John Lee o své práci - výrobě dílů pro závodní monopost Mercedesu

GP Belgie | foto: Mercedes AMG F1 Team

John Lee nepatří mezi celebrity Formule 1, jeho jméno slyšel málokdo. Přesto je jedním z klíčových zaměstnanců závodního týmu Mercedes GP, kde má na starosti práci s kompozitními materiály. V dnešním rozhovoru prozrazuje pár zajímavých informací nejen sobě, ale i o svém zaměstnání.

Co jsi studoval, než jsi začal pracovat ve Formuli 1?
Moc jsem se neučil, když jsem byl mladší, byl jsem opravdu obyčejným líným teenagerem! Několik let jsem chodil na uměleckou školu, nakonec se ale ukázalo, že to není nic pro mě, proto jsem si dal přihlášku do výučního oboru u Loly (Lola Cars). Během svého učení jsem prošel i několika kursy na ovládání řezacího stroje. Technika a dovednost u tohoto stroje jsem si opravdu oblíbil, takže od té doby dělám téměř pořád stejnou práci.

Kde jsi pracoval před příchodem do Mercedesu GP?
V roce 2001 jsem pracoval u Loly, když jsem se doslechl o volném místě kompozitního strojníka v týmu, který si říkal British American Racing. Podal jsem si žádost, dostal jsem to místo a od té doby tam pracoval.

Co je každodenní náplní tvé práce?
Mým úkolem v týmu je digitalizace šablon a vyřezávaní tvarů pro části našeho monopostu, které se skládají z karbonových vláken. Manuály pro návrh a rozvržení posílají designéři z DO (Design Office - Oddělení návrhu) laminátorům, kteří vytvářejí z forem šablony, které mi pak posílají.

Digitálně zachytím jejich tvar, což dělám ručně při procesu, kterému se říká digitalizace. Výsledný obraz je pak naprogramován do řezacího stroje a já posouvám šablony tak, aby byly správně natočeny v daných sekvencích, aby laminátorům daný kus seděl dle manuálu pro rozvržení. Jakmile mám tvary vyřezané, posílám je zpět laminátorům, kteří ze základních tvarů vyrobí zcela nové díly, jež vidíte na našich vozech během závodů.


John Lee při skenování obrysů šablon, které mu zasílají laminátoři

Jaké je to pracovat v F1?
Mám rád intenzitu v našem sportu a tlak na výkon dle mých maximálních schopností, aby bylo jisté, že tým kolem sebe nenechávám na holičkách. Každá fáze v návrhu a ve výrobě vozu je klíčová, stále si uvědomujete, jak důležitá je obzvlášť vaše práce.

Co je to nejlepší na práci u Mercedesu GP?
To, že se naslouchá vašim názorům. Mám kolem sebe prvotřídní tým, nechtěl bych pracovat pro žádný jiný!

A nejnáročnější hledisko tvé práce?
Vyrábět požadované tvary co nejrychleji. Ačkoli je digitalizovaný obraz velmi přesný, stále zde je prostor pro lidskou chybu, proto musíte být pozorní a provádět neustále úpravy a manipulace během výrobního procesu. Práce může být časově velmi náročná a klíčová je pozornost vůči nejjemnějším detailům.

Nejnáročnější výzvou, které jsem čelil, byla stavba vozu pro letošní Velkou cenu Monaka. Měli jsme zcela nový vylepšení zavěšení, které bylo extrémně detailní. Vyřezávali jsme tři odlišné typy závěsů a velkou změnu rozvoru. Zahrnovalo to spoustu vrstev karbonu, čímž jsme se dostali pod větší tlak, ale svou práci jsme včas zvládli.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy