McLaren MP4-26 s radikálním řešením bočnic odhalen v Berlíně

McLaren MP4-26 | foto: McLaren

Příznivci McLarenu se dočkali - britský tým dnes v Berlíně představil veřejnosti svůj nový monopost MP4-26, který má obsahovat několik velmi zajímavých technických řešení.

McLaren vtipně odhalil v centru Berlína vůz bez kol, krytu motoru, předního křídla - sestavil ho až před zraky diváků!

Stručně první dojmy: Bočnice jsou opravdu netypické ve tvaru písmene L. K chlazení zachytávají zvířený vzduch, jeho čistý proud bude proudit podél středu monopostu k zadnímu křídlu, které je uchyceno pouze na bočnicích, tedy bez žádného centrálního pilíře. Zajímavý je také airbox nad hlavou jezdce: obashuje dva vstupy vzduchu. Záď je kompaktní a výfuky velmi nízko u podlahy, a přechod na pull-rod zavěšení vzadu. Záď a výfuky se však podstatně změní ještě během předsezónních testů.

Jenson Button při odhalování vozu prohlásil: "Před vánoci jsem strávil hodně času v továrně na simulátoru a cítím, že auto bylo postaveno kolem mě, což je něco, co loni nebylo možné, protože jsem přestoupil tak pozdě. Jsem nejvyšším z pilotů, takže jsem omezujícím faktorem, ale vlezu se do něj dobře a cítím se v něm mnohem pohodlněji, což je důležité.

Udělali jsme pokroky v mnoha různých oblastech. S Lewisem jsme poskytli spoustu zpětné vazby, byla to dobrá práce na simulátoru během zimy. Máme také dobrý model těchto pneumatik v simulátoru, což je velké štěstí. Pokud všechno to úsilí s nastavením bude na voze fungovat v reálu, budeme už před Jerezem ve velmi dobré pozici."

Podle Buttona šance McLarenu porostou díky dobrému vztahu, který si užívá s týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem: "Oba jsme během našich kariér již hodně dosáhli, chceme však dosahnout podstatně více. Chceme jeden druhého porazit, ale také chceme pracovat společně, protože dva technicky orientovaní lidé zmohou více než jeden.

Můžete toho spoustu namluvit a můžete opravdu pracovat proti sobě nebo společně. Nám to [druhé] v roce 2010 vskutku pomohlo během procesu učení a tento rok uvidíte, že budeme ještě silnější!"

Šéfkonstruktér vozu Tim Goss hovoří o novinkách: "Na voze je několik neotřelých znaků - delší rozvor a tvarování bočnic do U jsou asi ty nejvíce zřejmé. Cílem je dostat co nejvíce kvalitního vzduchu do zadní spodní části auta a k podlaze. Chceme, aby záď fungovala co nejlépe při co nejmenším snížení výkonností vlivem zákazu dvojitých difuzorů.

KERS je nyní jedinou integrovanou jednotkou, která je umístěna v ochranné buňce, pod palivovou nádrží. V roce 2009 byl umístěn v bočnicích. Jeho chlazení je umístěno přímo pod hlavním vstupem vzduchu v ochranném oblouku. A opět jsme se snažili vylepšit konfiguraci chlazení vozu: máme druhý vstup vzduchu na krytu motoru pro chlazení převodovky a hydrauliky.

Pro mě existovaly dvě největší výzvy: získat zpět ztracený přítlak na zádi v důsledku zákazu dvojitých difuzorů a maximální využití pneumatik Pirelli. Ty vydrží jen kolem 10 kol, přimět je, aby vydržely déle, to je tedy docela náročné. Musíme se tedy pečlivě podívat na to, jaké zvolíme nastavení a zavěšení, aby vydržely."

Technický ředitel McLarenu Paddy Lowe přitakal: "Dostat KERS znovu do vozu byl velký úkol. Spolupráce se Mercedes GP na definování specifikací pro motory Mercedes-Benz HighPerformanceEngines byla velmi uspokojivá, skvěle jsme společně pracovali. Ač je mezi těmito dvěma týmy hodně rozdílů, jsem spokojený s tím, jak to probíhalo a velmi spokojený s výsledkem."


Goss hovoří o dalších překážkách: "Systém byl také náročný na implementování proto, že musíte vézt více paliva. To byla první výzva, ale zvládli jsme ji. Čekalo nás pak několik obtížných rozhodnutí týkajících se architektury odlišných aerodynamických konceptů, ale myslím, že jsme skončili s rozvržením, s nímž jsme spokojeni."

A jaké budou další kroky ve vývoji nového vozu? "Stanovili jsme si velmi ambicózní aerodynamický cíl pro rok 2011. Vždy toho chceme udělat více a vůči výkonnosti jsme vždy velmi kritičtí, ale cítíme, že jsme odvedli dobrou práci. Identifikovali jsme některé oblasti, kde můžeme zvýšit výkonnost vozu. Během několika dalších týdnů bude úkolem dostat je na vůz před prvním závodem s tím, že budou taky spolehlivé. To je velkou výzvou," dodává Tim Goss.

Martin Whitmarsh svou řeč začal vznešeně: "Doufám, že Formule 1 stojí na vrcholku neuvěřitelné nové éry.

V Lewisovi a Jensonovi máme dvě nejvíce vzrušující, charismatické a nesmírně kvalitní osobnost osobnosti v tomto sportu, celý tým vnímá silnou odpovědnost poskytnout jim ten nejlepší stroj, s nímž by mohli světu ukázat svůj evidentní talent.


MP4-26 je výsledkem neuvěřitelného množství tvrdé práce, inovativního myšlení a dynamické týmové práce. Pod vedením Paddyho Lowa, Tim Gosse a Neila Oatleyho ne naše návrhářské oddělení sjednoceno blíže, než kdy předtím. Skutečně jsem obzvlášť hrdý na příspěvky našich projektových inženýrů, z nichž mnozí na sebe vzali vůdčí role vůbec poprvé a kteří společně tak dobře pracovali, aby vytvořili tak pozoruhodně a jedinečně vyhlížející vůz.

I když doufáme, že opět přidáme něco k našemu úžasnému záznamu ve Formuli 1, tento sport je tak nepředvídatelný s drobnými rozdíly, že je momentálně nemožné přesně odhadnout, jak na tom jsme dříve, než začne sezóna. Představuje to skvostnou vyhlídku pro mnoho milionů existujících fanoušků Formule 1 a doufám, že to přitáhne další miliony do konce toho, co vypadá jako absolutně fantastický rok."



(© Foto: McLaren/Sutton Images)


Video z představení vozu v Berlíně


Srovnání s loňským vozem MP4-25


Technické informace

Monokok: kompozitní z uhlíkových vláken zahrnující přední a boční nárazové struktury
Zavěšení: vnitřní torzní pružiny/tlumiče, systém pushrod vpředu/pull-rod vzadu, lomená páka
        s dvojitým zavěšením
Tlumiče: Koni
Elektronika: McLaren Electronic Systems; zahrnuje řízení šasi, motoru, sběr dat, ukazatele na
        volantu, alternátor, čidla, analýzu dat a telemetrii
Pneumatiky: Pirelli P Zero
Radio: Kenwood
Kola: Enkei
Brzdy : Akebono
Baterie: GS Yuasa Corporation
Řízení: McLaren s posilovačem
Nástroje: McLaren Electronic Systems
Nástřik: AkzoNobel Car Refinishes s využitím produktů Sikkens
Karoserie: kompozitní z uhlíkových vláken; oddělený kryt motoru, bočnice a podlaha;
        strukturovaný nos

Motor:
Typ: Mercedes-Benz FO 108Y
Objem: 2,4 l
Počet válců: 8
Max. otáčky: 18 000
Úhel sevření válců: 90°
Vrtání pístů: 98 mm
Počet ventilů: 32
Palivo: bezolovnatý ExxonMobil High Performace s biosložkou (5,75 %)
Svíčky: NGK závodní svíčky speciálně sestrojené pro F1 motor Mercedes-Benz
Váha: 95 kg (minimum stanovené FIA)
Mazivo: Mobil 1 pro vysokou výkonnost, nižší tření, účinnější ochranu, lepší chlazení a odolnost proti opotřebení

KERS:
Typ: Mercedes-Benz
Elektromotor: Na motor napojený elektrický motorgenerátor
ESS: integrované buňky pro uchovávání energie a výkonová elektronika

Hnací ústrojí:
Převodovka: McLarenem tvarovaná z kompozitů z umělých vláken,
        integrovaná zadní nárazová struktura
Převodové stupně: sedm a zpátečka
Volba rychlostí: bezprodlevová převodovka McLaren, řízena ručně
Spojka: uhlík/uhlík, řízena ručně
Mazivo: Mobil

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 111 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy