Změny pravidel: Vozy F1 od roku 2016 nejméně s dvěma koncovkami výfuku

Difuzor a výfuk vozu Sauber C34 - Ferrari | foto: Sauber Motorsport AG

FIA zveřejnila nová pravidla pro sezónu 2016. Kromě standardního telemetrického sytému nově zavádějí povinné 2 (popř. 3) koncovky výfuku. Využijí týmy možnosti foukání k vylepšení aerodynamické výkonnosti příštích monopostů?

Už žádné žetony v průběhu sezón
Nová pravidla zacelují původní díru s chybějícím datem homologace povinných jednotek, která vedle k vzrušení s přidělením žetonů pro vývoj v průběhu letošní sezóny.

Od příštího roku nebude možné využít žádný z 25 (místo letošních 32) žetonů využít po 28. únoru 2016, do kdy musí stihnout podstoupit homologační proces nové specifikace - tu starou nemohou nabídnout zákaznickým týmům (Toro Rosso tak nebude moci jezdit s motory Ferrari z letošní sezóny).

To dělá jisté starosti nekonkurenceschopné Hondě, která potřebuje přepracovat větší část své pohonné jednotky. V zákulisí za povolení vývoje během sezóny bojovalo i Ferrari s Renaultem, leč zatím (více v závěru článku) neúspěšně. Vývoj motorů bude i v dalších letech čím dál tím více omezenější: před sezónou 2017 budou výrobci motorů moci vyčerpat 20 žetonů, před sezónou 2018 15 žetonů a před rokem 2019 už jen tři žetony.

Standardizovaný telemetrický systém
FIA po zavedení jednotné řídicí jednotky (ECU) před několika lety nyní prosazuje koncepci standardizované telemetrie. V článku 8.5.1 technický pravidel nově uvádí, že "všechny vozy musí být vybaveny telemetrickým systémem, který byl vyroben dodavatelem určeným FIA dle specifikací daných FIA."

Takový systém pak musí týmy provozovat na frekvencích, které schválí FIA. Telemetrie směrem z boxů do auta i nadále zůstává zakázána.

Pro důkladnější analýzu nehod bude každé auto vybaveno vysokorychlostní standardizovanou kamerou dle instrukcí FIA.  Pro lepší porozumění nehodám a zmírnění jejich dopadu budou piloti muset v uchu nosit také miniaturní akcelerometr, jenž bude zřejmě součástí sluchátek.

Výfukový systém: minimálně dvě koncovky
Letos mohly mít pohonné jednotky pouze jedinou koncovku výfuku s přesně daným umístěním a rozměry, totéž se týkalo karosérie kolem ní. Pravidla je přísně definovala ve snaze, aby inženýři nezneužívali proudění výfukových plynů pro získání aerodynamických výhod. To by se ale od příštího ročníku mohlo změnit.

FIA totiž v článku 5.8.2 nově nařizuje, že všechna auta musí být vybavena oddělenou koncovkou obtokového ventilu výfukových plynů, ta přitom může být i dvojitá. Skrze ní musí proudit všechny a pouze plyny z obtokového ventilu. Proč tato změna? Snahou je zvýšit hlučnost vozů bez nějakého významného dopadu na výkon či na emise.

Je nepravděpodobné, že by to otevřelo prostor pro hrátky s foukáním z výfuku na zadní aerodynamické struktury (jak uvádějí oficiální stránky F1). Ty kvůli přísným pravidlům u jediné koncovky výfuku letos nebyly možné. Pravidla u všech koncovek definují stejné umístění: odklon v horizontální rovině max. -5 až 5 ° a 0 ° - 5 ° v té vertikální, 350 - 550 mm nad referenční rovinou, ale ne dále než 100 mm od středu vozidla ve vzdálenosti 170 - 185 mm za osou zadních kol.

Kamery, kokpity a jednomyslný souhlas s dalšími změnami
Technická pravidla, která se po 30. září mohou měnit pouze po jednohlasném souhlasu všech týmů, upřesňují také několik další drobností: zahrnují například umístění kamer FIA (již nebudou moci být umístěna na žádných zvláštních držácích), které týmy využívaly pro usměrňování proudění kolem vozu, větší ochranné opěrky hlavy či úpravy karosérie v zadní části monopostů.

Ve čtvrtek 15. října se ale bude konat schůzka výrobců motorů (za měsíc také schůzka Komise F1), kde budou diskutovat o rok starých motorech, datu homologace, vývoji během sezóny a dalších šedých oblastech pravidel. Pokud se zítra Ferrari, Honda, Mercedes a Renault dohodnou, pak se předpisy pro rok 2016 dočkají další úpravy. Na svém zasedání je v prosinci pak bude muset dodatečně ratifikovat ještě Světová rada motorsportu.

Originální znění technických pravidel pro rok 2016: PDF.

 

Aktualizace: Výrobci motorů se nakonec dohodli na uvolnění pravidel: na vyšším počtu žetonů (tj. 32, stejně jako letos) a jejich čerpání v průběhu sezóny. Týmy budou také moci závodit s rok starými motory.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 13 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy