Analýza nového Sauberu C30

Sauber C30 | foto: Sauber Motorsport AG

Druhý z představených vozů, kterým se dnes budeme podrobněji zabývat, je Sauber C30. V čem se prvotní verze monopostu liší od loňského C29?

Sauber se musel vypořádat s odchodem BMW na konci roku 2009 a přečkat finančně náročné období, kdy mu navíc chyběli sponzoři. Švýcarský tým loňskou sezónu nakonec přežil a tvrdě pracoval na novém voze, který je opět černo bílý, ale s více nápisy sponzorů.

Nový vůz má označení C30 (článek z představení vozu zde) a je o 5 mm kratší než jeho předchůdce. V přední části došlo k jemným úpravám, bočnice jsou kvůli instalaci KERSu nabobtnalé, zadní část je kompletně přepracovaná, výfuky jsou blíže podlahy.

Nos
Nový nos je posazen o něco výše a směrem ke své špičce se také zužuje. Zcela v ní chybí drobný oválný otvor, který byl využíván pro hlazení. Horní část je tvarovaná do U, což oproti loňskému plochému tvaru představuje změnu, jejímž účelem je optimalizovat proudění vzduchu po horní straně.

Deflektory pod ním v oblasti před spodními rameny zavěšení usměrňují proudění vzduchu v dolní části.

Přední zavěšení
Monopost má krátký dvojitý kýl, loňská C29 byla bez kýlu. Tato úprava má opět pomoci k směrování vzduchu pod nosem dále za vertikálními prvky před ním. Řídící tyč je posunuta před horní rameno zavěšení ve snaze snížit aerodynamický odpor.

Přední křídlo
Přední křídlo hodně připomíná španělskou verzi loňského vozu C29. Dá se očekávat, že všechny týmy svá přední křídla před prvním závodem v Bahrajnu ještě změní. Obzvlášť v tomto případě, kdy Sauber ke konci roku představil několik vyspělejších verzí předního křídla.

Střední část
Kolem kokpitu se toho moc nezměnilo, pozice zrcátek je podobná, deflektory jsou podobné, v horní části ale nejsou uchyceny k monopostu, bočnicové panely jsou mnohem jednodušší.

Vzhledem k tomu, že C29 závodila koncem sezóny s propracovanější verzi, dá se očekávat, že se i v této oblasti nejpozději v Bahrajnu dočkáme dalších úprav.


Přední část podlahy je stejná jako u C29

Kokpit
S instalací KERSu stoupají nároky na chlazení, proto tým v testech vyzkouší různé konfigurace chladicích otvorů. Již loni Sauber používal žebrování po stranách kokpitu, v zadní části bočnic kolem periskopových výfuků a oválný centrální otvor v zadní části.

U C30 se zatím objevilo tradiční žebrování kolem kokpitu, ale mnohem užší zadní otvor pro odvod horkého vzduchu z nitra vozu.

Airbox
V oblasti za hlavou pilota ubylo kapotáže, aby se co nejvíce snížil odpor vzduchu. Aby se posílila horní ochranná struktura, je posazena na dvou pilířích po obou stranách. Se čtyřmi pilíři přišel před několika lety už McLaren. Horní otvor si jinak zachoval svůj trojúhelníkový tvar.

 

Bočnice

Instalace KERSu a jeho požadavky na chlazení ovlivnily strukturu a tvar nových bočnic. Nyní jsou o něco vyšší a delší. Vstupní otvory pro chlazení motoru a KERSu jsou hranaté a větší. Týmu se přesto podařilo bočnice vpředu pěkně vytvarovat, zatímco záď je otevřená kvůli vyústění výfuků nad podlahou a odvodu horkého vzduchu.

Kryt motoru
Pravidla pro letošní rok zakazují propojení krytu motoru se zadním křídlem, proto C30 již neobsahuje onu žraločí ploutev. Na jeho konci se nachází úzký otvor, z něhož proudí horký vzduch do prostoru mezi zadním křídlem a spodním křídlem nad difuzorem.

Zadní křídlo
C30 využívá centrální pilíř, v němž je ukryt mechanismus pro nastavování horní klapky kvůli snížení odporu vzduchu. Bočnice zůstaly stejné, u spodního profilu se zvedá směrem ke středu náběžná hrana.

Kola
OZ vyrobilo pro Sauber stejný design ráfků jako loni, mění se akorát dodavatel pneumatik.

Přední brzdy
Chlazení předních brzd se na pohled liší od C29. Dvojitý otvor má za úkol chladit jednak uhlíkový brzdový kotouč, který dodává Brembo, a také šestipístkové třmeny a zbytek interních součástek.

Zadní část a zavěšení
Sauber zůstal u konvenčního zavěšení typu push-rod (č. 2 na obrázku níže), pečlivou pozornost však věnovali spodním ramenům, aby je ochránili před teplem z horkých výfukových plynů, které směřují doprostřed k horní části difuzoru (č. 1), kde je také poměrně velká Gurneyho klapka.

Difuzor je částečně oddělený od zadní nárazové struktury a podobně jako u Ferrari uchycen dvěma lankami kvůli zpevnění (č. 1 na obrázku níže). Horké výfukové plyny se dostávají do difuzoru přes startovací otvor (č. 2), což pomůže zvýšit efektifitu difuzoru. Pod bočnicemi jsou podobné roztřepené okraje, jako kdysi používala Toyota (č. 3).

Uspořádání zadní části Sauberu C30 umožňuje čistější proudění vzduchu směrem ke křídlu nad difuzorem (beam wing) a tudíž vytváření většího přítlaku.

Motor, převodovka, KERS
Sauber bude odebírat letošní specifikaci motoru, KERSu a sedmirychlostní převodovky od Ferrari.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 6 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy