Xtrac: Jak vypadá zblízka převodovka Formule 1 + foto

Williams | foto: Williams F1 Team

Většina vnitřních součástí monopostů Formule 1 zůstává před zraky veřejnosti utajena. Firma Xtrac dodávájící převodovky ovšem zaslouží pochvalu - nabídla nám pohled pod pokličku a zveřejnila detaily o svých dílech.

FIA loni v zájmu snižování nákladů vypsala tendr na motory a převodovky. V oblasti motorů vyhrál Cosworth, tendr na převodovky vyhrál britský Xtrac, který se do Formule 1 vrací po 14 letech  jako dodavatel kompletního řešení převodového systému, ne pouze jeho součástek. Ten využívají dva týmy: HRT a Lotus. Virgin používá také součástky Xtracu, ovšem ve vlastní skříni.

Zatímco vnitřní části bezprodlevové zůstávají firemním tajemstvím, Xtrac se prostřednictvím zveřejněných obrázků podělil alespoň o pár detailů. Svou převodovku (projekt 1044) vyvíjel ve spolupráci s Dallarou, která pomáhala s řešením instalace ve voze s ohledem na aerodynamiku a zavěšení.

Na rozvržení převodovky, není nic převratného, dle obrázků odpovídá zhruba tomu, co jsme viděli u konkurence. I přes jednotnou specifikace skříně se může drobně lišit výrobní postup a vnitřní uspořádání, aby k ní mohly být připevněny závěsy, jejichž geometrie je navržená velmi přesně.

Hliníková skříň totiž obsahuje montážní úchyty pro závěsy, zkrutný stabilizátor, torzní tyče a tlumiče. Celková hmotnost převodovky činí přibližně 40 kg. Cena jedné z nich se pohybuje v přepočtu kolem 2,15 mil Kč. Díky technologiím využívaným v leteckém průmyslu se tloušťka stěn pohybuje jen kolem 3 mm.

 

Zdroje:
   Xtrac.com
   časopis Racecar Engineering
   scarbsf1.wordpress.com

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy