Bližší pohled na nový volant Mercedesu W05: Čím řídí Hamilton a Rosberg své vozy?

Mercedes | foto: Mercedes AMG F1 Team

Zavedení nových pohonných jednotek ve Formuli 1 si vyžádalo také změnu volantů, přes které ovládají nejen zatáčení vozů a řazení. Dnes se blíže podíváme na aktuální volant Mercedesu W05, se kterým jezdí Lewis Hamilton a Nico Rosberg.

Jezdci díky komplexnějším pohonným jednotkám s pokročilejším a silnějším systémem pro rekuperaci kinetické energie mají náročnější práci a musí přemýšlet a zvládat více parametrů.

Na volantu si můžete všimnout novou zobrazovací jednotku PCU-8D, který dodává McLaren. Kombinuje moderní barvy s OLED displejem. Doteď se pilotům zobrazovaly červenou barvou pouze jednoduché číslice jako u kalkulaček ze 70. let. Nyní může pilot pomocí nového barevného displeje konfigurovat zobrazované parametry - cokoliv od volby rychlostních stupňů po vyvážení brzd.

Displej také pilotům umožňuje mít přehled o mnoha věcech, o které se ve voze musí starat. Také to týmu umožňuje zvýraznit cokoliv, co jezdec potřebuje ihned vědět, pokud je něco kritického z pohledu bezpečnosti.

Přestože jsou vozy složitější, tak inženýři na poli volantů odvedli výbornou práci: ty letošní jsou menší a lehčí než minulý rok a mají hranatější tvar. Každý z jezdců má své vlastní preference a požadavky na prvky, jako je místo za volantem, tvarovaní úchytů či barvy tlačítek.


Pohled do kokpitu Mercedesu W05 (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Po stranách displeje se nacházejí tři diody komisařů, které jsou standardizované - pomocí nich FIA indikuje vlajky na trati: červené, žluté či modré. Světla nad ním jsou konfigurovatelná, týmy je obvykle využívají pro indikaci otáček pro optimální řazení. Tyto světla ovládá ředitelství závodu FIA a byly zavedeny pro to, aby usnadnili pilotům respektování vlajek, které v rychlostech mohou občas přehlédnout.

Otočné přepínačů
Na volantu Mercedesu se nachází celkem 9 otočných přepínačů. Tři z nich s číselnou stupnicí se nacházejí uprostřed, dalších šest slouží jako kolečka ovládaná prsty - piloti je mohou měnit, aniž by museli zvedat ruku z volantu.

Otočné ovládače uprostřed:
 1) výběr z menu (uprostřed): nabízí 15 voleb, které mění najednou více konfigurací včetně pneumatik (úprava pro odlišné směsi)
 2) HPP ovladač (vpravo): k řízení mnoha nastavení pohonné jednotky, jako například k managementu energie během závodu či nastavení MGU-K
 3) ovladač strategie (vlevo): umožňuje úpravu strategických nastavení, například způsob, jakým je energie rekuperována/využívána.

Kolečka ovládaná prstem:
- kolečka na pravé straně se používají pro úpravu diferenciálu: změnu momentu svornosti v různé fázi zatáčky (na vjezdu, uprostřed a ve vysoké rychlosti)
- kolečka na levé straně se používají pro nastavení brzdění, tj. jak pro brzdy samotné, tak pro brzdění motorem, upravují mapování pedálu a další nastavení


Volant Mercedesu s popisem ovládacích prvků (foto: Mercedes AMG F1 Team)
(pro zvětšení klikněte)

Tlačítka
 4) BB- / BB+: management brzdového systému brake-by-wire (úprava brzdného účinku dolů/nahoru)
 5) OT: tlačítko pro předjíždění
 6) N: neutrál
 7) +10 / +1: multifunkční přepínače nacházející se v optimální pozici
 8) Radio: aktivuje radiokomunikaci jezdce k inženýrovi
 9) DRS: ovládání DRS klapky
10) Limiter: zapíná omezovač otáček v boxech
11) Marker: používá se jezdcem k identifikaci zajímavých bodů v datech
12) PC/R: potvrzuje nájezd do boxové uličky vysláním automatického varování garáži. To umožňuje se posádce v boxech připravit na příjezd vozu bez ohledu na to, jestli došlo rádiem k oznámení příjezdu jezdce do boxů.

Klíčová čísla
- výroba volantu od počátku do konce trvá kolem šesti týdnů
- servisní interval pro volant mezi závody činí kolem 24 člověkohodin
- tým na každý závod vozí tři volanty pro každého jezdce; ty se neustále upravují tak, aby vyhovovaly odlišným nastavením či preferencím v průběhu roku

 

Tip: Popis loňského volantu Mercedesu (a odkazy na články o volantech dalších týmů) najdete zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 11 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy