Na Sauber C31 se snáší chvála ze všech stran. Co stojí za jeho výkonností?

Sauber | foto: Sauber Motorsport AG

Velká cena Malajsie přinesla dvě velká překvapení. Kromě vítězství Fernanda Alonsa ovládl titulky médií mladý pilot Sauberu Sergio Pérez. Na jeho vůz C31 se nyní snáší chvála i ze strany těch nejsilnějších týmů - Red Bullu a McLarenu.

"Pouze jeden tým dokázal neustále zajíždět dobré časy na všech pneumatikách za všech podmínek - Sauber," prohlásil šéf McLarenu Martin Whitmarsh, jehož vozy ovládly sobotní kvalifikaci.

S tím souhlasí i jeho protějšek z Red Bullu - Christian Horner: "Nějak se jim [Sauberu] podařilo přimět k perfektnímu fungování všechny pneumatiky, co ž je momentálně klíčem k úspěchu. Jejich provozní rámec je tak úzký, že se velmi snadno dostanete mimo něj."

Fernando Alonso v Sepangu uznal, že byl na tom byl Sauber lépe než jeho Ferrari: "Byli rychlejší než my, o tom není pochyb."

Škarohlídci přisuzují úspěch Sauberu C31 poháněného motorem Ferrari chaotickému malajskému počasí, švýcarský monopost byl nicméně rychlý již v Austrálii.


Sauber v Sepangu dosáhl překvapivě na stříbro (foto: Sauber Motorsport AG)

"Naše auta byla při startu v Melbourne těžce poškozena. V přední části vozu v případě Péreze, záď u Kobajašiho," poznamenává hlavní designér Sauberu Matt Morris. Přesto oba dojeli do cíle mezi osmi nejlepšími.

Jasno má dle Blicku už i majitel týmu Peter Sauber: "Závod v Malajsii velmi jasně ukázal, jak rychlé je naše auto. Po dvou velmi odlišných tratích máme ujištění, že C31 je úspěchem."


Co stojí za úspěchem Sauberu?
Za jeho rychlost do značné míry může zdařilé řešení výfuků, které po zákazu foukání okopíroval i loni dominantní Red Bull. Podle italského Autosprintu jej brzy napodobí i Ferrari, jehož podstatně vylepšený vůz, který bude otestován v Mugellu, nazývá "Ferrauberem."


"Ferrauber" - Ferrari vylepšené po vzoru Sauberu na fotomontáži Autosprintu
(foto: Autosprint)

Ke zdařilé koncepci Matt Morris dodává: "Museli jsme toho obětovat méně, než naši soupeři." A Peter Sauber s úsměvem pokračuje: "Když jsem viděl, že se Red Bull vydal stejnou cestou jako my, byl jsem si jistý, že to máme správně."

Další trikem Sauberu je otvor v nose hned za schodem v přední části vozu: "Nezajišťuje to vítězství, ale trochu nám to zlepšit časy pomáhá," komentuje Morris.


Díky otvor v nose Sauberu nedochází k problémům se separací proudění vzduchu v horní části
(foto: Sauber Motorsport AG)

Chytrým využitím pravidel jsou i otvory v podlaze před zadními koly, na což si už u FIA soupeři švýcarské stáje stěžovali. V této oblasti se žádné díry nesmí nacházet, jenže v případě Sauberu otvor není zespod viditelný, proto je vše v pořádku.

Ten pomáhá nasměřovat turbulence od otáčejících se kol do méně škodlivých oblastí, kdy by tolik nenarušoval výkonnost difuzoru. Loni zde díky nízko umístěných výfuků nebyl problém, letos se v této oblasti designéři snaží vytvořit vír a dostat do prostoru mezi pneumatikou a vozem vzduch tak, aby difuzor mohl podávat co nejvyšší aerodynamický výkon.


Chytrý otvor v podlaze před zadními koly pomáhá zvýšit přítlak na zádi vozu C31
(foto: Sauber Motorsport AG)

Difuzor je velmi silným nástrojem. Vytváří přibližně 60 % přítlaku zadní části vozu a funguje s vysokou efektivitou: 10:1 - 15:1 (poměr přítlaku k odporu), zatímco běžné křídlo kolem 3,5:1.

Sauberu vykročil do letošní sezóny s velmi vydařeným vozem, nyní bude otázkou, zda v jejím průběhu udrží tempo vývoje s těmi nejsilnějšími týmy. Pokud by se mu to podařilo, může pomýšlet na uhájení čtvrté pozice mezi konstruktéry, která mu v současné době náleží.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 5 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy