Toyota TF110: Monopost, který mohl vyhrávat + foto

Toyota | foto: Toyota Motorsport GmbH

Dnes jsme měli příležitost na chvíli si povykládat s Alastairem Moffittem z Toyoty Motorsport. Zaslal nám ve vysokém rozlišením několik snímků Toyoty TF110 - vozu, který měl loni prohánět po závodních okruzích Red Bully - a také sdělil pár zajímavých informací.

Toyota TF110 byl připravován pro sezónu 2010. Poté, co se však japonská automobilka rozhodla odejít z F1, nikdy nedostal příležitost ukázat v závodech svůj potenciál.

Vůz byl přitom kompletně vyvinut a na konci roku 2009 byla vyrobena dvě šasi. S jedním z nich (TF110-01) podstoupil prvotní testy (shakedown) Kazuki Nakajima na počátku roku 2010 v Kolíně nad Rýnem. Druhé šasi (na obrázcích v černé barvě) je vystaveno ve vstupní hale Toyoty Motorsport v Německu.


Odstrojená Toyota TF110-02

Několik týmů se snažilo o jejich získání - Stefan GP, Pirelli, Durango, Villeneuve Racing, HRT - ale nakonec jsme jej ve velkých cenách nikdy nespatřili - a již zřejmě ani nespatříme.

Na následujících obrázcích se můžete podívat, jak dobře byl v rané fázi rozvinutý a kolik obsahoval zajímavých detailů. Alastair mě upozornil, že se nejedná o TF110, jak se objevilo v některých fórech. Nejedná se o nikterak nové fotky - byly pořízeny v únoru 2010 - přesto je na nich zachycen aerodynamický balík připravený pro předsezónní testy.

V rozhovoru jsem se dozvěděl také zajímavou informaci, že byl připraven i mnohem pokročilejší balík pro první závod, který obsahoval také novou konfiguraci výfuků položených u podlahy, jejichž horké plyny měly procházet přes difuzor (exhaust-blown diffuser), což je řešení, se kterým od počátku nastoupil nakonec pouze Red Bull a které během sezóny všichni kopírovali (podobně jako F-kanál od McLarenu).


Zadní zavěšení bylo připraveno na adaptaci výfuků posazených k podlaze

O vozu TF110 se rovněž hovořilo jako o tom, který obsahoval nejextrémnější difuzor ze všech monopostů připravovaných pro sezónu 2010. Propracován byl údajně i systém pro změnu světlé výšky.

Těžko hovořit o tom, jak výkonný by monopost byl a zda by měl na to bojovat na špici - z propracovanosti prvotního balíku se to však zdá jako velice pravděpodobné. Svědčila o tom první čísla z aero-tunelu, která ohromila Jacquesa Villeneuva, jak sám později přiznal.


Rozdělení otvorů pro přívod vzduchu - vhodné řešení pro pozdější nasazení F-kanálu (s nímž u Toyoty také experimentovali)

Pascal Vasselon o tomto voze prohlásil: "Když jsme přerušili vývoj, měli jsme už o 20 či třicet bodů přítlaku více než poslední verze jeho předchůdce. Podstatně jsme překročili naše cíle - vždyť už vůz TF109 měl na pódia. Mnoho našich kluků z aerodynamického oddělení se přesunulo k top týmům a věděli jsme, že naše výstupní hodnoty byly docela vysoké. Abych byl upřímný - tak vysoké, že naše auto by na začátku mělo výhodu."

"Pro první závod jsme měli připravený balík vylepšení, který obsahoval výfuky u podlahy, jejichž horké plyny měly proudit přes difuzor. Společně s Red Bullem bychom byli první, kdo s tímto řešením nastoupil. Je to sice hezký pocit, ale už je to minulostí!" dodává Vasselon, který šéfoval vývoji u Toyoty. Velká škoda - loňský napínavý šampionát mohl být ještě zajímavější!

Fotografie: Toyota Motorsport GmbH

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 16 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy