Lowe, Vettel, Verstappen a motory Mercedes! Na to odpovídají Wolff a Ecclestone

Kolikrát si tihle dva volají a v čem se neshodnou? | foto: Daimler AG

Tenhle rozhovor se odehrál v době, kdy ještě nebylo o mistru světa jasno, ale rozhodnuto bylo v té oblasti, že to opět bude Mercedes, kdo bude sklízet úspěchy. Pojďme si tedy přečíst, co Bernie Ecclestone a Toto Wolff odpovídali před čtvrt rokem na Monze.

Bernie, Mercedes opět vyhraje obě trofeje v této sezóně... ať se vám to líbí nebo ne...
Bernie Ecclestone:
Ano, to je jisté. Tuto situaci by mohlo zvrátit, kdyby oba piloti Mercedesu z nějakého důvodu náhle přestali závodit. Ale i tak pochybuji, že by nějaký další tým měl dost bodů, aby je dokázal dostihnout.

Toto Wolff: Počkej! Máš nějaký nápad, proč by naši piloti měli přestat závodit?
BE: To není nápad, ale jediný myslitelný scénář, jak by vás nějaký tým mohl porazit. 

Většina fanoušků doufala, že rok 2016 bude soubojem Ferrari a Mercedesu, ale nestalo se tak. Proč se to Ferrari nepovedlo?
BE:
Mercedes se jim pokoušel pomoci, ale asi ne dostatečně.

TW: Bernie říká, že jsme jim pomohli, ale málo (smích). Samozřejmě, nic takového. Koneckonců úspěch je vždy o lidech, nebo ne? Se správnými lidmi dokážeme správné věci.

BE: To si opravdu myslíš? V tomhle oboru jsou všechno fámy. Toto říká, že Mercedes Ferrari nijak nepomáhá, tak mi samozřejmě nijak nepomohl. Říká pravdu. Já říkám jen to, co jsem slyšel. A je dobré, že jim pomohli. Jen říkám, mohli ještě trochu víc.

Ferrari měl Mercedes takto prohánět. Nestalo se... | foto: Pirelli

Bernie, kritizoval jste Mercedes, že pro tuto sezónu neposkytl motory Red Bullu. Sešli jsme se s Totem někdy a probrali tuto věc?
TW:
Mnohokrát.

BE: Vlastně to nikdy nepřestalo.

... A jaký byl výsledek?
TW:
Bernie chtěl mít vždy konkurenceschopné týmy. To bylo jeho hlavním cílem. Naším hlavním cílem je mít co nejlepší tým. Nakonec jsme jeden druhého chápali: pokud by se našla správná dohoda mezi Red Bullem a Mercedesem - která by nebyla omezena pouze na F1 - pak by tu pravděpodobně šance byla. Takže jsme se pokoušeli něco takového najít - ale bohužel, nepovedlo se to.

BE: Pokud bych šéfoval Mercedesu, tak bych jim žádný motor nedal. Neposkytl bych nikomu nejsilnější vybavení, aby mě mohl potom porazit To je perspektiva týmu. Ovšem ve své pozici jsem to viděl jinak.

Pokud byste měli možnost si na jeden měsíc vyměnit své pozice, co byste změnili.
BE:
Nic. Mercedes je velmi úspěšný, tak proč bych měl něco měnit?

TW: Podívejte se, co Bernie v F1 za posledních 40 let vybudoval. Je jedničkou v motoristickém sportu. Existuje mnoho lidí, kteří vždy něco vědí lépe - mělo by se udělat to, změnit tamto. Mluvení nic nestojí. Ale pravdou je, že jakmile bylo nutné na tomto místě udělat nějaké skutečné rozhodnutí, nebyl a není nikdo lepší než Bernie.

Opravdu jsem se snažil, Christiane, abyste Mercedesy dostali... | foto: Red Bull Content Pool

Takže chcete vrátit Formuli 1 opět ve větší míře fanouškům?
BE:
Chci jít proti automobilkám. Mám na mysli něco jako "Super GP2", kde jsou piloti důležitější - jejich souboje jsou tvrdší - než mít vpředu inženýry. Bude to fungovat? Nemám ponětí. Může to být také katastrofa.

Toto, bylo by to zajímavé pro Mercedes? Tak trochu se upozadit?
TW:
Samozřejmě, F1 by vždy měla být o faktorech ze strany pilotů. Jsou to hrdinové. Nikdo se nechce dívat na závody v týmovém provedení. Ale pro Mercedes je Formule 1 také šampionátem v inženýrství, pokud to tak lze říci. Technologie v F1 by měla být vždy na špici vývoje vozu a pak si najít cestu do běžného silničního provozu.

Zůstává pochopitelně otázkou, jak složitá má taková technologie být? Právě teď jsme asi dospěli do stádia velké komplikovanosti, proto se snažíme vrátit své hrdiny zpět na výsluní. Lewis Hamilton a Max Verstappen jsou na dobré cestě, jak přilákat opět fanoušky. 

Není to trochu povrchní předstírat, že vývoj F1 lze posléze aplikovat i na silniční vozy? Připomíná to někdejší představu, že kosmický výzkum pomůže lidem v každodenním životě. A jediným přínosem byla snad pouze teflonová pánev...
BE:
Já vždy říkal, že pokud chtějí výrobci spojit závodní technologii s rozvojem silničních vozů, měli by vytvářet závodní limuzíny, protože ty se prodávají. Jednomístný závodní vůz s otevřenými koli je neprodejný. Jenže už jsme vydali obrovské množství peněz, aby byla F1 konkurenceschopná, takže teď nemůžeme udělat krok zpět k limuzínám. Vlastně není nic, co by tak obrovské výdaje kompenzovalo.  

Nelituje Wolff, že mu Verstappen zatím proklouzl mezi prsty? | foto: Scuderia Toro Rosso

Pojďme zpátky k hrdinům tohoto sportu. V Maxi Verstappenovi máme osmnáctiletého mladíka, který oživuje závodní scénu svými činy a komentáři. Je dravou seznací, svět po něm doslova chňapl. Je to logická cesta zpět ke "starým hrdinům"?
BE:
Nejspíš ano. My (FOM) a FIA - díky stupidním pravidlům - zabraňujeme pilotům závodit. Měli bychom je opět nechat si to pořádně rozdat. 

Max je nyní nejspíš tou nejžhavější položkou na jezdeckém trhu. Mercedes si ho nechal proklouznout mezi prsty, protože pro něj neměl místo...
BE:
... ale kdo věděl, že to bude takový objev? Nikdo. Existuje plno pilotů, kteří dosahují velké výsledky v nižších sériích - pak přijdou nahoru, a nic!

Toto, tušili jste, že jde o tak výjimečný talent?
TW:
V motokárách byl opravdu výjimečný. Pak vyhrál Formuli 3, porazil všechny s horším vozem. Soupeřem mu byl Esteban Ocon - to hovoří samo za sebe. Ale ano, skutečným testem je Formule 1 - teď vidíme výsledek. Bohužel jsme pro něj neměli místo, takže Red Bull pro něj je ta nejlepší volba. 

Bernie, Sebastian Vettel vám byl vždy blízký, od samotného počátku, dokonce skoro jako adoptivní syn. Mohlo by něco podobného nastat u Maxe - "adoptovat" ho a žít pak šťastně až do smrti?
BE:
Neadoptuji - to jen v případě, že půjde o spanilou osmnáctiletou slečnu (smích). Ale abych byl upřímný, když začal Sebastian, měnili jsme pravidla, která pilotům neumožňovala skutečně závodit. Podívejte se na Maxe, je to odvážný mladý pilot.

... A to se vám líbí?
BE:
Samozřejmě! Potřebovali bychom podobných ještě půltucet.

A proč je nemáte?
BE:
To nemám tušení.

TW: Možná teď přijde nová generace, která bude jiná. Bývaly doby, kdy vám cestu do F1 vydláždily peníze. Dnes už to je jiné, nejen u Red Bullu mají juniorský program. Zavedli jsme ho také a nyní už vidím pět nebo šest mladých adeptů, kteří jsou řízní - můj odhad je takový, že v budoucnu budeme mít celou řadu výjimečných mladých pilotů.

Toto, nezalitoval jste někdy, že jste se nerozloučil s jedním ze svých pilotů a místo něj nevzal Verstappena?
TW:
Ne. Ničeho, co se stalo v minulosti, nelitujeme. Věděli jsme o něm, chtěl jsem pro něj najít místo, ale s Lewisem a Nicem máme perfektní pár - dosud jsme vyhráli dvakrát Pohár konstruktérů a opět to vypadá velmi dobře - takže bylo logické setrvat u stejné sestavy.

Řeč se stočila i na Paddy Lowea | foto: Daimler AG

Teď si tu sedíte společně na pohovce - ale tak to vždy nebylo. Jsou ještě témata, na kterých se neshodnete? A pokud ano, tak jaká?
BE:
Pro mě je stále takovým tématem neuskutečněná dodávka motoru Mercedes pro Red Bull - nestalo se to a pravděpodobně nikdy nestane. Ano, chápu důvody - už jsem řekl, že bych na jejich místě reagoval stejně. Toto byl tehdy v hodně obtížné situaci. Možná - v jeho srdci - by to problém nebyl, ale musel se dívat na to, co je nejlepší pro jeho tým - a také také pro něj osobně.

TW: Ve všech debatách, které jsme o tomto tématu měli, jsme oba vždy chápali toho druhého a jeho stanovisko. Kdybych byl na Bernieho místě, také bych chtěl co nejdramatičtější boje o titul. Akceptoval jsem to, ale nemohl jsem se tou cestou vydat. Řízení týmu znamená, že si musíte hledět sebe, svého týmu. V čele F1 chcete co nejvíc konkurenceschopnou a zábavnou úroveň - což může váš náhled na tuto problematiku změnit.

Jak často si telefonujete?
BE:
Víceméně každý den.

TW: Ano, je to tak - a někdy i několikrát za den.

Bernie, když chcete s někým z Mercedesu mluvit, voláte Tota nebo Nikiho?
BE:
Tota.

Toto, rok 2017 by mohl být docela jiným hřištěm. Kdo by mohl být váš největší soupeř?
BE:
Toto bude doufat, že žádný soupeř nebude, já doufám, že to bude Ferrari (smích).

Toto, paddockem jdou zvěsti, že jeden z vašich nejlepších pracovníků - technický vedoucí Paddy Lowe - se nakonec může stěhovat k Ferrari. Potřebují u Ferrari chlapíka od Mercedesu, aby uspěli?
TW:
Paddy Lowe? To je pro mě novinka!

Ale potřebovali by někoho od Mercedsu? Několik měsíců se snažili sehnat nějakou posilu, jak budete chránit váš tým před fluktuací?
TW:
To není možné - pokud bude chtít někdo odejít, tak odejde. Ocitne-li se na stole správná nabídka, nebude možné nikoho udržet. To je jeden z důvodů, proč jsem se snažil vytvořit dobré prostředí, že by nikoho ani nenapadlo odejít. Snažíme se vždy připravit dlouhodobé smlouvy...

... I s Paddym? Nekončí jeho smlouva v tomto roce?
TW:
Nebudu komentovat jednotlivé smlouvy.

Bernie, i když Lewis v šampionátu ztrácel, říkal jste, že jste na něj vsadil nějaké peníze, že opět vyhraje titul - a současná situace naznačuje, že byste mohl mít pravdu...
BE:
Samozřejmě, že vyhraje. O tom není pochyb.

TW: Pokud vypnete mikrofon, mohu vám říci svůj osobní názor... Snažím se zachovat co největší neutralitu. Ale byl bych rád, kdyby jeden z nich vyhrál.

Do Vettela a Ferrari vkládá Ecclestone velké naděje | foto: Scuderia Ferrari

Bernie, jsme svědky, že Sebastian Vettel se s Ferrari poněkud potýká. Myslíte, že je ve svém srdci opravdu "Ferrariho muž"?
BE:
Myslím, že byl opravdu hodně šťastný u Red Bullu. Ferrari má docela jiné prostředí. Lidé mají takovou tendenci - chtít skončit svou kariéru u Ferrari, doufám, že to zatím Seb nemá na mysli. U Ferrari panuje mnohem větší tlak, který je třeba akceptovat. 

Jaké jsou typické vlastnosti pilota Ferrari, co je nutné k tomu stát se pilotem Mercedesu?
BE:
Samozřejmě, pilotovat Mercedes je mnohem snažší než Ferrari. Je to docela jiná úroveň. Ferrari je ikonickou značkou. Zcela upřímně je Ferrari nejlepší značka v F1. Dokonce i teď, když se někoho zeptáte na ulici - ne fanouška - kdo vyhrál poslední mistrovství, většina odpoví, že Ferrari. A to svůj poslední titul vyhráli před devíti lety.

Podle vás je Mercedes nejpopulárnější, když se jejich auta srazí...
BE:
Kéž by se to stalo dnes.

TW: Ha, zcela chápu, na co Bernie naráží - byl bych velice rozladěn, kdyby podobný scénář nastal.

BE: Tak vidíte, Toto je pořád v opozici (smích). Ale dobře, řekněme to jinak. Nechci, aby se srazili, chci, aby vyhrálo Ferrari.

Toto, Bernie - co se můžete naučit jeden od druhého?
TW:
Existuje mnoho životních lekcí, které se od Bernieho mohu přiučit.

Toto, vaše kariéra v F1 se odehrála raketovým tempem. Musel jste mít neuvěřitelný plán...
TW:
Ale kdepak. Byla to vlastně spíš zábava. Jedny dveře se otevřely a pak další - docela neplánovaně. První mi otevřel Bernie, když jsem nastoupil jako finanční investor u Williamsu. Pak měl Bernie představu, že bych se mohl více zapojit. A dalším krokem byl Mercedes.

Wolffa sledoval Ecclestone už od dob u Williamsu | foto: Williams F1 Team

Bernie, umíte si představit Tota jako jednoho z těch, kteří budou jednou řídit Formuli 1?
BE:
Ano, jistě.

Má k tomu předpoklady?
BE:
Stále je velice blízko pozici prodejce ojetých automobilů. To představuje kvalitu, kterou potřebujete (smích)

Už jste mu poradil, aby si otevřel obchodní zastoupení ojetých automobilů?
BE:
Už to má z poloviny hotové.

TW: Uvažujeme o společném podniku. Ale pouze vozy premium (smích).

Bernie, zvěsti, že CVC prodal akcie společnosti Liberty Media vyvolaly značný rozruch. Jde o mediální konglomerát. Co by to znamenalo pro F1?
BE:
Nemám tušení.

Otevřely by se tím dveře na americký trh, kde F1 stále nemá odpovídající sílu?
BE:
Abyste ovládli americký trh, musíte mít v USA deset závodů, prodávat levně vstupenky a instalovat obrovské množství stánků s hamburgery - ale to už by pak nebyla F1. Ale pokud dopadne převzetí podle scénáře, pak si mohou dělat, co chtějí.

A co vaše pozice?
BE:
Nemám tušení. Nevím, co všechno koupili - a jaký druh vedení mají na mysli. Opravdu ne. Faktem je, že já žádný podíl nemám.

Tohle zaznělo v rámci Grand Prix Itálie před čtvrt rokem. Za tu dobu se toho pochopitelně hodně změnilo, proto je určitě zajímavé porovnat tehdy řečené se skutečností.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy