Další nový vůz na scéně: Force India VJM03 + technické specifikace (aktualizováno)

Force India | foto: Sahara Force India

Indická stáj Formule 1 dnes představuje své nové auto - Mercedesem poháněné VJM03. Jedná se již o třetí vlastní vůz v historii týmu Force India, který vlastní miliardář Vijay Mallya.

Jezdecké duo budou opět tvořit Němec Adrian Sutil a Ital Vitantonio Liuzzi. Na pozici  záložního a testovacího pilota byl Mercedesem protlačen Paul di Resta, jenž by se tak mohl objevit v některých pátečních trénincích během sezóny.

Nový vůz je evolucí loňského VJM02, který získal své první body v belgickém Spa, kde také málem vyhrál - Fisichella až do samotného konce visel těsně za Räikkönenovým Ferrari.

"VMJ03 je určitě evolucí VJM02 z pohledu filozofie jeho návrhu, který jsme loni ve Force India vyvinuli. Jsme velmi spokojení s tímto směrem, proto jsme se rozhodli jej rozvinou, spíše než významněji přepracovat," popisuje nový vůz jeho návrhář Mark Smith.

"Jednou z hlavních věcí, se kterými jsme museli bojovat, byly změny v pravidlech. Zákaz tankování v závodech zvýšil množství paliva, jež musíme uložit ve vozech téměř dvojnásobně proti roku 2009. Nyní čelíme kompromisu: buď auto prodloužit, nebo rozšířit - a nebo využít kombinací obojího, jak jsme to udělali my. To má samozřejmě vliv na návrh mechanických řešení a také na aerodynamiku, obzvlášť na difuzor a karoserii," pokračuje designér indické stáje.

"I přes zákaz dvojitých difuzorů pro rok 2011 si uvědomujeme, že na této oblasti musíme letos maximálně zapracovat, abychom splnili své cíle, protože dvojitý difuzor je klíčovým vývojovým prvkem vozu."

"VMJ02 byl vůz s relativně nízkým odporem, který dobře fungoval na tratích vyžadujících nízký přítlak. Jak jsme loni ukázali, byl to užitečný prvek. Se vstupem do roku 2010 jsme zkusili zachovat vysokou úroveň aerodynamické efektivity, ale uvědomujeme si, že naše pozice v šampionátu bude lepší díky celkové úrovni výkonnosti, jež by vyhovovala všem typům okruhů. Máme, jak věříme, celkově docela efektivní auto," dodává Smith.

 

 

Obecné technické informace
- šasi z kompozitů z uhlíkových vláken s předepsanými bezpečnostními pláty (Zylon)
- hliníkové vzpěry, závěsy typu trackrod a pushrod z kompozitů z uhlíkových vláken, v šasi umístěné torzní pružiny, tlumiče a anti-roll systém

- rozvor: 3 500 mm
- rozchod předních kol: 1 480 mm
- rozchod zadních kol: 1420 mm
- celková výška: 950 mm
- celková délka: 4900 mm
- celková hmotnost: 620 kg (včetně pilota, dle regulí)

- kola: BBS litá dle specifikací Force India
- dodavatel motorů: Mercedes Benz High Performance (V8 2,4 l)
- převodovka: závodní 7rychlostní poloautomatická převodovka McLaren, e-shift
- maziva: Mobil 1
- svíčky: NGK
- spojka: uhlíková, AP Racing
- pneumatiky: Bridgestone Potenza
- brzdový systém: AP Racing
- brzdový materiál: Carbone Industrie
- tlumiče: Penske

 

Srovnání s loňským VMJ02

Force India je zatím jediným týmem, který nezvedl nos u svého nového monopostu. Plochý nos je nyní trochu baculatější. Vůz má čistý nulový kýl, kyvná ramena zavěšení zasahují do šasi. Řídící tyč je umístěna napříč mezi horním a dolním závěsem. Uchycení předního křídla je stejná. Tento díl jsme viděli již na loňském voze, do prvního závodu se ještě změní.

Na snímcích nový difuzor ještě nejde vidět. Zdá se, že indická stáj zde volí odlišnou cestu - týmy se snaží, aby zadní nárazová struktura (na spodním nákresu C. Scarborougha č. 1 - zeleně) a spodní plát zadního křídla (tzv. beam wing, na obr. č. 2 - modře) nebránil proudění vzduchu z difuzoru - zde to je naopak. Zadní struktura je nízko a zasahuje do horní části difuzoru, který tak může být vyšší a přesahovat místo, které obvykle zabírá nárazová struktura.

To umožnilo vytvořit velmi dlouhý a strmě stoupající difuzor, což je alternativní, ale stále legální způsob, jak dosáhnout větší expanze vzduchu. Jeho výstupní otvor je obrovský, podobně jako u McLarenu. Force India však chytře nepoužila spojitý spodní plát (beam wing) zadního křídla jako McLaren - kousek od krajů je říznuté. Vzniklou mezerou tak bez zábran může proudt vzduch z difuzoru.

Otvory pro chlazení má řešeny podobně jako Williams - za hlavním vstupem vzduchu nad hlavou jezdce jsou umístěny další otvory, zřejmě pro chlazení převodovky a dalších komponent.

Vůz obsahuje žraločí ploutev propojenou se zadním křídle, unikátní jsou výfuky. Podobně jako u McLarenu ústí více vzadu a blíže ke středu monopostu (což zas není tak velkým překvapení, protože používají stejný motor, převodovku a další technologie). Bočnice jsou více zkosené - nejen z pohledu zepředu, ale i z pohledu z boku jsou zvláštně zakončené. Umístění otvorů pro chlazení motoru je však odlišné, u VMJ03 je posunuto více dopředu.

Monopost je celkem krátký (4 900 mm), podobně jako MGP W01 (4 800 mm) od Mercedesu. Jen pro zajímavost - to je o 70 cm méně než některé konkurenční monoposty (např. Virgin VR-01), což v říši F1 představuje velký rozdíl.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy