Změny v aerodynamice Ferrari v Číně

Räikkönen, Kimi | foto: Scuderia Ferrari

Ferrari se snaží stále vylepšovat svůj letošní vůz a získat výkonnostní výhodu nad svými konkurenty. Podíváme se na některé úpravy rudého monopostu, se kterými přijely do Číny.

Vývoj nosních křidélek
Spodní křidélka v přední části na nose (viz modrá šipka) F2008 byly představeny už v červnu v Magny Cours, ale jejich šířka a umístění se v posledních měsících měnilo v návaznosti na tom, jak tým upravoval přední spoiler. V Číně se objevila tato křidélka značně užší (žluté šipečky ve výřezu) kvůli dlouhým rovinkám. Jsou-li tato křidélka širší, přivádí to více vzduchu střední části monopostu pro chladící otvory - což v Šanghaji nebylo tak moc potřeba. UŽší profil pomáhá plnit jejich účel při menším narušování toku vzduchu v této části vozu, což se pozitivně odráží v celkové aerodynamické efektivitě.



Pozměněná ploutev na křidélku na bočnici
Ferrari v Číně změnilo také vertikální ploutev (viz modrá šipka), jež spojuje křidélko v přední části bočnice se zadní částí spodního křídla, jež je těsně nad vozovkou. Obyčejná rovná ploutev byla prudce zakřivena. K čemu to je dobré? Nedochází k narušování toku vzduchu proudícího kolem křidélka, což podstatně snižuje turbulence. Vede to k mnohem lepšímu řízení vzduchu proudícího k zadní části vozu.



Vývoj zadní části difuzoru
Střední část difuzoru (viz výřez) se zúžila a horizontální základna byla zakončena vertikální ploutví. Naopak bylo rozšířeno Gurneyho lemování (žlutá výplň) na hlavním zakončení difuzoru směrem ke středu monopostu. Tyto změny snižují citlivost zádi na změny světlé výšky vozu na povrchem trati, protože s její změnou zachovává konstatní úroveň přítlaku.



Mohlo by se zdát, že tyto změny Ferrari v Číně nepomohly. Nastavit dnes monopost F1 na různých tratích za různých teplotních a dalších klimatických podmínek však není jednoduché. Tyto změny určitě pomohli vylepšit Ferrari aerodynamiku a zřejmě rudým pár setinek - desetinek přidaly, jenže soupeř také nespí. Proč Ferrari překvapivě tak moc ztrácelo na McLaren, neví přesně zatím žáden z nich. Zdá se, že problém je spojen s tvrdou směsí pneumatik, na které to šlo McLarenu vždy lépe, jelikož díky přetáčivému charakteru jejich monopostu je dokáží lépe zahřát. Další věcí je to, že se McLaren v Číně perfektně trefil do rozložení hmotnosti a lepší vyvážení mohlo mít na svědomí onen výkonnostní rozdíl.

Ten byl větší než by nasvědčoval rozdíl 150 setin vteřiny v nejrychlejších kolech zajetých během závodu. Trať byla v nejlepším stavu ke konci závodu, kdy svá nejrychlejší kola zajela většina jezdců. Lewis však ke konci svůj vůz šetřil a jezdil se sníženými otáčkami na motoru. Své nejrychlejší kolo zajeté v první části závodu na tvrdší ze obou směsí a s největší pravděpodobností by ke konci závodu na pogumované trati a s měkčí směsi tento čas ještě vylepšil. Kimi své nejrychlejší kolo zajel také v první části závodu, ale to měl nasazenou měkčí směs. Rozdíl mezi stříbrnými a rudými tak zřejmě dosahoval spíše 0,3 vteřiny.

V Brazílii bude Ferrari určitě konkurenceschopnější. Nejen proto, že Felipe Massa bude doma a kupředu je bude hnát statisícový dav, ale i kvůli toho, že Bridgestone přiveze měkčí směsi, které více vyhovují Ferrari. Což je jenom dobře, čeká nás vyrovnaný poslední závod a napínavé vyvrcholení celé sezóny.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy