Rozdílné přístupy ke konstrukci difuzorů 2009

Williams | foto: Williams F1 Team

Nová pravidla ohledně aerodynamiky neměla vliv pouze na rozměry a umístění spoilerů a "oholení" karosérie. Změny se dotkly i méně viditelné částí na pod zádí vozu, totiž difuzoru.

Rozdíly mezi loňským a letošním difuzorem

Ve snaze snížit přítlak nových vozů prošel difuzor poměrně rozsáhlými úpravami. Snahy o jeho standardizaci smazaly rozdíly ve výšce mezi střední a krajními částmi. Všechny tři jsou nyní vyšší - z loňských 125 mm povyrostly na 175 mm. Difuzor se také posunul ještě více dozadu - nyní může o 350 mm přečnívat za zadní osu kol, kdežto vloni nesměl za tuto osu přesahovat vůbec.




Odlišné přístupy v konstrukci difuzor pro letošní sezónu


McLaren, Ferrari, Renault a BMW Sauber se striktně držely nových předpisů ohledně zadního difuzoru. Všechny kanály mají stejnou výšku i délku. Stejné jsou na výšku i střední a boční kanály, jak je to na následujícím obrázku:



Naopak Toyota a Williams si vysvětlili nová pravidla trochu jinak. Proto byly nařčeny výše uvedenými týmy z porušení pravidel pro konstrukci difuzoru. Fígl je v tom, že pravidla umožňují prodloužení karosérie o 150 mm ve střední části vozu. Toyota a Williams proto chytře vytvarovali zadní nárazuvzdornou část (horní šipka na dolním obrázku) tak, že došlo k prodloužení a zvednutí střední části difuzoru. Ten u těchto týmů rovněž obsahuje velmi nízko umístěný separátor uprostřed (menší šipka úplně dole).



FIA o této rozdílné interpretaci pravidel ví. Zbylé týmy požádali o přesnější výklad pravidel. Řešení Toyota a Williamsu je samozřejmě účinnější. Pokud jim FIA nenařídí úpravu,  se dá očekávat, že ostatní týmy jejich řešení brzy okopírují.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy