Rozhovor s Allisonem o změně v pravidlech: Omezení výfuků se dotkne všech

Renault | foto: Renault Sport F1

FIA oznámila, že nové omezení mapování motoru vstoupí v platnost již o víkendové Velké ceně Evropy ve Valencii. Technický ředitel Renaultu objasňuje, o co se jedná, a co to může znamenat pro jeho tým.

FIA nedávno vydala prohlášení a zdá se, že týmy nebudou moci využívat své mapováním motorů tak, jako tomu bylo dříve. Můžete nám říci něco více ohledně této nové situace?
James Allison: Prohlášení FIA způsobí, že všechny týmy (ať už používají výfukovou podlahu či nikoliv) budou muset změnit své postupy. Hlavní změny pro velkou cenu v Silverstone jsou následovné: když pilot zcela uvolní plynový pedál, mapování ECU (elektronické řídicí jednotky) musí být nastaveno tak, aby motor prakticky uzavřel škrticí klapku. Předtím bylo možné nastavit mapování motoru tak, že zůstala otevřená, a výkon motoru byl omezen jinak.

Když pilot sundá nohu z plynu, musí být mapování ECU navíc nakonfigurováno tak, aby odřízlo dodávku paliva do motoru - tímto je mířeno na tzv. "horké foukání" (vysvětlení zde), kdy je energie výfukových plynů navyšována spalováním.

A konečně s okamžitou platností nebude umožněno přeprogramovávat konfiguraci ECU mezi kvalifikací a závodem. Od toho se očekává, že to zabrání extrémním nastavením ECU pro kvalifikaci - dříve byl totiž elektronický přístup v rámci pravidel parc fermé vysloveně povolen.

Jak si myslíte, že to ovlivní Lotus Renault GP ve srovnání s ostatními týmy?
JA: Není jednoduché posuzovat vliv této změny na naši konkurenceschopnost.  Ztráta každého vozu s výfukovou podlahou bude pramenit ze dvou odlišných příčin: kolik přítlaku ztratíte a navíc, nakolik ztráta tohoto přítlaku naruší vyvážení vozu.

Všechna auta s výfukovou podlahou přijdou v důsledku těchto nových omezení o přítlak při brzdění. Některé týmy ztratí více, jiné méně - je těžké říct, jak velkou relativní ztrátu zaznamená Lotus Renault GP. Je však možné, že na to doplatíme méně z hlediska změny vyvážení, protože díky našemu vyústění výfuků vpředu dochází k vytváření jejich efektu docela blízko střední části vozu. To znamená, že jak se foukání z výfuků zvětšuje a zmenšuje, tak to ve skutečnosti příliš nenarušuje aerodynamické vyvážení vozu.

U foukání do zadní části dochází k vytváření veškerého přítlaku na zadní ose. Protože nová pravidla snižují efekt foukání mnohem více při nájezdu do zatáčky než do výjezdu z ní, je docela možné, že se u foukání v zadní části budou v důsledku nových pravidel spíše potýkat s nervozitou při brzdění a větší nedotáčivosti na výjezdu. Uvidíme v Silverstone.


Inovativní výfuky Renaultu R31 ústící vpředu

Myslíte si, že je tato změna pravidel po sedmi odjetých závodech uprostřed sezóny férová?
JA: Byli bychom raději, kdyby byl současný stav zachován po zbytek sezóny.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 7 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy