Otázka: Jaký je váš názor na F1, kdo má momentálně navrch?
Gerhard Berger: Zde mám trochu smíšené pocity. Je ještě těžké říci, kdo má navrch, ale vypadá to tak, že bude Red Bull s Vettelem opět stanovovat laťku. Narozdíl od loňska je Ferrari poměrně vpředu. Pokud Alonso dokáže předvést takový výkon jako loni, tak to bude těsný boj mezi Vettelem a ním. Kimi má momentálně velmi dobré auto, ale Lotus nemá finanční sílu, aby udržel ve vývoji krok s Lotusem a Ferrari během celého roku. Bude bojovat, bude získávat vítězství, ale ne celý šampionát.
O: Kde vidíte Mercedes?
GB: Přibližně tam, co je Lotus. Není to překvapení, protože Mercedes má nejlepší motor a super jezdce. Bylo jasné, že jednou díky síle Mercedesu zvládnou postavit i dobré šasi. Budou postupovat dopředu krok po kroku.
O: Lewis Hamilton zatím poráží Rosberga, snižuje to výkon Michaela Schumachera?
GB: Schumachera nesníží asi nic. Byl na konci své kariéry. Je však jasné, že budoucnost patří mladým. Michael získal tolik úspěchů, byl sedmkrát mistrem, není zde žádné snížení jeho výkonu. Drží si svoji hodnotu.
O: Je Hamilton pro Rosberga prvotřídní zatěžkávací zkouškou?
GB: To se říkalo už za Schumachera. Tehdy Rosberg dokázal, že je dobrý. Kdyby dokázal udržet v šachu i Hamiltona, tak by dosáhl na další milník. Duel u Mercedesu nevidím jako jasnou záležitost. Pro mě jsou oba podobní. Každý má své silné stránky. Jeden z nich jezdí s chladnou hlavou, druhý zase s více emocemi. Vyrovnává se to.
O: Pneumatiky: Je ve sportu až moc show? Potřebuje sportu tuto show?
GB: Můžete se na to dívat tak nebo tak. V zásadě je to pro všechny stejné. V minulosti nebyly jiné [pneumatiky]. Šetření gum bylo vždy tématem, možná ne tak dominantním. Samozřejmě nedává žádný smysl dávat miliony do vývoje auta a motorů a pak nechat vše rozhodovat pneumatiky. Když kromě toho ještě přijde na to, kdo jede nejčistěji pomalu, pak je to chyba. Můžete vše přehánět, ale tady se hledá ten nejlepší kompromis. Podle mě to bylo v roce 2012 lepší.
O: Kdyby byly gumy trvanlivější, tak by všem Red Bull ujel.
GB: To nikdo neví.
O: Pedro de la Rosa říká, že aktuální gumy více prokáží kvalitu jezdců.
GB: Věřím, že je to hodně o jezdeckém stylu. Když sleduji Räikkönena z on board kamery, tak to vypadá, že jezdí čistě. Nebo slýchávám, jak jemný je Button s plynem. Měli by to tak s gumami zvládat dobře. Ani jeden z nich by tak neměl být v nějaké výhodě. Chceme vidět ty nejrychlejší a je jedno s jakým stylem.
Vzpomeňme na moje časy. Byl Prost, který dokázal jezdit čistou linii, a pak Mansell, který byl divokým zvířetem. Kdyby ti dva nemohli jet proti sobě, protože by gumy upřednostňovaly jednoho z nich a druhého znevýhodňovaly, tak by to byla škoda. Zde by gumy neměly být tím jazýčkem na vahách.
O: V Šanghaji bylo 72 zastávek v boxech. Jak důležité je pro sport a pro fandy u televize ještě se dívat?
GB: Formule 1 je na dívání se, i s mnoha zastávkami. Americké série, jako napříkald Nascar, jsou mnohem více nepřehledné. Dělají to směsi, bylo by ale nuda, kdyby každý závod bylo tolik zastávek. Musí být občas i nějaká změna. Podle mě jsou zastávky v boxech fascinující. Je to výzva pro jezdce a týmy. Větší problém mám s DRS a KERS a jejich vlivem na předjížděcí manévry. Musí se hodně vysvětlovat, kdo, kdy a proč předjel. Ztěžují to diváci, kteří tomu ne až tak rozumí.
O: Příští rok to bude s turbomotory a ERS ještě horší.
GB: Určitě, bude to ještě komplikovanější.
O: V Malajsii jsme viděli u Red Bullu kontroverzi po selhání týmové režie. Může si něco takového špičkový tým dovolit?
GB: Do týmu to vneslo neklid. Byla by to škoda, protože ve druhém závodu sezony je zbytečné přistupovat k týmové režii. Jezdci by měli mít povoleno předvést to nejlepší a to do té doby, dokud jeden z nich neztratí šanci být mistrem světa. Jen na konci sezony má týmová režie smysl.
Gerhard Berger se s formulí občas sveze ještě dnes, zde při Ferrari Mondiali 2011
(foto: Scuderia Ferrari)
O: Byla to demonstrace moci Vettela?
GB: Vettel v šampionátu dvakrát porazil Ferrari s jen pár body náskoku. Kdyby se teď dobrovolně vzdal bodů, tak by nebyl dvakrát mistrem světa. Když tým chce, aby Vettel získal titul, tak mu prostě nezbývá nic jiného, než využít každou příležitost a sbírat body. Šampionát se dnes nevyhrává s 20 bodovým rozdílem.
O: Vettel se v Malajsii prosadil, Rosberg se podrobil příkazu. Je toto rozdílem mezi šampionem a dobrým jezdcem?
GB: Na místě Rosberga bych si jel svůj závod a potom řekl, že jsem rádiu nerozuměl. Oba k tomu přistoupili jinak. Vettel nechtěl akceptovat strategii, která byla jasně proti němu.
O: Vettel má dvě tváře: zvenčí pohodář, zevnitř však tvrdý profesionál.
GB: Vidím tam jen jednu tvář. Já a pak nikdo.
O: Připomíná vám Sennu nebo Schumachera?
GB: Všichni byli snaživými žáky. Je to v nich. Je to otázka povahy.
O: Vy sám jste byl v roce 1991 obětí týmové strategie. Ron Dennis vás poprosil, abyste jel na Sennu. Proč jste to akceptoval?
GB: Pro mě nebylo těžké to přijmout. Ron Dennis mě o to poprosil v bodě, když už jsem já sám být mistrem nemohl. Moje priority byly jasné: na prvním místě jsem byl já. Až když jsem neměl žádné šance na titul, tak byl tým. V tom případě jsem musel jet na týmového kolegu, i když byl mým velkým rivalem. Takže jsem neměl žádný problém. Jen opačně to nešlo.