Málo testů a měnící se požadavky, to je naše účast v F1, vzpomíná Hembery

Paul Hembery má lehké chmury ve tváři | foto: Pirelli

Z hlediska pneumatik bude rok 2017 velice důležitý - nové rozměry mají přinést naději, že piloti budou moci déle bojovat se soupeři, aniž by si zničili pneumatiky. I o tom hovořil po Grand Prix Itálie šéf Pirelli Motorsport Paul Hembery

Jak pokračuje práce na vývoji nových pneumatik pro rok 2017?
Paul Hembery:
Absolvovali jsme počáteční testování - ve Fioranu na dešti a v Mugellu na suchu. Tento týden strávíme tři dny s Mercedesem na Paul Ricardu a dva s Ferrari v Barceloně. 

Vývoj pokračuje uspokojivě a dle mého názoru i rychle, ale nemáme tolik času, nedostává se nám dost testovacích dní pro signifikantní změny, ke kterým dochází. Zdá se, že aerodynamické zatížení z těchto dnů bude vyšší než při počátečních testech. Pro týmy, které musely připravit v krátké době vůz to není jednoduché, udělat na něm úpravy co nejvíce podobných těm, které budou v duchu předpisů pro příští rok. Ale vyšly nám maximálně vstříc a my jsme jim nesmírně vděční.

Aerodynamické vlivy se zásadně promítnou do fungování výrobku, na jeho chování, takže doufáme, že tento týden dosáhneme významných informací pro další program rozvoje.

Říkal jste, že ohledně časového úseku panují určité obavy, je to tak?
PH:
Zatím ne - ale zeptejte se mě na to v listopadu, možná budu mít jiný názor. V této chvíli jsme v určité fázi, bude nějakou dobu trvat, než se všechny faktory seřadí do jednoho produktu, protože máme spoustu práce s konstrukcí profilů, materálu sloučenin, takže třeba netestujeme výrobek, který se blíží finální podobě, ale je jen součástí jisté fáze postupného testování v reálném prostředí. Tím chci říci, že do předsezónního testování nemusíme znát skutečnou výkonnost pneumatik, dokonce to je pravděpodobné.

Mercedes při testu pneumatik pro sezónu 2017 v Paul Ricard | foto: Daimler AG

Takže z vašeho pohledu vyžadujete další testy, to jste tím myslel?
PH:
Ne tak docela, skutečnost je taková, že jde o značné množství práce, kterou musíte pro výrobu daného produktu v určité lhůtě vynaložit. Takže bych neřekl, že potřebujeme více testů, současná úroveň představuje rozumnou míru. Hodně by mě překvapilo, kdybychom vše vyřešili hned napoprvé, je tam spousta proměnných, které jsou mimo naši kontrolu. Naším úkolem je dostat se co nejblíže k dané specifikaci produktu. V tomto směru věřím, že se můžeme k většině parametrů dostat hodně blízko.

Jak uvádějí média, piloti si hodně stěžují na přehřívání pneumatik, zaměříte se u nadcházejících specifikací nějak zvlášť na tento problém?
PH:
To je oblast, kterou sledujeme, a také jeden z našich hlavních cílů. Také jsme z našeho testování získali dojem, že jsme dospěli k podstatnému snížení opotřebení. Ale ve skutečnosti nelze tuto úroveň posoudit, dokud nedostanete vůz, který je svými parametry hodně blízký roku 2017, protože i když budete mít aerodynamické prvky, tak pořád je tu současný motor. Takže některé informace budeme mít k dispozici až během zimních testů. 

Ale je pravda, že se pokoušíme něco udělat tepelnou citlivostí. Idea je taková, že ve chvíli, kdy vůz vpředu produkuje značnou turbulenci ve vzduchové vzduchové brázdě, která narušuje oblast vozu vzadu a vystauje tak jeho pneumatiky nadměrnému zahřívání. Aby je piloti ochladili, musí si vytvořit větší odstup. Proto doufáme, že onen tok vzduchu bude menší a v kombinaci s pneumatikou méně citlivou na teplo dostanou piloti více možností, jak vytvářet tlak na vůz před sebou. Taková je teorie.

Takže budoucí pneumatika je navržena tak, aby piloti mohli mnohem déle útočit?
PH:
Já v to doufám, i když údaje naznačují, že výkon vozu v zatáčkách bude značný. Konkrétní čísla například ohledně Barcelony naznačují, že by se tři zatáčky mohly jet docela naplno. Takže pokud by to tak bylo, tak se dá předpokládat, že předjíždění by bylo značně obtížné.

Po které sáhneme a která vydrží? | foto: Pirelli

Po několik let slýcháme ze strany pilotů zcela veřejnou kritiku vašich pneumatik. Jak vy a Pirelli jako firma na podobné "praní špinavého prádla" na veřejnosti reagujete?
PH:
Pro nás to je zklamání. Byli jsme požádáni, abychom odvedli určitou práci, abychom svými produkty pomohli F1. Ve skutečnosti jsme měli během "našich" let nejvíc předjížděcích manévrů v šampionátech. Piloti chtějí neco jiného, což bylo vzato v úvahu při přípravě nové generace našich produktů.

Možná by stálo za to se pilotů zeptat o něco dříve, co chtějí, pak bychom mohli adekvátní testovací program. Během tří let jsme měli vždy jeden testovací den, což naši pozici značně ohrozilo. Někdy mám dojem, že se zapomíná na omezení, se kterými jsme museli pracovat. To ale neznamená, že jejich požadavky jsou špatné. Ve skutečnosti jsme velice rádi, že do toho procesu vstoupili a to nám napomůže v budoucnu jít kupředu. 

Je třeba vše řádně vysvětlovat lidem v Pirelli, což bude asi hodně těžké, když se v prostředí F1 přímo nepohybují, máte s tím někdy problém?
PH:
Je to hodně složitý sport, na mnoha úrovních. Za normálních okolností analyzujete problém a pak vytvoříte plán, jak ho vyřešit. Ve Formuli 1 to tak jednoduché není.

Pokud se týče koncepce nových pneumatik, byl to především Bernie Ecclestone, kdo o ní rozhodoval?
PH:
Ne, když jsme do tohoto sportu vstoupili, byla tu pracovní skupina složená ze zástupců všech týmů, a ta nám sdělila, co požaduje. Zajímavé je, že jsme byli požádáni, aby se rychlost v zatáčkách nezvyšovala - tedy přesně opak toho, co se po nás chce teď! Postupem času se zkrátka věci mění.

Lewis Hamilton probrzdil v kvalifikaci v Belgii | foto: Daimler AG

Ve Spa se tvrdilo, že Mercedes má problémy s přehříváním pneumatik, spojovalo se to s jejich mnohem větším přítlakem a proto se došlo k názoru, že superměkké pneumatiky jsou vlastně umělým prostředkem k vyrovnání rozdílů, je to pravda?
PH:
Co k tomu říci? Zajeli pole-position, dojeli na prvním a třetím místě, Hamilton navíc začal v poslední řadě a skončil na stupních vítězů. Takže to nevypadá, že by měly nějak zvlášť trpět.

Co říkáte na dřívější kritiku, možná i neúmyslnou, že určité pneumatiky vytvářejí rozdílnou úroveň?
PH:
Pro všechny jsou stejné. Pokud budete chtít vyhrát závod, nasadíte stejné pneumatiky jako ten, kdo odstartuje poslední. Takže ze všech složek, tisíce komponentů a proměnných, které jsou k dispozici máte tu jistotu, že pneumatiky jsou stejné. Když nevyhrajete, je třeba hledat důvod někde jinde.

Avizovali jste také přípravu nové sloučeniny, která byla testována v Belgii a nyní v Itálii. Objevilo se nějaké prohlášení, že by snad měla být nasazena v Malajsii, ale její chování ve srovnání s předchozími pneumatikami nebylo konzistentní a proto nebude představena...
PH:
Šlo o záměr s výhledem na příští rok, mysleli jsme si, že bychom ji letos zkusili nasadit, ale jsou tam ještě nějaké záležitosti, které musíme zanalyzovat. Takže v tomto bodě ji nenasadíme.

Jde o nějaké konkrétní oblasti, které působí potíže a brání jejímu nasazení?
PH:
Prostě ji nenasadíme. To je důvod proč musí být transparentní. Pokud by se tak tento produkt choval, na dráze by se objevil, ale nestalo se tak, není to tento případ. 

Bylo důležité, aby měla stejné chování jako předchozí směsi?
PH:
Je třeba, aby byla identická.

A co tedy bylo jinak?
PH:
Nebyla stejná.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy