Je zadní křídlo McLarenu nelegální?

McLaren | foto: McLaren

Šance McLarenu v letošní sezóně mohou být ohroženy otazníky, jež vyvolává jejich zadní křídlo - dle některých zasvěcených osob nemusí být v souladu s pravidly.

O vyjasnění výkladu ohledně mezery, která snižuje odpor a pomáhá zvýšit maximální rychlost na rovinkách přibližně o 10 km/hod, již dle britských médií požádaly týmy Ferrari a Red Bull. V posledních testech v Barceloně v tomto McLaren dominoval, když na cílové rovince dosahoval 313 km/hod, zatímco druhé Ferrari s Williamsem 308 km/hod a Red Bull dokonce jen 301 km/hod.

Pokud křídlo neprojde technickou kontrolou před Velkou cenou Bahrajnu příští víkend, bude muset McLaren, který dokázal zajet nejrychlejší kolo v Barceloně, narychlo nasadit jiné - což by nebylo nejlepší zprávou pro oba mistry světa v jeho službách, Lewise Hamiltona a Jensona Buttona.

"Zadního křídlo McLarenu vyvolává jisté obavy," potvrzuje šéf Red Bullu Christian Horner. V čem je problém? "Mají v něm otvor, který ovlivňuje tok vzduchu a na rovinkách by tak mohli získat mnohem vyšší rychlost. Myslím, že to bude před prvním závodem vyřešeno. Požádali jsme FIA o vysvětlení. Upřímně si myslím, že ve Ferrari jsou z toho ještě více rozrušeni."


Sporná škvíra v zadním křídle (slabě viditelná)

Situace trochu připomíná loňskou kontroverzi ohledně dvojitých difuzorů. Tři týmy - Brawn GP, Williams a Toyota - díky nim získaly nad ostatními  velkou převahu v oblasti aerodynamiky. I přes protesty Ferrari, Red Bullu však tyto difuzory byly schváleny a Button s vozem BGP001 poté vyhrál šest z prvních sedmi závodů a získal rozhodující náskok v šampionátu.

Dle Hornera to může mít i letos vážné následky, a proto rakouská stáj již zahájila vývoj stejné části pro případ, že to McLarenu projde.


McLaren ji zřejmě krmí žraločí ploutví, proto si je jistý, že není v rozporu s pravidly

"Obecně: pokud oddělíte horní a spodní tok vzduchu, křídlo neklade žádný aerodynamický odpor a dosahujete vyšší maximální rychlosti," vysvětluje Horner. "Používá se to již léta, ale pro oddělení částí zadního křídla byste neměli. Naše otázka tedy zní: Přišli s chytrým návrhem nebo porušují pravidla? Musí si hodně věřit, že jejich řešení je legální. Já myslím, že legální bude."

K oddělení vzdušných proudů (viz zjednodušený obrázek níže) dochází při větším sklonu křídla, které kvůli toho  ztrácí svou efektivitu. Přítlak vzniká rozdílem tlaku - spodní tok vzduchu jej má nižší, proto  ho křídlo generuje. Stoupá se sklonem jen do určitého míry, poté opět klesá, s čímž klesá i kladený odpor.

Dle spekulací by tok vzduchu mohl proudit dokonce již z otvoru v horní části nosu a pilot McLarenu by nad ním měl mít v kokpitu kontrolu. McLarenu se totiž podařilo docílit snížení odporu vzduchu díky škvíře v zadním křídle pouze u vyšších rychlostí. Pokud však otvor není zepředu viditelný, nevidím důvod, proč by toto řešení mělo být zakázáno.

Aktualizace: Ferrari popírá zprávy z médií, že by proti křídlu McLarenu něco namítalo.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 11 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy