Caterham o výrobě a testování šasi před homologací

Lotus | foto: Caterham F1 Team

Technický ředitel Caterhamu F1 Mark Smith hovoří o výrobě nového vozu. Jak se vůz testuje a co vše stojí za procesem homologace? Co se děje s šasi po nárazových testech?

Co se momentálně děje v továrně Caterhamu?
Mark Smith: Před 2 týdny jsme z velké části dokončily první šasi. To je produktem ze dvou forem, pojí se s ním však spousta dalších menších částí. I když se tedy vyberou ony dva hlavní díly z formy a spojí se dohromady, stále zbývá spousta práce na dokončení celého dílu - například přidávání úchytů pro další různé díly a finalizace, aby splňovalo vysoké standardy, než se odešlo k lakování.

Po výrobě prvního šasi do něj byla nejprve umístěna palivová nádrž. Byla zkontrolována tlakem a prověřen byl i její objem. Pak se na auto namontovalo přední zavěšení - minulý pátek ještě Caterham neměl všechny jeho části k dispozici, na auto však nasadili vše, co šlo.

V továrně již je motor a převodovka, které byly namontovány, aby se vyzkoušelo základní příslušenství. Poté byly demontovány a počká se na příjezd odborníků z Renaultu a Red Bullu tento týden. Tímto smontování však bylo umožněno vyřešení několika věcí kolem auta - například brzdové potrubí. Mohou přijíždět další dodavatelé a dořešit různé dílčí věci, než bude motor tento týden poprvé nastartován.


Monokok Lotusu T127 (foto: Team Caterham F1)

Šasi CT01-2 se také blíží dokončení, v pondělí dopoledne by se již mělo objevit v dílnách, kde na něm začnou pracovat mechanici. Mezitím se provádějí další drobné práce, jež nenarušují práci v dílně s kompozity - například se zadní část prokládá zlatým teplotním stíněním, které odráží horko z motoru.

Co to znamená projít nárazovými testy a homologací?
MS:
Během několika let došlo k významnému zlepšení bezpečnosti při návrhu monopostů F1 a incidenty z počátku 90 let nás kolektivně přiměly k lepšímu náhledu na bezpečnostní požadavky.

Testy jsou od té doby náročnější, což je celkem správné. Máme několik statických testů, během nichž je šasi vystaveno tlakům, nárazové testy, během nichž se tlaky aplikují dynamicky.

Jedním z klíčových nárazových testů je čelní nárazový test, kdy se na přední stranu šasi upevní nos, šasi je zatíženo potřebnou hmotností a poté vystřeleno určitou rychlostí proti ocelové zdi. Pak máme další, bez nosu, kdy se na přední stranu šasi umístí deska a šasi je poté vystřeleno proti soustavě šesti trubek. Skutečně to prověří další části struktury šasi, například přepážku za sedadlem s palivovou nádrží naplněnou vodou.


Technický ředitel Mark Smith 
Máme také zadní nárazový test a boční nárazový test, celé auto je tedy
                                         velmi podrobně prověřeno, což nám v moderní době pomáhá v našem
                                         sportu chránit životy.

Ze statických testů se jeden velký týká zadní strany ochranného oblouku - struktury za přilbou pilota. Máme také přední test ochranného oblouku, jenž je zaměřený na část šasi přímo před otvorem kokpitu. Další zátěžové testy se provádějí z boku a zespodu šasi.

Všechny nárazové struktury - přední, zadní a boční - jsou prověřeny statickým zatížením, abychom se ujistili, že v případě nárazu zůstanou na svém místě. A nakonec máme také nárazový test sloupku řízení, takže je vše zkontrolováno.

Pokud šasi všemi těmito testy úspěšně projde, je homologováno. Jsou velmi náročné a před nimi je třeba provést obrovské množství práce, abychom si byli jisti, že projdeme - proto jsme měli velkou radost, že jsme je zvládli před vánocemi. To bylo samozřejmě pozitivní, protože to zřejmě znamená, že naše simulace nárazových testů byly všechny správné.


Vrtáky v dílně (ilustrační foto: Caterham F1)

Máte větší důvěru, že čísla generované počítačem se projeví na dráze také v oblastech dalšího vývoje vozu?
MS: Během let se zvýšila důvěra, že různé simulační nástroje, k nimž mají týmy přístup, povedou k očekávanému chování vyráběného auta. Dokážeme je celkem dobře předvídat, mezi úspěchem a neúspěchem však leží velmi tenká hranice.

Pokud se například zpomalení nesmí pohybovat nad průměrem 20 G a vy dosáhnete 20,1 G, neprojdete. Samozřejmě se snažíme navrhnout co nejlehčí možné struktury. Potřebujeme vyzkoušet přijít s něčím, co projde testy, ale co zároveň poskytuje výkonnost, kterou od vozu požadujeme.

Co se děje s šasi po nárazových testech?
MS: Šasi je stále využitelné. Samozřejmě když je poškozené, týmu může pracovat na kompozitních strukturách, které jsou celkem slušně opravitelné. Pokud dojde ke katastrofě, pak jde na odpis. Ale v těchto dobách se dá většina drobných poškození opravit.

Pokud se poškození objeví během nárazových testů - což se nám tentokrát nestalo, pak musí být opravy znovu testovány. Jakmile projde, musí se všechna budoucí šasi skládat ze stejných komponentů, jako to opravené, které prošlo testy, takže musí být úplně stejné specifikace.


Upínací vložky (ilustrační foto: Caterham F1)

Auto bude odhaleno tento týden v časopise F1 Racing. Nadšený?
MS: Snad to cítím stejně, jako všichni zde, kteří tvrdě pracovali na tom, abychom to dotáhli až do této fáze. Celé "oblečené," mám-li to tak říct, vypadá dobře. Takže nás to vzrušuje a jsme na něj hrdi, když ho vidíme ve své finální podobě - plně osazené, nalakované a připravené pro odhalení.

Jsem si jisti, že všichni budeme při pohledu na vůz rozhodně hrdí, ale také se trochu obávající o jeho přímou výkonnost před prvním testem, kde uvidíme, jak si na tom vůči konkurenci stojíme.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy