Můžete nám naznačit, na které oblasti vozu jste se zaměřili, abyste zvýšili jeho výkonnost ve snaze předstihnout Red Bull?
Nikolas Tombazis: Nejprve ze všeho jsme vylepšili některé věci v oblasti výfuků. Věříme, že nabízejí ještě spoustu prostoru pro zlepšení a po několika objasněních pravidel máme jasnější vizi toho, co zde v dalších závodech ještě budeme moci vylepšit. Jak jsme viděli, poskytují možné zvýšení výkonnost.
Navíc jsme v tomto závodě měli nové brzdové kanálky. V minulém závodě jsme nasadili nové zadní křídlo, s nímž můžeme dále pracovat, protože s DRS poskytuje další prostor pro zlepšení. A také jsme podstoupili docela náročný program vývoje předního křídla, které v dalších závodech dále vylepšíme.
Měla letošní vylepšení aerodynamického tunelu vliv na váš program?
NT: To je probíhající proces. Měli jsme samozřejmě na počátku roku velmi dobře známý problém s aerodynamickým tunelem, který nám přinesl nemilá překvapení. Jedním dechem dodávám, že to nebyla jediná příčina toho, proč jsme byli pozadu, ale přispěla k nim. Bylo toho více, ale nerad bych se teď na něco vymlouval. Pochopili jsme některé problémy a pokračujeme v práci na novinkách, které by nám měli pomoci k vyšší rychlosti.
Musím říci, že u moderních vozů F1 těžko najdete úplnou korelaci. U moderního monopostu F1 dochází k tolika složitým interakcím mezi víry, tlaky atd., že jsou až extrémně citlivé. Stačí, že vír posunete o několik centimetrů a opravdu hodně změní [aerodynamické] vlastnosti [vozu].
Šéfdesignér Ferrari - Nikolas Tombazis (foto: Scuderia Ferrari)
Viděli jsme fotografie vozů na roštu se sklonem podobným Red Bull, aby měli přední křídlo co nejblíže u země. Zkoumalo to i Ferrari?
NT: Myslím, že když budete zkoumat naše auto, zjistíte, že si s těmito parametry také hrajeme. Souvisí to do velké míry s tím, jak váš difuzor a výfuky spolupracují s tou mezerou, která je mezi podlahou a zemí. Za jistých podmínek je větší sklon vozu výhodou.
Jste spokojeni s tím, že se pravidla týkající se mapování motorů vrátila do stavu z Valencie?
NT: O tom bychom mohli diskutovat celý večer i zítřejší den. Ze srovnání Valencie a Silverstone je jasně vidět, kdo tím získal největší výhodu a kdo ne, nyní ale máme představu o tom, co musíme udělat. Je dobré, že v tom nyní máme jasno.
Se zákazem výfukových difuzorů a zavedením periskopových výfuků příští rok - kolik zdrojů tomu bude nyní ve zbytku sezóny věnovat?
NT: Samozřejmě nepracujeme pouze na těchto věcech. Je jasné, že díky této oblasti se nám letos podařilo zvýšit výkonnost, takže část zdrojů přirozeně budeme věnovat ještě letošnímu vozu, s nímž chceme vyhrávat závody. Letos jich ještě dost zbývá a chceme ještě něco vyhrát. Tento výzkum samozřejmě není využitelný pro příští auto, ale několik dalších věcí, které s letošním vozem děláme, se dá přenést i na to příští, takže směšujeme více věcí a snažíme se tím nejlepším z našich zdrojů pokrývat obě auta.
Jednou z největších výzev v příštích letech bude přechod na V6 motory a změna v aerodynamických pravidlech. Jak se na ně připravujete?
NT: Nová pravidla se zaměřují na rok 2014 a nabízejí řadu věcí, z nichž nejdůležitější jsou motory. Dojde rovněž k docela významným změnám aerodynamiky, stále jsou však 2,5 roků před námi, to je brzy na zahájení programu.
Hlavní cíl se skládá ze tří věcí: 1) vyhrát letos více závodů; 2) aplikovat čerstvý současný přístup na příští rok, protože věříme, že jsme letos ani v minulých letech nepodávali výkony dle našich standardů. Učinili jsme v tomto ohledu velké pokroky a budoucí auto obsahuje několik zajímavých rysů - naším cílem příští rok tedy bude opravdu bojovat na čele šampionátu se silnými soupeři.
A 3. cílem je se momentálně ujistit, že z hlediska integrace a směrování motorů - protože turba jsou celkem nová a dovozu budeme muset umístit velké krabice - naši motoráři vyprodukují balík, který pomůže maximalizovat výkonnost našeho vozu. Ale říci, že jsme začali s vývojem našeho auta pro rok 2014, na to by bylo ještě trochu brzy.
Existuje dostatek prostoru pro vylepšení vozu tento rok tak, abyste mohli bojovat s Red Bullem a McLarenem?
NT: Myslím, že pokud pravidelně nevyhráváme, pak je prostoru dostatek. Silverstone podle mě naznačilo, že se výkonnost zlepšila. Nürburgring není okruhem, který bychom před několika měsíci považovali za svůj oblíbený, před několika měsíci bychom zde také více zaostávali. Myslím, že novinky, které máme ve vývoji, nám v několika příštích závodech umožní bojovat na čele.
Záď Ferrari na Nürburgringu (foto: Scuderia Ferrari)
Snažíte se nyní pravidelně novinkami smazávat něco s náskoku, nebo plánujete větší balík pro specifický závod?
NT: Jsme na konci července a připravujeme novinky, které jsou z aerodynamického a výkonnostního hlediska významné, nepřipravujeme ale celkové přepracování vozu, kdy by došlo k strukturálním změnám či něčemu podobnému, protože by to spotřebovalo příliš mnoho zdrojů vzhledem k přínosům ve výkonnosti.
V této části roku si můžete hrát s předním a zadním křídlem, s kapotáží, výfuky, ale už ne se zavěšením či převodovkou. Vylepšeními cílíme na co nejvyšší aerodynamickou výkonnost, ale ne na zcela nový vůz.
Monopost pro rok 2012 - bude evolucí toho letošního nebo úplně nový koncept?
NT: Abych byl upřímný, tak nic z toho. Přijali jsme velice čerstvý přístup a existuje spousta oblastí vozů, které se hodně změní. V tomto ohledu to bude větší změnou, než v předchozích letech s minulými vozy. A na rovinu: celkem to potřebujeme, protože musíme učinit větší pokrok, než dříve.
V moderní F1 nikdy nezačínáte s čistým listem papíru a nikdy vše nezahazujete, že byste si řekli: 'Dobrá, začneme od nuly.' Máte spoustu věcí, které jste se naučili v předchozích letech, a ty musíte aplikovat. Myslím, že když se podíváte na ostatní auta v boxové uličce, na každém si všimnete silné stránky, i na těch nejpomalejších, takže nikdo nezačíná úplně znovu s čistým listem.
Myslím, že změny budou docela velké.