Vozy Lotus byly po dlouhé roky svého velmi úspěšného účinkování v motoristickém sportu známy jako představitelé progresivních myšlenek svého nebývale technicky osvíceného konstruktéra Colina Chapmana, zakladatele věhlasné britské značky.
Ač si to málokdo uvědomuje, Chapman byl tím, kdo určil z velké části vzhled dnešních vozů Formule 1. Jako jeden z prvních konstruktérů v F1 si povšiml možností, které skýtal proudící vzduch kolem rychle se pohybujícího tělesa. Výsledkem jeho zaujetí aerodynamikou byly první náznaky spoilerů na do té doby čisté doutníkové konstrukci vozů.
Colin Chapman však rozvíjel své zaujetí pro přísavný efekt dál. Lotus 80, 81 ani 81B příliš krásy ve srovnání se svým předchůdcem nepobral. Přední spoiler zmizel postupně úplně. Nos 81ky byl konstruován jako vstupní vzduchový difuzer, konec imaginární trubice pod středem vozu končil až u zadního výrazně redukovaného spoileru. Řešení sice produkovalo obrovský přítlak, ale jízdní vlastnosti nového monopostu byly často nevypočitatelné. Lotus díky tomu přestal bojovat o tituly a na soupeře nestačil.
Přísavný efekt objevený Colinem Chapmanem byl nebývale úspěšnou inovací a doslova mílovým krokem ve vývoji vozů Formule 1. Jeho stinnou stránkou byly však těžké havárie a ztráty na životech při náhlé ztrátě podtlaku pod vozem, díky čemuž byly pružné lemy a využívání přísavného efektu Mezinárodní automobilovou federací později zakázány.
Hlavní protagonista myšlenky Chapman v roce 1982 zemřel a Lotus na svoji suverenitu s modelem 79 již nikdy úplně nenavázal. Formule 1 na čas opustila hledání dalších možností v oblasti aerodynamiky, aby se zaměřila na hnací agregáty s mamutí silou, turbomotory. S postupem času se však znovu navrátila k proudění vzduchu a jeho maximálního využití. Konstruktéři se s příchodem 21. století přestěhovali do aerodynamických tunelů...