McLaren představuje nový stříbrný vůz MP4-29 (+ technické specifikace)

McLaren | foto: McLaren

Stáj McLaren dnes ukázala svou novou zbraň - monopost MP4-29, s nímž si chce po loňském propadáku napravit reputaci.

McLaren dnes odhalil ve své továrně nový monopost pro sezonu 2014. Auto je ve stříbrné barvě bez větších sponzorů. McLaren zkraje týdne potvrdil, že neoznámí nového hlavního sponzora při prezentaci auta, avšak podle jejich slov mají sponzorské zázemí silnější než kdy předtím. Od stáje odešel hlavní partner, telekomunikační společnost Vodafone.

McLaren pokračuje s tradicí, kterou započal Williams. Nos jeho monopostu MP4-29 je na špici velmi zúžený. Týmy tak reagují tímto kontroverzním řešením na nová pravidla, která je nutí projít přísnějšími nárazovými testy. 

Jeho protáhlou úzkou střední část lemují zakřivené pilíře předního křídla. Přední křídlo odkloňuje proudění kolem vnější části kol. Vpředu se McLaren vrací k push-rodu zavěšení, vzadu zůstává pull-rod.

Airbox je uvnitř rozdělený, bočnice jsou kvůli vyšším nárokům na chlazení mohutnější, přesto hodně podseknuté. Na jejich horní straně se nacházejí drobná vertikální křidélka pro tvorbu vírů. Výstupní otvor na zádi kolem výfuků je mohutný.  Zadní křídlo podpírá jeden pilíř.

Přední brzdové kanálky i spousta dalších detailů jsou velmi jednoduchých, do prvního testy budou lépe propracovány a detailů přibude.


Nový McLaren MP4-29 zůstává u stříbrného zbarvení

Jonathan Neale při prezentaci uvedl: "Ještě nikdy předtím jsme nezažili tak zásadní změny pravidel. Reagovat na změny a přitom stále tlačit věci na limit, to byla největší výzva letošní sezony. Ke změnám jsme přistoupili pragmaticky - uvědomovali jsme si, že spolehlivost ze začátku převáží výkonnost. Zimní testy nebudou o hledání o nastavení nebo o jemném dolaďování auta. Během zimy a případně i prvních závodů budeme muset naopak pracovat na výkonu auta, které je velkou neznámou v porovnání s ostatními týmy. 

Abychom mohli začít pracovat na výkonnosti, potřebujeme ale spolehlivý základ, který bude předvídatelně reagovat na změny. Porozumění ze strany inženýrů a designerů vozů bude letos mnohem důležitější než kdykoliv předtím. Letos bude ze všeho nejdůležitější závod ve vývoji auta během roku. Nemyslím si, že auto, které vyhraje první závod, bude tím, které bude vyhrávat po zbytek roku, jako tomu bylo v minulých letech. 

Bude záležet na schopnosti týmu reagovat na změny. My už jsme například museli změnit balíček, s kterým jsme chtěli jet na první závod. V tunelu i v CFD neustále objevujeme nové věci. Jakmile začne testování, nové myšlenky a nápady se jen pohrnou. To bude faktor, který rozhodne o vítězství a prohře v letošním šampionátu."


Pohled na uchycení zadního zavěšení k převodovce a pilíř zadního křídla (foto: McLaren Mercedes)

Slovo přebírá sportovní ředitel Sam Michael: "Není tajemstvím, že jsem zklamaný výkony z roku 2013. Teď se chceme vrátit na vítěznou cestu, to je smysl existence McLarenu. Před námi ale stojí dlouhá cesta, než se dostaneme zpět do pozice, ve které bude opět bojovat o šampionát. Dobré je, že už několik měsíců pracujeme na splnění tohoto cíle. Připojuje se k nám od příštího roku Honda jako nás dodavatel motorů a také jsme získali spoustu techniků, kteří se připojí k současnému týmu zde ve Wokingu.

Navíc zde máme dva mladé a talentované jezdce. Budoucnost McLarenu je světlá a momentálně jsme na cestě, která nás přivede zpět k vítězstvím. Naším hlavním cílem pro rok 2014 je neutuchající vývoj auta. Auto budeme během roku neustále vylepšovat a inovovat. Budete moci pozorovat rychle se měnící díly na autě, které budou prezentovat nové nápady. Nová pravidla poskytují unikátní výzvu. Snad zažijeme dobrou zimu, během které se MP4-29 ukáže jako dobré, rychlé a spolehlivé auto.

V Kevinovi a Jensonovi máme zajímavou dvojici, která reprezentuje slibné mládí a jednoho z nejuznávanějších pilotů v F1. Jenson nepřestává prokazovat, že jeho nepřeberné zkušenosti, schopnost se přizpůsobit podmínkám a ctižádostivost z něj dělají asi nejlepšího jezdce pro sezonu 2014, jakého byste, s ohledem na nová pravidla, mohli mít. Kevin je velmi motivovaný a chce se učit. Nepřesvědčil nás v McLarenu jenom svoji rychlostí a oddaností, ale také způsobem, jakým dokáže komunikovat s týmem. 

Podle mě bude klíčem pro první čtvrtinu roku konzistence. Během zimních testů bude extrémně důležitá, jednak aby si jezdci i tým mohl zvyknout na nové auto, a zadruhé proto, aby inženýři v MTC získali dostatek potřebných informací, které potřebují pro další vývoj auta."


McLaren MP4-29 zepředu (foto: McLaren Mercedes)

Jenson Button pokračuje: "Letos se samozřejmě chceme vrátit zpět na čelo, oproti roku 2013 se chceme zlepšit. Momentálně je ale velmi těžké dělat jakékoliv předpovědi. Letošní extrémní technické změny budou mít podstatný vliv na rozložení sil v šampionátu. Musíme počkat a uvidíme, jak se věci vyvinou. Cílem je zažít čistou a produktivní zimu - už se těším, až se naučím nové věci o novém autě.

Chci, abychom se hned zkraje cítili dobře s naším balíčkem na trati. Čeká nás ale hodně učení. Pro nikoho nebudou nadcházející měsíce jednoduché. Naším cílem je se neustále zlepšovat. Součástí práce nás jezdců je přizpůsobovat se změnám. Po celou svoji kariéru jsem zažíval technické změny - jezdil jsem s motory V10 i V8, jezdil jsem s pneumatikami s drážkami i na hladkých, jezdil jsem s KERS i s DRS, měl jsem k dispozici kontrolu trakce ale jezdil jsem i bez ní. 

Jasně že nás čeká období zvykání si na novinky. Pro jezdce je to vzrušující doba. Ale já se na ni těším, bude to mentální výzva a ty já mám rád. Je to komplexní problém. Na začátku bude asi hodně řešení, ale časem se vytřídí a zůstanou ty nejlepší. Až do prvních testů v Jerezu se mojí hlavou budou neustále honit myšlenky na to, jaké nová auta jsou. 

S Kevinem [Magnussenem] jsem ještě neměl moc příležitostí se poznat, není moc příležitostí trávit spolu čas. To se ale změní, jakmile se začne testovat. Budeme spolu velmi těsně spolupracovat při porovnávání dat a sběru informací. Ale musím říct, že mě Kevin obecně hodně zaujal. Je jasné, že vloni odvedl skvělou práci a jezdil ve Světové sérii Renault skvěle. Být jezdcem F1 je těžká práce, ale já jsem absolutně přesvědčen, že on to zvládne."


Pohled na zadní část vozu (foto: McLaren MP4-29)

V prohlášení pokračuje druhý závodní pilot Kevin Magnussen: "Mým současným hlavním cílem je poznat společnost a lidi v týmu. Chci znát všechny, se kterými budu během mé práce v týmu McLaren spolupracovat. Není žádným tajemstvím, že žiji ve Wokingu a do MTC docházím každý den. Každý dostupný den jsem trávil prací s inženýry a managementem týmu. Dobře se tak poznáte s lidmi z týmu, styl, jakým tým pracuje, a zvykám si na auto. Nový je také pro mě kokpit auta a všechny systémy, během toho neustále pracuji na své fyzické kondici. Jde o neustále učení. 

Pochopitelně jsem před svým prvním závodem za tým nervózní. Nikdy se nedostanete do bodu, kdy si řeknete, že jste pro svůj debut v F1 kompletně připraveni. Vždy můžete něco dělat, ale myslím si, že celý tým jde do zimních testů v nejistotě. Já se snažím, abych byl na začátek testů plně připraven, učím se rozmístění ovladačů v kokpitu [na volantu] a každý den jsem v posilovně. 

Pro mě je dobré, že změny přišly právě teď. V Jerezu si bude muset každý zvykat na nová auta. To smazává moje manko na ostatní jezdce. Determinantem úspěchu bude schopnost reagovat. Vím, že inženýři pracují na novinkách neustále, ale pořád je dost prostoru pro zlepšení. Věcí, která mě na McLarenu opravdu zaujala, je skutečnost, jak moc velký vliv jako jezdec máte.

Po každém testu na simulátoru nebo v kokpitu Vám inženýři opravdu naslouchají. Podruhé už vidíte, jak se vaše poznatky projevily a k jakým změnám došlo. Tým je opravdu velmi rychlý a motivovaný v rychlých reakcích. Jasně, ve Světové sérii je tým mnohem menší, chvíli mi trvalo, než jsem si na to zvykl. Ještě nikdy jsem také nezažil takový zájem ze strany médií."


Zadní část monopostu McLarenu (foto: McLaren Mercedes)

Stoffel Vandoorne má také radost: "Jsem pochopitelně moc rád a nadšený tím, že si mě tým vybral jako testovacího jezdce. Budu spolupracovat s ostatními jezdci a vyvíjet auto na simulátoru. Simulátor znám od doby, co jsem se stal členem program McLarenu pro mladé jezdce. Také mě čeká série GP2 v týmu ART. Budu tedy na hodně závodech. Chci se sžít s týmem a být k dispozici Jensonovi a Kevinovi kdykoliv budou potřebovat.

Letos bych chtěl vyhrát GP2, což by mi mohlo pomoci ke vstupu do F1. Chci být ale hlavně v pozici, kdy budu pomáhat týmu. V továrně McLarenu se snažím být co nejčastěji. V současnosti je to minimálně jednou týdně. Hodně pracuji i na své fyzické kondici, je to pro mě skvělé období."

McLaren také prodloužil sponzorskou smlouvu se Santanderem, o týmovém šéfovi však dnes nepadla ani zmínka. Ron Dennis tuto záležitost hodlá řešit začátkem února. Živě se ale spekuluje seo příchodu Erica Boulliera, který opustil Lotus (více zde).

Fotografie najdete pod článkem, snímek ve vysokém rozlišení mezi tapetami.

Technické specifikace

Šasi
Monokok: kompozitní z uhlíkových vláken zahrnující ovládací prvky jezdce v kokpitu a palivovou
   buňku

Bezpečnostní struktury: ochranná buňka zahrnující nárazuvzdornou konstrukci a panely proti
   proniknutí, přední nárazovou strukturu, přední a horní struktury pro ochranu při otočení vozu
   vzhůru

Karoserie: kompozitní z uhlíkových vláken včetně krytu motoru, bočnic, podlahy, nosu, předního a
   zadního křídla

Přední zavěšení: závěsy z uhlíkových vláken a push-rodem ovládané vnitřní torzní pružiny a
   systém tlumičů

Zadní zavěšení: závěsy z uhlíkových vláken a pull-rodem ovládané vnitřní torzní pružiny a systém
   tlumičů

Hmotnost: celková hmotnost vozidla bez paliva nepřesahuje 690 kg, hmotnostní rozložení mezi
   45,5 - 46,5 % (závisí na úpravách hmotnosti pneumatika a hmotnostních limitech pro poloosy)

Elektronika: McLaren Applied Technologies; zahrnuje řízení šasi, motoru, sběr dat, alternátor,
   sensory, analýzu dat a telemetrii

Maziva a kapaliny:
   Mobilith SHC 1500 Grease - pro vysokoteplotní mazání trojnožky hnací poloosy
   Mobilith SHC 220 Grease - mazání keramických ložisek s nízkým odporem
   Mobil SHC Hydraulic Oil - vysokotlaký, vysokoteplotní hydraulická kapalina používané pro prvky
      ovládané jezdcem, pro převodovku a řídící pohyblivé prvky pohonné jednotky

Brzdový systém: Akebono třmeny a hlavní válce, Akebono elektronický systém pro zadní brzdy,
   uhlíkové kotouče a destičky

Řízení: McLaren Racing s posilovačem

Pneumatiky: Pirelli P Zero
Závodní kola: Enkei
Rádio: Kenwood
Nástřik: AkzoNobel Car Refinishes s využitím produktu Sikkens

Pohonná jednotka
Typ: Mercedes-Benz PU106A Hybrid
Minimální hmotnost: 154 kg
Primární komponenty PJ: interní spalovací motor (ICE), motor generátor - kinetický (MGU-K),
   motorgenerátor - tepelný (MGU-H), úložiště energie (ES), turbodmychadlo, řídicí elektronika


Pohonná jednotka Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Interní spalovací motor
Objem: 1,6 l
Počet válců: 6
Úhel sevření válců: 90 °
Počet ventilů: 24
Max. otáčky: 15 000/min
Maximální průtok paliva: 100 kg/hod (nad 10 500 ot/min)
Spotřeba paliva: 100 kg (od zhasnutí světel po cílovou vlajku, regulované množství paliva)
Přeplňování: jednostupňový kompresor a výfukový turbína, společná hřídel
Mazání: motorový olej Mobil 1 s vysokou ochranou a nízkým třením, mazání i chlazení pro vysokou
   životnost a vylepšenou spotřebou
Palivo: bezolovnatý benzín ExxonMobil High Performance Unleaded (s 5,75 % biopaliva)

Systém pro rekuperaci energie
Architektura: Integrovaný hybridní systém pro rekuperaci energie přes motorgenerátory,
   elektrický MGU-K propojený s klikovou hřídelí, turbodmychadlo propojené s MGU-H
Úložiště energie: Lithium-Ion baterie, váha mezi 20 - 25 kg, maximální množství ukládané energie
   4MJ energie na kolo
MGU-K: maximální rychlost 50 000 ot/min; maximální výkon 120 kW, maximální množství
   rekuperované energie 2 MJ na kolo, maximální množství uvolněné energie 4 MJ na kolo
MGU-H: maximální rychlost 125 000 ot/min, maximální výkon: neomezen; maximální množství
   rekuperované ani uvolněné energie není omezeno

Převodové ústrojí
Převodovka: skříň z kompozitů z uhlíkových vláken
Převodové stupně: osm pro jízdu vpřed + jeden pro zpátečku
Volba rychlostí: bezprodlevová převodovka McLaren Racing, ovládaná ručně
Diferenciál: epicyklický diferenciál s vícelamelovou spojkou s omezeným prokluzem
Spojka: uhlík/uhlík, ovládaná ručně
Maziva: Mobil 1 SHC Gear Oil (převodovkový olej) - nízká ztráta trakce, vysoká efektivita převodů,
   mazání ložisek a chlazení


Video: Představením vozu MP4-29 (zdroj: McLaren Mercedes)

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 42 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy