Haas v Británii znovu otestuje jiné brzdy, Brembo je v případě Grosjeana skeptické

Haas využívá brzdy Brembo, Grosjean s nimi ale není spokojený | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Trampoty Romaina Grosjeana s brzdami Brembo u Haasu i přes dobrý výsledek ve Velké ceně Rakouska pokračují, proto se americká stáj rozhodla tento pátek v Silverstone opět otestovat konkurenční produkt Carbone Industrie.

Nekonzistence brzd
V čem je problém, to nám v Rakousku popisoval šéf týmu Günther Steiner: "Potíže spočívají v nekonzistencích při brzdění. Když dojdete k závěru, že je obyčejně přehřívá, tak jde o důsledek nekonzistence brzd. Máme některé části, abychom je chladili lépe, takže se alespoň můžeme snažit na nich trochu pracovat."

To se Haasu před závodem skutečně povedlo po obtížných trénincích, v nichž končil Grosjean často se zablokovanými koly mimo trať, což v rádiu doprovázel obvyklým láteřením. Cílem Velké ceny Rakouska dojel jako šestý - porazil obě Force Indie a stal se tak nejlepším pilotem ze zbytku světa za Mercedesem, Ferrari a Red Bullem.

Stejný materiál jako Ferrari, které si Brembo pochvaluje
Při rozhovorech s inženýry Bremba o problémech francouzského pilota jsem měl pocit, že si příliš neví rady, jakým směrem se ubírat. Aby rozptýlili mé pochybnosti o kvalitě jejich brzd, tak mě poslali za Sebastianem Vettelem. Ten si je velmi pochvaluje. Když jsem vyjádřil obavy o to, zda Haas vůbec dostává stejně kvalitní materiál jako Ferrari, tak mi jednoznačně odpověděli, že ano.

Haas má od Bremba k dispozici stejný materiál jako Ferrari | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Jestli Grosjeanovy problémy, které se táhnou už rok a půl, dokáží vůbec vyřešit, tím si moc jistí nebyli. F1news.cz ale potvrdili, že se Haasu maximálně snaží pomoci, dokonce pro tuto záležitost vyčlenili své inženýry, kteří s týmem úzce spolupracují.

Brzdy jsou v těchto dnech velmi komplexním systémem. Vzadu funguje elektronický systém brake-by-wire, jehož účinek se automaticky mění dle intenzity rekuperace kinetické energie prostřednictvím motorgenerátoru MGU-K (bývalý KERS). Během jednoho kola může nasbírat 2 MJ energie, díky tomu pak může následně navyšovat výkon pohonné jednotky až o 120 kW (160 koní),

Odlišná aerodynamika a Grosjeanův jízdní styl
Na výkon brzd má vliv i aerodynamika. "Nevím, jaký materiál používá Ferrari, ale kvůli rozdílům v aerodynamice si musíme sami vyvíjet vlastní věci. A zdá se, že máme více problémů s přehříváním než oni. Podle mě jde o směsici všeho - částečně jde o aerodynamický problém, který mám, protože se kvůli našemu přednímu křídlu dostává méně vzduchu, a z části to je dáno i tím, jak Romain brzdí."

Na fungování brzd má vliv i aerodynamika včetně předního křídla, to je u Haasu samozřejmě odlišné | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

V čem je Grosjeanův styl odlišný? "Brzdí na poslední možnou chvíli, a pak zatáčí, zatímco ostatní jsou při brzdění jemnější. Musíme zajistit, aby dostal auto, v němž by mohl využívat svůj brzdný styl," odpovídá šéf amerického týmu.

Odejde Haas od Bremba?
V pátek v Silverstone přesto dojde na voze ke změně: "Máme v plánu vybavit obě auta brzdami Carbon Industrie - oba vozy pro první a snad i pro druhý trénink, abychom viděli, jestli to všechno při druhém pokusu funguje," potvrzuje šéf týmu. Ten první, ne příliš úspěšný, se uskutečnil na konci dubna v Soči. Po něm se kvůli přehřívání vrátili zpět k Brembu.

Haas nyní učinil změny na voze, aby dále zlepšil chlazení. "Aerodynamický tým odvel hodně práce při CFD simulacích, pak jsme také museli upravit brzdové kotouče podle toho, na co jsme v CFD přišli," vysvětluje Steiner.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy