Týmy svoje auta poslaly přímo z Kuala Lumpuru do Šanghaje, jen Lotus poslal šasi zpět do Británie, aby je opravil a nechal projít dalšímy testy. Většína týmů na závod v Šanghaji, který je od 13. do 15. dubna, přiveze nové díly. Většina z nich však bude výsledkem programu, který začal už během předsezonního testování.
Vývoj zabírá čas - týmy tak musí naplánovat co chtějí a kdy to chtějí. Tři týdny není dostatečná doba pro udělání nových hlavních dílů pro monopost F1. Je to ale dostatečný čas pro vytvoření nových menších úprav. Během přestávky mezi dvěma závody můžete udělat jen drobné změny, když jsou hodně potřebné, možná tak na předním křídle nebo na koncových plánech, nějaké drobnosti kolem vyústění výfuků nebo něco takového.
Ale velké části jako celé přední křídlo zaberou déle, kolem čtyř týdnů. Takže na většině vylepšení, které se objeví v Číně, se pracuje již od doby před prvním závodem v Austrálii.
Práce na zadním křídle (foto: Lotus F1 Team)
Na čem budou týmy pracovat
Většina týmů asi na nových dílech nedělá nějak panicky. Je to kvůli tomu, že až na malé výjimky vědí, jak si na tom stály na konci předsezonních testů v Barceloně. V Austrálii a Malajsii jsme viděli jen velmi málo překvapení, ačkoliv lidé očekávali, že Red Bull bude v kvalifikaci silnější, než byl, a Williams je možná o trochu rychlejší, než jsme si mysleli. Kromě dobře známých problémů Ferrari, bude asi Mercedes týmem, který bude muset nejvíce zapracovat.
Mají jednoznačně rychlé auto v kvalifikacích, ale v závodech se jim moc nedaří. Jejich auto neustále ukazuje vlastnosti, se kterými měli problémy už minulý rok - a sice nadměrné opotřebení gum. V roce 2011 už Mercedes cítil, že ví, proč tomu tak je - auto mělo až moc vysoko těžiště a mělo moc krátký rozvor. Mysleli si, že když vyřeší tyto dvě věci, tak to bude dobré.
Ano, možná to pro tento rok udělali, ale nejsou na tom dobře, takže se na to budou muset podívat hlouběji. Budou se muset více věnovat set-upu auta a budou muset najít, jestli tam nemají něco, co by mohlo zadní kola moc opotřebovávat. Budou k tomu muset použít testovací stolici 'seven-post rig' - hydraulicky ovládané zařízení, na které umístíte auto a simulujete přetížení, které na něj působí na trati.
Starší video: testovací stolice 'seven post rig' v akci (zdroj: Sauber F1 Team)
Seven post rig je něco, co opravdu stojí za to vidět v pohybu, opravdu je dobře vidět, jak divoce je auto natřásáno při jízdě na limitu. Odhaduji, že problém Mercedesu s pneumatikami má co dočinění i s aerodynamikou auta. Když mají nové gumy, jako v kvalifikaci, tak je vše v pořádku a mají dobrou přilnavost.
Když pak ale odchází přilnavost pneumatik, tak je guma přetěžována. Měli by tedy změnit něco na aerodynamice, aby auto bylo méně citlivé na předku. Zadní kola by pak nemusela pracovat tak tvrdě. Další věc, na kterou by se měli podívat, je KERS. Ovlivňuje to zadní nápravu, která následně ovlivňuje vyvážení brzd, takže to by také mohlo mít vliv na opotřebovávání gum."
Jak se dělají nové díly
Týmy F1 konzistentně vyvíjejí nové díly pro jejich vozy - tak to funguje. Designoví inženýři nebo týmy designérů přichází s novými nápady designu. Tyto nápady jsou testovány jak virtuálně na počítačích pomocí CFD tak i ve větrném tunelu. Jakmile je nějaká nová část hotová, tak je v plném měřítku vytvořena v počítači, to ale může trvat docela dlouho, záleží na velikosti dílu.
Nové přední křídlo je například tvořeno přibližně 20 různými částmi, vykreslit to zabere přibližně týden. Kresba je pak převedena na 3D model, ten pak jde do víceosého obráběcího centra. Materiál, ze kterého se dělá vzorek, je nazýván 'tooling board' - je to druh pěny s vysokou hustotou, která za rozdílných teplot nemění tvar. Je vyroben tak, aby posloužil jako pevný model pro konečnou výrobu. Říká se mu 'vzorek.'
Přední křídlo McLarenu (foto: Ravi Rajiv Babu)
Když je pak díl vyroben, tak je mu věnováno trochu manuální péče a pozornosti, vyhlazují se hrany a tak dále. Vzorek je použit na vyrobení formy, ve které se pak budou díly dělat. To je děláno pomocí uhlíkových vláken a, stejně jako model, je forma očištěna předtím, než se v ní začnou vyrábět konečné díly.
Záleží pak na jednotlivých dílech, ale některé musí projít testy FIA. Takže při použití všech těchto procesů trvá vyrobení nového předního křídla od úplného začátku až do konce asi tak čtyři týdny - a to nepočítám čas na design a namalování křídla. Takže rozsah prací je až moc velký na to, aby se vešel do času mezi Malajsií.
Tento proces by se dal zkrátit, ale museli byste přijít s něčím revolučním a chtít to rychle - to by znamenalo vyrobit zkušební část raději jako formu než jako kopii té části. To vám umožní udělat tak jednu nebo dvě, pod tlakem tři nebo čtyři, části, které vám ušetří tak týden.