Velikost brzdových třmenů se liší - všechny týmy používají na předních kolech podstatně větší než na zadních, protože při brzdění se hmotnost vozu přesouvá na přední nápravu, kde je zapotřebí mnohem vyššího výkonu.
Energie při brzdění se přeměňuje v teplo, které u monopostů F1 často přesahuje i 1000 °C. Většina týmů (krom Williamsu) energii vznikající při brzdění zachytává a přeměňuje v elektrickou energii (ukládanou u baterií), aby ji opět získala pro dodatečné navýšení výkonu. K tomu právě slouží KERS - systém pro rekuperaci kinetické energie.
Vysoké přebytečné teplo je třeba rychle odvádět - k tomu se využívá náporový vzduch, který je k nim přiváděn drahými chladícími kanálky. Brzdový třmen předních brzd váží necelé 1,5 kg, rozměry přibližně kolem 25 x 17 x 6 cm. Konstruktéři se snaží o jeho co nejnižší hmotnost - protože je součástí neodpružené hmotnosti nápravy a ovlivňuje její schopnosti. Takto nízká hmotnost je dosažena výběrem správných slitin - většinou se využívá hliník, titan či uhlíkové kompozity.
Toyota je jediným týmem, jenž má třmeny svých kotoučových brzd otočeny naopak - ke středu vozu. Je to výhodné, protože tak koncentruje tím více váhy k těžišti vozu. Většina ostatních týmů je má za zadní poloosou.
Když jsem napsal většina, myslel jsem tím všechny týmy kromě Brawn GP a Red Bull. Ti umístily brzdové třmeny horizontálně, kde svírají spodní část brzdových kotoučů.
V čem jsou brzdy Toyoty a Brawna jedinečné
Všechny týmy představují ve Španělsku mnohá vylepšení, která jsou patrná na první pohled - jako například nový zvednutý nos BMW, jiná jsou skrytá uvnitř. K těm patří i řešení brzdových třmenů u Toyoty.
Doporučit článek
Další zprávy
-
Tragédie v Chorvatsku: Dítě z Česka nepřežilo výbuch auta!
-
Alice Bendová trpěla kvůli fotce v bikinách: Chtěla udělat fanouškům radost
-
Silné bouřky zpustošily Moravu! Tragédie v Českém Těšíně, strom zabil ženu
-
Na společné oslavy 3v1 to už nevypadá: Pártlová a Leitgeb slavily poprvé samy
-
Marcel Kolaja se dočkal zastání! Vondrova "trapárna" zaskočila i Kalouska
-
Bearman nastoupí s Haasem v Barceloně, nahradí v roce 2025 Hülkenberga? Zamíří Sainz k Williamsu?
-
Red Bull si stěžuje na přední křídlo McLarenu: ohýbá se až příliš
-
Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?
-
Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"