Ferrari F2012: Vývoj předního křídla od počátku sezóny po Maďarsko

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Před čtyřmi týdny jsme zanalyzovali letošní vývoj zadního křídla Ferrari F2012. Dnes se podíváme na různé verze, které se objevily na monopostu stáje z Maranella od jeho představení až do posledního závodu před letní přestávkou - Velké ceny Maďarska.

Do Velké ceny Maďarska Ferrari letos představilo přinejmenším 7 různých verzí předního křídla. Hlavní úpravy přišly zároveň s velkými změnami vozu ve snaze snížit rychlostní manko, které jejich monopost F2012 dělilo od největších soupeřů (Lotus, McLaren, Mercedes a Red Bull) po předsezónních testech.

Společně s Red Bullem rozsáhlými úpravami dokazují velikost svých rozpočtů. Ve Valencii někdo trefně v nadsázce řekl, že rakouský tým po nasazení nové zadní části nasadil D-specifikaci svého vozu RB8.


Jedna z testovaných verzí v Maďarsku (foto: Scuderia Ferrari)

Nejnápadnějším rysem všech konceptů je vícenásobné rozdělení klapky na vnější straně u bočnic předního křídla. V minulosti závodil McLaren se čtyř- či pětiprvkovou klapkou, toto řešení však po úpravě technických pravidel v roce 2009 opustil. Podélné otvory v klapkách jsou ale stále povoleny a Ferrari se této svobody snaží maximálně využít.

Verze A: Od představení vozu po závody v Austrálii a v Malajsii
Nápadným prvkem předního křídla při představení bylo vícero otvorů, které přeměnily koncept dvou klapek ve čtyři profily. Výsledkem není pouze vyšší míra přítlaku, ale také menší problémy s odtržením proudění (stallingem).

Verze B: předsezónní testy v Barceloně
Hned na počátku bylo zřejmé, že nový vůz se potýká s nedostatkem přítlaku v přední části, což bylo třeba vyřešit. Proto se v posledním předsezónním testu v Barceloně objevilo nové křídlo se zcela přepracovanými klapkami včetně způsobu, jakým jsou uchyceny k bočnicím. Klapky měly tři otvory a velkou Gurneyho klapku (viz zelená šipka).

Úpravy se objevily také na křidélku přední kaskády a bočnicích, jež obsahovaly kanál pro směrování vzduchu dovnitř (všechny změny vyznačeny žlutě). Bližší pohled na bočnice odhaluje strategii Ferrari: přesměrovat spodní tok na vnitřní stranu kol pomocí kanálů, zatímco horní tok je vytlačován na vnější stranu pneumatik. McLaren s tímto zakřivením přišel před několika sezónami.

Verze B byla testována také v Malajsii a v Číně. Ukázalo se však, že dostatečně nevyhovuje potřebám vozu, proto se nikdy nedostala do kvalifikace a závodu.

 

Verze C: Vyzkoušena v Číně, v závodech nepoužita
U této verze scházela pro dosahování vyšších maximálních rychlostí trojúhelníková Gurneyho klapka.

Verze D: Čína, Bahrajn
Ferrari do závodu v Číně nasadilo další novou verzi, která krom chybějící Gurneyho klapky zahrnovala přepracované bočnice a přední kaskádu. Křidélko v její horní části má hluboký výřez poblíž bočnice pro další snížení aerodynamického odporu.

Tato verze byla testována i v Barceloně s logem Santanderu na její bočnici.

 

Verze E: testy v Mugellu, závody v Barceloně, Monaku, Montrealu, Valencii, Silverstone, Hockenheimu a na Hungaroringu
Testování v Mugellu bylo pro Ferrari velmi přínosné. Tým vyzkoušel spoustu nových dílů včetně přepracované zadní části, výfuků a také předního křídla, u kterého došlo ke změnám zejména na po jeho bocích a na bočnicích.

Ve spodní části vypadá křídlo podobně, ale horní část je zcela nová: méně zakřivená s drobným horizontálním trojúhelníkovým prvkem v zadní části pro zlepšení proudění kolem pneumatik. Tento prvek není zcela nový, vychází z předchozích sezón. Ke změnám došlo i v oblasti nastavitelných úchytů klapky.

Ferrari do Španělska přivezlo verzi D a E, aby si vzájemně porovnalo fungování nového a staršího řešení.

 

Verze F: Vyzkoušena ve Valencii, v závodech nepoužita
Tuto verzi si Ferrari otestovalo ve Valencii, v Silverstone a na Hungaroringu. Obsahuje novou druhou klapku, která se více podobá té z představení, nové úchyty pro nastavování jejího úhlu a hlubší výřez v trojúhelníkovém prvku na bočnici, která jinak zdědila více kanálů pro zefektivnění proudění vzduchu dovnitř.

Verze G: Vyzkoušena v Německu, v závodech nepoužita
Poslední testovaná verze se objevila na Hockenheimu, tým jí nasadil i během tréninků v Maďarsku. Bočnice mají místo čtyř už pět kanálů, zmizel výřez v trojúhelníkovém prvku a úchyty pro nastavení klapek jsou z aerodynamických i mechanických důvodů jednodušší.

Další technické zajímavosti můžete najít v angličtině na blogu Michalise zde: formula1techandart.wordpress.com.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy