Kamión inženýrů - nervové centrum týmu F1

gp maďarska | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Každý tým si na závod vozí spoustu materiálů a techniky. Největším kusem prošpikovaným moderními technologiemi je kamión, který okupují během víkendu inženýři závodních týmů F1.

Kolos o hmotnosti 35,5 tuny se během velkých cen stává dočasným domovem a mobilní kanceláří s pracovními místy pro 30 lidí. Zde jsou přijímána klíčová rozhodnutí během závodního víkendu, poskytuje útočiště pro porady s piloty a tiché zákoutí, kde mohou inženýři studovat data.

"Kamión je centrálou pro práci s monoposty. Před závodem do něj putují veškeré informace, zde se rozhoduje o všem, obzvlášť během tréninků, kdy se zaměřujeme na nastavení vozu," popisuje Mark Slade, závodní inženýr Vitalije Petrova.

Kdo pracuje uvnitř?
Každý pilot má tým inženýrů, kteří monitorují každý jeho pohyb na trati. Zatímco závodní inženýr se během jízd pohybuje na boxové zídce (tzv. pitwallu) či v garáži, v ústraní pracuje hlavní tým skládající se z inženýra výkonnosti, inženýra řídicích systémů a dvou motorových inženýrů. Pro svou práci mají v kamiónu k dispozici množství počítačových obrazovek a monitorů pro sledování akce.


Kamión inženýrů Mercedesu, v pozadí jejich motorhome

"Všichni inženýři používají dva laptopy, protože používáme velké množství softwarových balíků pro monitorování vozu - na jeden stroj by to bylo příliš. Každý z nás má čtyři monitory napojené na dva laptopy. Kromě nich máme další řadu obrazovek s obrázky z televize a časovými údaji.

V garáži máme dokonce web-kameru, takže můžeme sledovat, v jakém stavu jsou vozy, aniž bychom museli opouštět kamión. Celkem v něm máme kolem 60 obrazovek," uvádí závodní inženýr Roberta Kubicy Jon Marshall.

Co má který inženýr na starosti?
Během jízd inženýr řídících systémů zodpovídá za správné fungování všech systémů na voze. Úkolem inženýra výkonnosti je z těchto systémů co nejvíce získat. Pokud si v údajích všimnou něčeho, co by mohlo zvýšit výkonnost či naopak vést k závadě, ihned rádiem informují závodního inženýra.

V Silverstone může těmto lidem například vděčit Vitalij Petrov za to, že si velmi brzy všimli defektu a pomalu unikajícího vzduchu z pneumatiky. Byl ihned povolán do boxů (ve 40. kole) a vyhnul se tak nebezpečné situaci.


Hlavní závodní inženýr Renaultu Alan Permane (vlevo) na pitwallu

Když piloti vypnou motor
Po skončení každé části piloti obvykle zamíří rovnou do kamiónu k tradiční schůzce, kde sdělují inženýrům své dojmy. Než se odborníci pustí do analýz dat, bedlivě naslouchají každému slovu z úst pilotů, protože to do značné míry ovlivňuje interpretaci dat.

"Je to samozřejmě jedním z problémů analytiky dat - pilot jezdí způsobem, kterým obchází problémy s vozem," vysvětluje Slade. "Data tudíž nemusí nezbytně poukázat na problémy, které máte s autem. Musíte přijít na to, proč dělá věci tak, jak je dělá, identifikovat problémy, které je třeba vyřešit."

S velkým počtem odjetých kol a obrovským množstvím dat to však může být jako hledání jehly v kupce sena. Jak vědí, kde začít? "Je to dílem našich schopností," usmívá se Marshall. "Je to o soustředění se na problémy, které jsou podstatné, nebo na příležitosti ke zlepšení. Proto máme seznam, kterým procházíme, abychom pokryli všechny hlavní systémy monopostu."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy