Monopost VJM04 navrhoval technický ředitel Andrew Green. Jeho předchůdce dosáhl v loňské sezóně vůbec nejlepšího umístění v historii týmu - sedmé příčky v šampionátu. Letos však míří mnohem výše - Force India by chtěla skončit nejhůře pátá.
Tým, který minulý týden ve Valencii ještě testoval se starým monopostem VJM03, představil podobný design horního ochranného oblouku ve stylu loňského Mercedesu MGP W01 jako Lotus u svého vozu T128. Obsahuje podseknuté bočnice, které uvnitř ukrávají KERS Mercedesu, členité přední křídlo a zavěšení typu pull-rod.
Vozů s tímto typem zavěšení kvůli zákazu dvojitých difuzorů letos přibylo - krom Red Bullu a Toro Rosso, které takto nastupovaly již v minulosti, přešly z push-rodu na toto řešení Lotus, Renault, McLaren Mercedes, Renault a Williams.
Závodit za indickou stáj letos budou Adrian Sutil s Paulem di Restou, na Nica Hülkenberga zbyla pouze role rezervního pilota, který se bude objevovat v pátky o závodních víkendech.
Majitel týmu Vijay Mallya uvedl: "Tento rok můžeme být ještě většími optimisty. Máme tři závodní piloty, kteří jsou hladoví po dalším pokroku ve svých kariérách, ať už to jsou body, pódia či vítězství.
Máme zkušený technický tým, který je vynalézavý, flexibilní a schopný přizpůsobit se nové vlně změn v pravidlech. Máme rovněž nástroje a zdroje v našem partnerství s McLaren Applied Technologies a Mercedes-Benz High Performance Engines, díky nimž míříme ještě výše.
Nelze nezmínit zvláštní událost, na kterou se už nemůžu dočkat - první Velkou cenu Indie. Které místo by mohlo být lepší pro dosažení některých z našich cílů, než domácí půda?"
Krátce po dnešním představení vozu s označením VJM04 prozradil Otmar Szafnauer, výkonný ředitel Force Indie plány indické stáje pro letošní sezonu. "Loni jsme byli sedmí, rozhodně to tak ale nechceme nechat. Chceme se oproti loňsku zlepšit, naším cílem je páté místo. Pokud to tak má dopadnout, budeme muset tvrdě pracovat již od začátku sezony a sbírat co nejvíce bodů, protože právě ty nám loni v souboji s Williamsem o šesté místo chyběly. Samozřejmě budeme muset během sezony i hodně vyvíjet, abychom s ostatními udrželi krok. Pokud by všechno šlo dobře, rádi bychom se podívali i na stupně vítězů..."
I když Force India svým rozpočtem nemůže konkurovat týmům jako Ferrari, Red Bull či Mclaren, Szafnauer věří, že to na výkony týmu nebude mít žádný vliv a páté místo získají: "Oproti velkým týmům máme méně zaměstnanců, ale to nijak neovlivní naše odhodlání a snahu o posun v Poháru konstruktérů. Pokud nic vyloženě nezkazíme, tak na páté místo máme."
Přestože Force Indii opustili James Key a Mark Smith, kteří měli na vývoji techniky vždy velký podíl, má tým podle Szafnauera velice solidní infrastrukturu: "Máme v týmu hodně dobrých lidí, kteří spolupracují s týmem již dlouho, ale i několik nových, kteří jsou neméně kvalitní. Letošní vůz, který je evolucí loňského modelu VJM03 má velice dobrý základ, na který nyní intenzivně vyvíjíme aerodynamický balíček. Momentálně trávíme v aerodynamickém tunelu co nejvíce času, aby naše auto mohlo konkurovat ostatním týmům.
Technický ředitel Andy Green vysvětlil některé změny, k nimž na voze došlo: "Nejnápadnější vizuální změnou je změna ochranného oblouku v rovnou čepel. To nám poskytlo drobné vylepšení v rozmístění uvnitř ve srovnání s konvenčním stylem. Kryt motoru je odlišný kvůli zrušení systému F-kanálu. Ke spoustě změn, které si však lidé nemusí všimnout, došlo také pod kapotáží.
Věříme, že se nám podařilo získat zpět spoustu aerodynamické výkonnosti. Stále nám trocha schází, po skončení loňské sezóny na tom však stále pracujeme, protože to vyžaduje poměrně dlouhou dobu na aerodynamický přesun z jedné pozice do druhé. Nastavitelné zadní křídlo je zcela novou věcí, budeme se snažit maximálně využít jeho výkonnosti.
Management výfuků bude rovněž velkou vývojovou oblastí letošního roku. V prvním závodu budeme mít vylepšení, během testu v Bahrajnu tedy budeme prověřovat některé změny. Chystáme také velká vylepšení v přední části vozu před prvním evropským závodem."
Green dále potvrdil, že do sezóny vstoupí s KERSem: "KERS Mercedesu vypadá velmi výkonně, jsme s ním opravdu spokojeni. Hodně jsme toho najezdili na simulátoru, takže si na něj naši piloti už zvykli. Jsme dobře připraveni na další zlepšování a vývoj. Je menší a lehčí než v roce 2009, jeho zakomponování si vyžádalo velmi málo kompromisů na voze."
Nové jsou i pneumatiky Pirelli - s přechodem na ně má týmu pomoci zkušený inženýr Jun Matsusaki.
Adrian Sutil doufá, že se mu letos poprvé podaří skončit mezi piloty v elitní desítce, a dodává: "Pokrok, kterého tým v uplynulých dvou letech dosáhl, je velmi působivý, a z toho co jsem viděl v továrně a ve větrném tunelu v minulých týdnech je možné usoudit, že toto tempo bude pokračovat i letos. Měli bychom být schopni pátého místa dosáhnout, ale aby se to skutečně povedlo, budeme se muset snažit z každého závodu získat nějaké body."
Nový pilot Force Indie Paul di Resta hovoří o svých cílech: "Rád bych měl pozitivní přístup, dojíždět do cíle, byl konzistentní a významně přispíval k celkové výkonnosti týmů. Máme vysoké cíle na umístění v šampionátu konstruktérů a já si uvědomuji, že v tom musím sehrát svou roli."
Zadní zavěšení: pull-rod
Řešení horní ochranné struktury a vstupu vzduchu je velmi podobné Lotusu - přinesli lidé od Force Indie nápad do Lotusu nebo je podobnost náhodná?
Srovnání s loňským monopostem VJM03
Technické informace
- šasi z kompozitů z uhlíkových vláken s předepsanými bezpečnostními pláty (Zylon)
- hliníkové vzpěry, závěsy typu trackrod a pushrod (vpředu) / pull-rod (vzadu) z kompozitů z uhlíkových vláken, v šasi umístěné torzní pružiny, tlumiče a anti-roll systém
- rozvor: 3 500 mm
- rozchod předních kol: 1 480 mm
- rozchod zadních kol: 1440 mm (o 20 mm více než u VJM03)
- celková výška: 950 mm
- celková délka: 5100 mm (o 200 mm více než u VJM03)
- celková hmotnost: 640 kg (včetně pilota, dle regulí)
- kola: BBS litá dle specifikací Force India
- dodavatel motorů: Mercedes Benz High Performance (V8 2,4 l)
- KERS: Mercedes Benz High Performance Engines
- převodovka: závodní 7rychlostní poloautomatická převodovka McLaren, e-shift
- maziva: Mobil 1
- svíčky: NGK
- spojka: uhlíková, AP Racing
- pneumatiky: Pirelli
- brzdový systém: AP Racing
- brzdový materiál: Carbone Industrie
- tlumiče: Penske