Christiane, v Kanadě konzultant Red Bullu Helmut Marko řekl, že Renault má na dynamometru nový projekt a že jeho potenciál budete znát do tří týdnů. Ta doba vypršela v Silverstone, jak se tedy věci mají?
Christian Horner: Myslím, že to je otázka pro Renault, protože jde o jejich byznys, ne o náš. Ale pokud vím, tak na svém dynamometru dosahují slušného pokroku. Přijali teď některá strategická rozhodnutí ohledně nasazení a o směru vývoje, kterým se ve zbytku této sezóny chtějí ubírat - a to má na příští rok ohromný dopad.
Co pro vás znamená jejich časový plán?
ChH: Samozřejmě je tím zkoušena naše trpělivost. Jako každý soutěživý tým si přejeme mít výkonnost včera. Žel zaváděcí čas je u motorů mnohem delší než u šasi. V trpělivosti nejsme moc dobří. Chceme mít výkonnost co nejdříve.
Co to znamená 'co nejdříve?' V příštích třech týdnech?
ChH: Z toho, kde se momentálně koncept nachází, jde zřejmě přinejmenším o pár měsíců. O dva až tři měsíce. Musí k tomu dojít letos. Cokoliv se v tomto roce naučíte, vám také pomůže v příští sezóně.
Renault i Red Bull údajně načrtli scénáře odchodu. Ale vzhledem k tomu, že jsi nedávno prodloužil osobní smlouvu s Red Bullem - znamená to, že jejich odchod je už smeten se stolu?
ChH: Ha! Podepsal jsem tu smlouvu teprve nedávno. Jsme odhodlání dostat se zpět do konkurenceschopné pozice. Bolí to, když nejste rychlí, a žel existují určité prvky, které nemáme pod kontrolou. Ale v tom, co pod kontrolou máme, pracujeme naplno, abychom byli připraveni využít vylepšení pohonné jednotky, až přijdou.
Jsi teď spokojený s šasi?
ChH: Nikdy nejsme spokojeni. Tady se vždy pokoušíme o zlepšení. Změny v pravidlech během zimy nás postihly zřejmě více, než jsme očekávali. Nyní ale velmi dobře rozumíme všem oblastem, ve kterých se musíme zlepšit, a také tomu, jak je zlepšit.
Máte zájem přetáhnout Jamese Keye z Toro Rosso? Ukazuje, co je možné dokázat i s malým rozpočtem.
ChH: Nemáme o to žádný zájem. Máme silný technický tým. Adrian [Newey] je stále zapojen do všech probíhajících věcí a s Robem Marshalem, Pierrem Wachem a s Danem Fallowsem máme silnou technickou skupinu. Netoužíme tedy po tom cokoliv měnit.
A co Renault? Spekuluje se o tom, že by mohli koupit Lotus. Co by to pro dva týmy Red Bullu znamenalo? Šéf Carlos Ghosn údajně prohlásil, že je velmi nepravděpodobné, aby Renault hrál v roce 2017 roli dodavatele motorů.
ChH: To jsou rozhodnutí, která musí učinit oni. Bylo by to v jistém smyslu ironické, kdyby odkoupili zpět tým, který prodali. Pokud jde ale o naši pozici, máme s Renaultem zcela jasnou smlouvu, která nám zaručuje prioritní status. Kterýkoliv z těchto scénářů vyžaduje konkurenceschopný motor - a to opravdu nezáleží na tom, jakou smlouvu máme uzavřenou.
Někteří se domnívají, že Red Bull nedávno flirtoval s Ferrari. Mohlo by to být krátkodobým řešením? Určitě by nešlo o dlouhodobé řešení, pokud chcete znovu vyhrávat tituly.
ChH: Myslím, že by bylo přehnané tvrdit, že Red Bull flirtuje s Ferrari. Samozřejmě, ze skupina Red Bull měla s Ferrari dlouholetý vztah jakožto s dodavatelem motorů pro Toro Rosso. Sergio [Marchionne] nám učinil velkorysou nabídku bez jakýchkoliv detailů, když navštívil Velkou cenu Rakouska - ale momentálně se soustředíme na to, co v tuto chvíli máme.
Rok 2016 je jednou věcí, ale co rok 2017?
ChH: To může jít o zcela odlišnou hru.
Dokázal by sis to vůbec někdy představit, že po tolika úspěšných letech se tak rychle propadnete - a bez jakékoliv očividné cesty vzhůru?
ChH: Věci se zde mění velmi rychle. Velká většina lidí, která nám pomohla vyhrát 8 titulů a 50 velkých cen, je stále tady. Ale změnily se okolnosti. Žel prvek, který má na naši konkurenceschopnost největší vliv, je ten, který nemáme pod kontrolou.
Prohlásil jsi, že i kdyby Sebastian Vettel zůstal u Red Bullu, tak byste byli ve stejně špatné situaci.
ChH: Pokud by Sebastian byl stále s Red Bullem, naše pozice by se nelišila, protože jezdci nejsou naším problémem.
Určitě byste byli se Sebastianem ve stejné situaci? Má jezdec tak malý vliv?
ChH: Byli bychom chudší!
Bernie Ecclestone se domnívá, že závodění F1 bude v roce 2017 jednodušší a více vzrušující. Proč to trvalo tak dlouho pochopit, že byl sport tlačen špatným směrem?
ChH: Faktem je, že když máte skupinu expertů, kteří všichni věří, že ví, co se má udělat, pak to skončí zmatkem. Myslím si, že realita byla pochopena teprve nedávno - a výsledkem je větší shoda v tom, co se má udělat.
Bernie měl vždy pravdu, když říkal, že F1 je o muži a o stroji na limitu. Musí být napínavou, rychlou, hlasitou a sexy. Jedním slovem, musí obsahovat "wau" faktor.
Potřebujeme se vrátit k principům, což bude relativně jednoduché, pokud si všichni budou přát tu stejnou věc. Všichni si nejsou úplně jistí tím, jak toho dosáhnout, ale nyní souhlasili s tím, že to chtějí (smích).