Bližší pohled na McLaren MP4-28 + technické specifikace

mclaren mp4-28 | foto: McLaren

McLaren ve čtvrtek předsdtavil nové auto MP4-28. Nevěnoval se pouze drobnému vylepšování detailů, ale odvážil se k provedení několika větších změn. Blíže se na ně podíváme včetně jeho obecných technických specifikací.

Předním a zadním křídlem se stejně jako u ostatních soupeřů kvůli jejich stáří nemá cenu zabývat. McLaren na prezentovaný MP4-28 nasadil svou předposlední verzi, s níž závodil naposledy v Abú Zabí. Tyto prvky budou vyvíjeny v průběhu sezóny.

První obrovskou změnou vpředu je nos a zavěšení typu pull-rod, které v tomto místě loni nasadilo pouze Ferrari. Tým zvýšil nos na maximální povolenou výšku (625 mm) a ošklivý přechod mezi ním a šasi překryl panelem cudnosti, což zvedlo těžiště.


Animace: jak se zvedl nos oproti loňskému vozu

Podle sportovního ředitele Sama Michaela to pro ně "nepředstavoval žádnou potíž. Hrb na nose není z hlediska aerodynamiky ideální, ale přínosy a ztráty jsou velmi malé." Nosníky předního křídla jsou protaženy dozadu.


Pohled na přední křídlo a část zavěšení

Díky uspořádání pull-rodu opět kleslo, samotná vzpěra funguje v souladu s novým předním křídlem (bude představeno později), lépe usměrňuje vzduch směrem ke spodní části vozu a pomáhá zefektivnit práci difuzoru. Pomáhá snížit těžiště a navíc otevírá rozsáhlejší možnosti pro vývoj v průběhu roku.

"Aerodynamický zisk je dostatečný na to, aby převýšil kinematické a strukturální potíže, které rozvržení s pull-rodem vytváří. U pull-rodu pomáhají tlumiče a torzní tyče, které jsou umístěny ve spodní části šasi, snížit těžiště," vysvětloval po prezentaci Michael.

S pull-rodem souvisí i nasazení nových brzdových kanálků, které vypadají o něco jednodušeji (bez přídavných křidélek). V místě uchycení k těhlici se objevily zajímavé výřezy sloužící zřejmě k nastavování pro chlazení či ohřev kol.

Loni tým používal nastavitelné otvory v brzdových bubnech, letos od nich McLaren upustil: "Nemáme ten koncept návrhu na tomto voze, ale dosahujeme toho odlišným způsobem. Využíváme to, na co jsme přišli při výzkumu," prozradil Michael.


Nové brzdové kanálky, deflektory pod nosem zatím chybí, kamery umístěné na vnitřní straně nosníků předního křídla

Pod nosem podobně jako u Lotusu chybí deflektory, očekávám, že se v testech objeví - jedná se o významný prvek z pohledu aerodynamiky a u jeho předchůdce MP4-27 nechyběly.

Bočnice se změnil: vedou podél celé podlahy a vzadu jsou podseknuté a dobře tvarované. McLaren se snaží vytvořit silný vír po stranách podlahy, aby ji utěsnil a difuzor mohl podávat maximální výkon za všech podmínek. Nárazová struktura je umístěna více vpředu podobně jako u loňského Lotusu, vstupní otvory jsou pečlivě tvarovány, na vnější straně protaženy dozadu.


Propracované tvarování vstupních otvorů v bočnicích, boční nárazová struktura
posunuta více dopředu

Bočnicové panely jsou velmi jednoduché, bez propojení s horní části jako minulý rok, což se brzy změní. Horní ochranný oblouk se při pohledu zvenčí jeví jako stejný - je však vyroben z jednoho kusu hliníku a o 5 % lehčí než minulý rok. V této oblasti je to důležité, protože se jedná o nejvyšší bod monopostu.


Horní ochranný oblouk

Coanda výfuky jsou podobné loňskému řešení, oblast kolem nich včetně podlahy je však falešná, nasazená pouze pro účely prezentace. Bude zajímavé sledovat, s čím v této části McLaren během testů přijde. Spliter vpředu je starý, podlaha vzadu je jednoduchá bez tvarování, lemů či výřezů před zadními koly.


Čistota zadního zavěšení a falšená kapotáž

Prostor kolem zadního zavěšení byl vyčištěn: spodní rameno zavěšení, hnací poloosa a spojovací tyč řízení je nyní zapouzdřena do aerodynamicky tvarovaného prvku, s čímž přišel loni Red Bull. Stejně jako minulý rok zde MP4-28 staví na pull-rodu. Horní ramena jsou aerodynamicky tvarovaný, směrem ke kolu se zplošťují.

McLaren věnoval hodně úsilí vyčištění zádi a návrhu nové převodovkové skříně, uvolnil tak proudění kolem spodní části zadního křídla. Difuzor pro prezentaci byl úplně jednoduchý, bez vertikálních prvků vytvářejících kanály pro proudění vzduchu s různou energií.


Jednoduchý difuzor bez vertikálních prvků pro účely prezentace

McLaren zatím představil nejvíce změn mezi loňským a letošním vozem, spousta práce probíhala v aerodynamickém tunelu Toyoty Motorsport v Kolíně nad Rýnem, kde pracovalo také Ferrari. Ač je velmi pokročilý, britský tým se zřejmě rozhodl postavit si nový tunel. Další generace aerodynamických tunelů je o řád výše než ten, který se nachází v Kolíně.

 

Srovnání s loňským vozem


Srovnání s MP4-27 zboku (pro zvětšení klikněte na snímky)


Pohled na oba vozy shora

 

Technické specifikace MP4-28

Monokok: kompozitní z uhlíkových vláken zahrnující přední a boční nárazové struktury a
        ochrannou buňku
Přední zavěšení: vnitřní torzní pružiny/tlumiče řízené pull-rodem, lomená páka s dvojitým
        uspořádáním závěsů
Zadní zavěšení: vnitřní torzní pružiny/tlumiče řízené pull-rodem, lomená páka s dvojitým
        uspořádáním závěsů
Přední zavěšení: vnitřní torzní pružiny/tlumiče řízené pull-rodem, lomená páka s dvojitým
        uspořádáním závěsů
Karoserie: kompozitní z uhlíkových vláken včetně krytu motoru, bočnic, podlahy, nosu, předního a
        zadního křídla. Pilotem ovládaný systém pro snížení přítlaku

Lubrikanty a kapaliny:
        Mobilith SHC 1500 Grease (mazací tuk) - maže čtyři tripod spoje na hnacích hřídelích,
            přičemž odolává vysokým teplotám vytvářenými brzdovým a výfukovým systémem
        Mobilith SHC 220 Grease (mazací tuk) - minimalizuje valivý odpor v keramických ložiscích kol
            pro maximalizaci rychlosti
        Mobil SHC Hydraulic Oil (hydraulický olej) - tato kapalina provozována při tlaku 200 barů a
            teplotě 100 °C řídí řazení, škrticí klapky a obsluhuje DRS a řídicí systémy

Pneumatiky: Pirelli P Zero
Rádio: Kenwood
Kola: Enkei
Brzdové třmeny a válce: Akebono
Řízení: McLaren, s posilovačem
Baterie: GS Yuasa Corporation
Nástroje: McLaren Electronic Systems
Nástřik: AkzoNobel Car Refinishes s využitím produktu Sikkens


Zadní část ukrývající atmosférický 2,4l osmiválec Mercedesu

Motor
Typ: Mercedes-Benz FO108F
Objem: 2,4 l
Počet válců: 8
Max. otáčky: 18 000/min
Úhel sevření válců: 90°
Vrtání pístů: 98 mm
Počet ventilů: 32
Palivo: bezolovnatý ExxonMobil High Performace s biosložkou (5,75 %)
Zapalovací svíčky: NGK závodní svíčky specifikace F1
Váha: 95 kg (minimum stanovené FIA)
Mazivo: Mobil 1 pro dlouhou životnost motoru, ochranu a chlazení se zlepšenou spotřebou

KERS
Typ: Mercedes-Benz
Elektromotor: na motor napojený elektrický motorgenerátor
ESS: integrované buňky pro uchovávání energie a výkonová elektronika
Výkon: 60 kW

Převodovka
Převodovková skříň: McLarenem tvarovaná z kompozitů z uhlíkových vláken,
        integrovaná zadní nárazová struktura
Převodové stupně: sedm pro jízdu vpřed + jeden pro zpátečku
Volba rychlostí: bezprodlevová převodovka McLaren, ovládaná ručně
Spojka: uhlík/uhlík, ovládaná ručně
Maziva: Mobil 1 SHC Gear Oil (převodovkový olej) - poskytuje nižší ztráty při pohybu kapaliny, což
        zlepšuje efektivitu převodovky a dodává více síly zadním kolům

 

Další snímky z představení vozu najdete zde.
© Foto: McLaren Mercedes

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 11 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy