Úloha předního křídla u vozů F1

Kubica, Robert | foto: Bridgestone

Přední křídlo tvoří důležitou součást současných monopostů Formule 1. Krom toho, že vytváří přítlaku vozu, významně ovlivňuje proudění vzduchu kolem něj.

Přední křídlo plní tyto tři funkce:
1) Vytváří přítlak: 25 - 30% celkového přítlaku vozu
2) Ovlivňuje směr proudění vzduchu kolem auta: protože je tím prvním dílem, který se setkává se
    vzduchem, může významně ovlivnit fungování aerodynamických prvků směrem k zádi
3) Slouží k úpravě vyvážení vozu: prostřednictvím náklonu přední klapky poskytuje pilotovi tu
    správnou ovladatelnost

Tento díl musí zvládat působení velkých sil. Na první pohled je poměrně tenké a křehké, v rychlých zatáčkách však vytváří přítlak, který odpovídá hmotnosti 6 - 7 dospělým osobám stojícím na něm.

Přední křídla již druhým rokem obsahují elektrický motorek, jenž umožňuje pohyb klapky směrem nahoru a dolů. Ovládán je z kokpitu a je kontrolován prostřednictvím standardizovaný software FIA. Pilot může během jednoho kola maximálně dvakrát změnit jeho nastavení, přičemž to se nesmí změnit o více než 6 stupňů. Jezdcům umožnuje upravit vyvážení vozu - pokud je moc nedotáčivý (vůz nechce zatáčet tolik, kolik by měl), mohou klapku o něco zvednout.

Z pohledu aerodynamiky je každá část vozů důležitá, přední křídlo má ale obzvlášť velký význam vzhledem ke druhé funkci zmíněné výše. Má vliv na vše, co je za ním, protože ovlivňuje proudění vzduchu kolem předních kol, pod i nad monopostem. Pokud pokulhává návrh předního křídla, nepomohou ani ty nejlepší tvary a součásti ve zbývajících částech. Celému vozu musí poskytovat dobře upravený a správně usměrněný vzduch.


Srovnání vybraných předních křídel Renaultu R30 z letošní sezóny (pouze horní obrázek je pro srovnání z loňského roku)

Předními křídly se ve svých rozborech často zabývám, protože patří k těm viditelným změnám, které týmy na svých autech často provádí. Například v jedenácti závodech letošní sezóny  Renault vyzkoušel již deset různých verzí!

Jak postupují týmy při jeho návrhu? Protože se jedná o jeden z nejvýznamnějších aerodynamických prvků, dostává se mu v počáteční fázi velké pozornosti aerodynamického oddělení při počítačových simulacích (CFD) a také ve větrném tunelu.  V něm se během sezóny vyzkouší stovky různých variant předního křídla. Nejúspěšnější z nich jsou pak postupovány konstrukčnímu oddělení.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 11 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy