Jak moc se budou lišit pohonné jednotky různých výrobců motorů?
Rob White: Musíme si představit, že v rámci technických a sportovních omezení existuje optimální řešení a že různí soutěžící k tomuto optimu přistoupí různě, alespoň na počátku. U všech odlišných projektů pohonných jednotek se nevyzrálost projeví tak, že bude docházet k rychlým změnám ve výkonnosti.
A jako na počátku každé radikální technické změny očekáváme, že k pokrokům bude docházet extrémně rychle. Relativní rychlost mezi soutěžícími se proto může měnit rychleji, než jsme zvyklí. Neměli bychom však podceňovat zkrátka to, jak soutěživé jsou týmy F1 - pokroky budou těžkopádné, ale přitom velké, a konvergence k optimálnímu řešení bude rychlá.
Udrží si vozy svou rychlost po zavedení nových pravidel?
RW: Krátká odpověď zní: ano. To, co z počátku bylo akademickou otázkou, začínalo mít mnohem reálnější obrysy z každého pohledu, nemusíme si však dělat obavy. Samozřejmě se stále pohybujeme ve virtuálním světě a nikoliv na dráze, ale když jsme měřili výkonnost pohonné jednotky na testovací stolici, vyrovnali jsme se těm nejoptimističtějším odhadům.
Věříme, že pohonná jednotka bude hodně výkonná a bude to více než stačit na to, aby vozy učinila rychlými. Způsob, jakým budou vozy tento výkon poskytovat, bude kvůli letošním pravidlům týkající se pohonných jednotek a aerodynamiky odlišný. Jízdní zážitek bude docela jiný, ale na dráze budeme určitě moci pozorovat skutečnou rychlost.
Srovnání starého a zbrusu nového turbomotoru Renaultu (foto: Renault Sport F1)
A stále se bude v roce 2014 závodit?
RB: Letos bude mnoho faktorů, které povedou k nepředvídatelným výsledkům a z pohledu mnoha lidí, nepředvídatelné výsledky jsou pro sportovní události dobré. Některé základní prvky si udržíme: 22 vozů na roštu, a když světla zhasnou, tak vyhraje ten, kdo bude první v cíli. Mezitím se bude na trati bojovat o pozice, což znamená, že půjde o skutečné závodění.
Způsob, jakým týmy budou závody zvládat, bude tvořit jeden z velkých rozdílů mezi rokem 2013 a 2014. Je nutné říci, že existuje několik různých způsobů, jak k tomu přistoupit, a to povede k různým scénářům v řízení energie a výkonu. I když je odlišná sada nástrojů, které máme k dispozici, tak základy závodů zůstávají podobné. Nakonec to je na pilotech, aby využili příležitosti, které se jim nabízejí.
Budou muset jezdci změnit kvůli novým pravidlům svůj styl?
RW: Piloti jsou úžasně schopní při odhalování limitu výkonnostní křivky vozu a přizpůsobit svůj jízdní styl, aby těchto limitů dosahovali. V minulosti byli jezdci vždy mistry v přizpůsobování se různým systémům, jako například F-kanály, KERS atd. bez nějakých velkých obtíží.
Vždy je parádní pozorovat, jak blízko se dokážou dostat k teoretickým limitům. Nemyslím si, že se bude hovořit o tom, zda jezdci jsou či nejsou "inteligentní" - je to o přizpůsobení se, tak jakoby to dělali bez jakékoliv jiné změny.
Jednotlivé součásti nové pohonné jednotky (foto: Renault Sport F1)
Jak se Renault Sport F1 musel přizpůsobit výzvě nových pohonných jednotek?
RB: Na rovinu musím uvést, že jsme museli posílit organizaci a osvěžit infrastrukturu ve Viry, abychom se přizpůsobili zcela novému prostředí pohonných jednotek. Přijali jsem další lidi, někteří z naší mateřské společnosti vypomáhali svými schopnostmi a zkušenostmi existujícímu týmu ve Viry.
Navíc jsme měli podporu specialistů Renaultu a vyhrazené zdroje mimo naši základnu, jako například materiálovou laboratoř. V továrně došlo k vylepšením současných zařízení a k investicím do nových, které byly přizpůsobené vývoji pohonných jednotek a jejich subsystémům včetně přímého vstřikování, přeplňování a elektrickému příslušenství.
Paralelně jsme vytvořili nová zařízení u Mecachrome včetně nového dynamometru, kde budeme pohonné jednotky schvalovat před odesláním na trať.
Fotografie nového F1 V6 turbomotoru Renaultu najdete zde.