Jak ovlivní slicky nasazení KERSu

Ferrari | foto: Karel Bařina, F1NEWS.cz

Od příští sezóny nás čeká spousta technický změn. Nasazení KERSu mnohé týmy zvažují. Vliv na toto rozhodnutí bude mít i chování nových pneumatik.

Týmy nyní po ukončení letošní sezóny mobilizují veškeré síly k vylepšování svých KERSů. Budou jej moci více testovat v praxi na trati a začnou hned v Barceloně, kde jsou testy plánovány od 17. listopadu.

I když systémy přinesou zlepšení až kolem 0,3 vteřin na kolo, přesto týmy s jejich nasazením váhají. Proč? Důvodem je jejich hmotnost a s tím související váhová nevýhoda. Monoposty dnes váží kolem 430 kg a do povinné minimální hmotnosti 605 kg si pomáhají závažími umístěnými ve správných místech, což má blahodárný vliv na vyvážení vozů. To má spoustu pozitivních efektů - vozy se lépe ovládají, méně se opotřebovávají pneumatiky, jezdci mohou jezdit na limitu a se stoupající důvěrou ve vůz stoupá i jejich výkonnost.

Situace se příští rok navíc zkomplikuje nasazením bezdrážkových pneumatik, tzv. slicků. Týmy díky tomu musí změnit váhové rozložení svých vozů, a to směrem k přední části vozu. Slicky mají lepší přilnavost, přesune-li se váha při brzdění více dopředu, stoupne tím brzdový výkon, aniž by docházelo k blokování předních kol. V tomto případě je nasazení KERSu, jenž váži v současnosti kolem 60 kg, opravdu na pováženou.

Týmy v současnosti vyhodnocují možnosti související s KERSem, obrázek bude jasnější po prvních zimních testech na slickách. Již nyní se ale například Toyota nechala slyšet, že kvůli váhové penalizaci KERS nenasadí, protože přes všechny jeho výhody by kvůli rozhození hmotnostního vyvážení byl jeho efekt spíše negativní.

Šéf Hondy Ross Brawn k tomu včera řekl: "Je to zatím velmi těsné (rozhodnutí zda závodit s KERSem či ne - pozn. aut.). Mnoho bude záležet na tom, na co přijdeme ohledně pneumatik, když tím teď budeme trávit více času. Víme, jaké potřebujeme mít váhové rozložení, když nasadíme KERS. Pokud ale bude potřebovat změnit vyvážení, bude těžké změnit umístění hlavních součástí KERSu v monopostu. Záleží to na tom, jak dobře odhadneme naši potřebu rozložení hmotnosti. Jakmile začnete dělat kompromisy ve vyvážení, výhoda KERSu je ta tam. V současné době to je kolem 0,25 či 0,3 sekundy na kolo - a o to přijdete velmi snadno, pokud se auto nechová správně."

Technický ředitel Williamsu Sam Michael řekl, že jeho tým si dal pozor na to, co je třeba mít na paměti před prvnímy testy slicků: "Záleží na tom, jaký sklon je mezi optimálním váhovým rozložením a časem na kolo. Můžete navrhnout auto s nějakým váhovým rozložením dle rozvoru kol, nebo můžete změnit geometrii zavěšení tak, abyste dostali váhové rozložení, jaké potřebujete, bez jakéhokoliv závaží. Záleží na tom, jakým směrem se týmy vydají, aby toho dosáhly.

Přední pneumatiky nabízejí větší grip než zadní, protože už nemají proužky. Vyvážení vám říká, že potřebujete míc více váhy vpředu, protože tam je více přilnavosti. Slicky se chovají prostě odlišně než současné proužkované pneumatiky a budou se chovat jinak při různých teplotách. Nikdo vám neřekne přesně jak, dokud si je nevyzkoušíte. A to se bude pořád měnit. Neexistuje něco jako optimální váhové rozložení. To se prostě mění od okruhu k okruhu, a velmi podstatně při změnách teploty tratě.


Co se týče KERSu, první výzvou je, aby byl bezpečný a spolehlivý. Druhou věcí je výkonnost. Pokud dáme tyto věci dohromady, pak jej nasadíme do závodů."

Větší přlnavost na předních pneumatikách nastala poté, co týmy zamítly požadavek Bridgestonu na zmenšení předních gum. Mělo by to totiž vliv na aerodynamiku a nastavení zavěšení. Ředitel Bridgestonu Hirohide Hamashima řekl: "Navrhli jsme týmům zmenšit přední pneumatiky, ale odmítly to. Proto jsme změnili konstrukci zadní pneumatiky, abychom zvýšili její přilnavost, ale zatím se nám nedaří nalézt kompromis. Pokud týmy navrhnou své monoposty podobně jako letos, budou bojovat s přetáčivostí, takže týmy, které měly spíše nedotáčivé vozy, na tom budou odpočátku dobře. Týmy budou bojovat se správným návrhem, protože zadní část s KERSem bude těžší."

K týmům s nedotáčivým monopostem patřilo právě Ferrari, jjimž vyhovovaly vyšší teploty, při nichž dokázali dříve přivést pneumatiky na správnou provozní teplotu. Naopak přetáčivý McLaren měl mírně navrch v chladnějším a vlhkém prostředí.

Bez ohledu na debaty ohledně rozhodující výhodách KERSu Brawn uvedl, že na některých tratích bude rozhodně co získat, na jiných moc ne. "Může to být strategickou výhodou," řekl. "Máme okruhy, kde rozdíl mezi monopostem s KERSem a bez něho bude odpočátku činit délku dvou či tří vozů. Některé tratě však neumožní získat žádnou výhodu, protože nemají dostatečně dlouhé rovinky před první zatáčkou. Je ale také několik tratí, kde KERS bude důležitý již od startu a bude možno díky němu získat dvě až tři pozice."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy