Technická analýza: Monako

GP Monaka (Monte Carlo) | foto: BMW Motorsport

V předchozích letech týmy pro Monako připravovaly zvláštní balíčky pro zvýšení přítlaku. To letos kvůli novým pravidlům není možné, přesto týmy nasadily některé zajímavé novinky.

McLaren – zadní křídlo
Začneme novinkou, která je jednou z těch méně nápadných. Nového otvoru v prostřední části křídla si mohl všimnout každý a pravděpodobně nikoho příliš nezaujala. Na první pohled jde totiž o věc, kterou v této sezóně nasadilo už několik týmů – Toyota, Ferrari, Force india a lehce pozměněné formě i Red Bull a Toro Rosso (detail zde).

Průzkum z klasických pohledů zpředu a zezadu (vlevo dole) žádnou odchylku neodhalí a nachytat se tak nechaly i oficiální stránky Formule 1. Varováním však byla slova jednoho z ředitelů McLarenu Johnatana Nealea, který před závodem mluvil o promyšleném řešení, které ostatní pravděpodobně budou kopírovat a jehož hodnota ve vylepšení času na kolo se pohybuje okolo tří až čtyř desetin.
Aby McLaren ostatním kopírování trochu znesnadnil, zbarvil spodní část křídla černě, předchozí varianty přitom měly celou spodní část ve standardní červené. Bližší průzkum můžeme provést díky neobvyklým podmínkám okruhu v Monaku, kdy jeřáby zvedají nepojízdné vozy vysoko nad trať.



Pohled zespodu odhalí, že vzduch z horního otvoru (vpravo dole) neproudí přímo pod křídlo, ale zůstává uvnitř stejně jako proud z dalšího otvoru uprostřed spodní plochy křídla (2). Vzduch pak vychází tenkým výstupem po celé šířce křídla o něco dále (1).
Zezadu pak křídlo sice vypadá nelegálně, protože se tváří, jako že má tři plochy (povoleny jsou jen dvě), legalitu ovšem zajistí spojitá plocha z předního pohledu – křídlo se tedy skládá ze dvou částí a splňuje technická pravidla. Různé otvory v prostřední části jsou pak legální díky výjimce v pravidlech, která je nutná kvůli samotnému uchycení zadního křídla.

O funkci si zatím kvůli nedostatku fotek a neznalosti profilu křídla nemůžeme udělat konkrétní obrázek, ale mělo by jít o podobný princip, na jakém pracují difuzory, tedy snížení tlaku prostřednictvím zvětšení objemu vzduchu. To způsobí zvýšení generovaného přítlaku.

V souvislosti se zadními křídly je pak zajímavé, že v případě Force India údajně jeho úprava nepřinesla žádné měřitelné zlepšení. Protože však nepřišlo ani zhoršení, využil tým přídavný prvek ke zvětšení reklamní plochy.

Dvojité difuzory
Jeřáby nám dopřály i bližší pohled na podlahy vozů a řešení difuzorů. Konkrétně havarovali Lewis Hamilton a Sebastian Vettel, můžeme tedy porovnat Red Bull a McLaren.



McLaren (nahoře) zastupuje relativně tradiční řešení, kdy vzduch vstupuje do horního patra jednoduchými otvory po stranách středního tunelu. Na podobném principu fungují snad všechny dvojité difuzory včetně těch od Brawnu nebo například Renaultu.
Red Bull (dole) přichází se změnou, kdy jsou v podlaze vytvořeny kanály, které přivádí vzduch do horní části (znázorněno červenou barvou, proud v klasickém difuzoru znázorněn modře). Vzhledem k rozmístění prvků se navíc nabízí možnost, že proud z horního difuzoru zvyšuje efektivitu spodní části zadního křídla.



V souvislosti se zavedením dvojitého difuzoru u Red Bullu došlo také k zaslepení díry v podlaze, která byla zavedena v Malajsii a měla sloužit ke zvýšení efektivity difuzoru. Konfigurace zadního zavěšení se změnila jen mírně.



Brawn GP
Přestože tým sliboval další změny až v Nürburgringu, k menším úpravám došlo už Monaku. Změnilo se uchycení zrcátek (1), pravděpodobně k lepšímu směřování vzduchu k zadnímu křídlu a přibylo křidélko nad deflektory (2), které rozděluje proudy. Horní míří ke vstupům vzduchu do bočnic, spodní pak pod podlahu a následně zvyšuje efektivitu difuzoru. Na difuzoru se odehrály menší změny už v Barceloně, jeho základní tvary však zůstaly zachovány.



Motory a převodovky
V následujících tabulkách si můžeme prohlédnout použití nových motorů (nahoře) a převodovek (dole).


p - páteční tréninky
v - víkend (sobota+neděle)
červená - porucha motoru



p - páteční tréninky
v - víkend (sobota+neděle)
oranžová - penalizace za předčasnou výměnu


O použití motorů nejsou dostupná kompletní data, není tedy možné přesně určit, který motor byl použit například v pátečním tréninku v Monaku a který v pátečním tréninku v Barceloně. To, že pilot již použil čtvrtý motor tedy nemusí nutně znamenat, že je životnost předchozích třech plně vyčerpána.
U převodovek si pak můžeme všimnout předčasné výměny například u Barrichella (má již třetí), za kterou neobdržel penalizaci. Taková výměna je povolená, pokud při předchozím víkendu odešla jedna převodovka a byla nahrazena druhou – náhradní. Tato náhradní pak nemusí absolvovat cyklus čtyř závodů.

Postřehy ze závodu
Robert Kubica odstoupil kvůli nefunkčním brzdám. Kvůli špatné startovní pozici měl v nádrži velké množství paliva, přesto v některých fázích zajížděl velmi rychlé časy. To způsobilo vysoké zatížení brzd, na které pravděpodobně nebyly připraveny a selhaly.
Räikkönen na startu ztratil pozici, přestože byl jako jeden z mála vybaven KERSem. Startoval totiž ze špinavé stopy a vzdálenost k první zatáčce je tak malá, že systém nepoužil. K ničemu ovšem nebyl, Massa díky němu za první zatáčkou získal zpět pozici, kterou taktéž po startu ztratil.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy