Williams FW34 se zajímavým chlazením brzd: Co se na voze změnilo?

Williams | foto: Williams F1 Team

Co se změnilo na voze Williamsu FW34 od začátku letošní sezóny v Austrálii? Projdeme si ty nejpodstatnější úpravy monopostu, s nímž Pastor Maldonado ovládl Velkou cenu Španělska.

Williams je týmem, který prošel na sklonku loňského roku velkou restrukturalizací včetně personální obměny na nejvyšších postech. Do McLarenu odešel přetížený Sam Michael a jeho úkoly převzalo několik lidí.

Technickým ředitelem se stal Mike Coughlan a provozním činnostem začal velet Mark Gillan. Jason Somerville má na starosti aerodynamiku a hlavním designérem monopostu FW34 je Ed Wood. Tým se rozloučil  také se závodním pilotem Rubensem Barrichellem, na jehož místo nastupuje krajan Bruno Senna.

Tým z Grove překvapoval již během předsezónních testů a v prvních závodech potvrdil relativní skok vpřed. I když... spíše podle něj udělali krok vzad ostatní. Williams se loni trápil s nasazením výfuků u podlahy a motorem Cosworth, který v oblasti foukání zaostával za svými konkurenty, kteří díky tomu získávali neuvěřitelné množství přítlaku na zádi.


Detail předního křídla z Barcelony (foto: Toni Arch)

Letos jeho vozy pohánějí Renaulty a zlepšila se i kvalita vyráběných dílů. Tým s sebou vozí na závody k otestování méně věcí a i zde se potvrzuje, že i méně někdy znamená více. Pojďme se tedy podívat na ty nejvýznamnější úpravy, které jsme na vozech FW34 zatím zaznamenali.

 

Přední křídlo


Upravený tvar horní klapky předního křídla (foto: Williams F1 Team)

U předního křídla došlo v Číně ke změně tvaru horní klapky. Zajímavé je tvarování spodní části hlavního profilu v místech před pneumatikami, což souvisí se zvláštními brzdovými kanálky.

 

Brzdové kanálky


Unikátní řešení předních brzdových kanálků Williamsu - na vnitřní straně kola žádné nenajdete
(foto: Williams F1 Team)

V Barceloně prošly vpředu drobnou změnou tvaru. Williams je má specificky řešené, těsně přiléhají k pneumatice, která tvoří jejich vnější stěnu (vyznačeny přerušovanou čáro na obrázku výše). Na vnitřní straně se žádný vstupní otvor pro přívod vzduchu dovnitř k brzdám nevyskytuje.

Toto řešení snižuje odpor na úkor chladicí kapacity a funguje díky tvarování spodní části hlavního profilu předního křídla v místech před pneumatikami. V minulosti se již něco podobného objevilo, letos ho žádný jiný tým nevyužívá (až v Kanadě jej zkopírovalo Ferrari).

 

Výfuky a chlazení


V Mugellu se na voze FW34 objevily výfuky inspirované McLarenem (foto: Williams F1 Team)

Během prvního dne testů v Mugellu si tým vyzkoušel řešení výfuků po vzoru McLarenu, ale ani v Barceloně ani v Monaku jsme se s nimi již ani během volných tréninků nesetkali. Williams však přišel již v Bahrajnu s vlastní úpravou: bočnice byly useknuty těsně před koncovkou výfuků, což týmu umožnilo toto místo využít pro přesun výstupních chladicích otvorů do těchto míst.

Zaoblení karosérie za výfukovými plyny umožňuje díky Coanda efektu dostat více vzduchu o vyšší energii směrem k podlaze, kde může po stranách utěsnit difuzor. K tomu i při propružení slouží úprava zadních kanálků, jejichž vertikální prvek je protažen směrem dolů a k zadní části vozu.


Williams v závodě v Barceloně zvolil asymetrické chlazení - otvor navíc
v zadní části vozu kolem převodovky (foto: Williams F1 Team)

Rychle proudící vzduch z výfuků by měl urychlovat proudění v chladicím systému uvnitř monopostu, je však otázkou, nakolik je smísení těchto proudů výhodné. Ferrari od tohoto řešení kvůli problémům s Acer kanály upoustilo, v Kanadě se však k němu možná vrátí.

Williams, byť letos těží z motoru Renault, který krom jiných vlastností vyniká provozními parametry a nižšími nároky na chlazení než Cosworth, se však k němu přiklání - zřejmě po smísení s okolním prouděním zvyšuje efektivitu celé zadní části, která se díky unikátnímu řešení převodovky a zavěšení zužuje dříve než u jiných vozů.


Souhrn změn na voze FW34: 1 - výfuky; 2 - vertikální výřez v bočnicích zadního křídla;
3 - třásně v jejich spodní části (foto: Williams F1 Team)


Zadní křídlo

V přední části bočnic zadního křídla se v Barceloně objevily vertikální výřezy a v jejich spodní části vzadu přibyla vertikální křidélka (třásně), která usměrňují proudění za vozem a tak zefektivňují práci difuzoru.

Bočnice jsou prostorově vytvarovány do hloubky a směrem k zádi jsou širší. Nedochází na nich proto k odtržení proudění (stallingu), které k nim proudí od pneumatik.


Dodatečné křidélko se zvláštním uchycením k převodovce
(foto: Williams F1 Team)

Uprostřed se v povolené 15cm zóně nad difuzorem objevilo v Barceloně znovu dodatečné křidélko pro zvýšení přítlaku na zadní nápravě, s nímž si tým pohrával již v Melbourne. Zajímavě je řešeno jeho uchycení k posílené horní hraně převodovky v místě, kde končí horní ramena zavěšení.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 10 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy