Takže jste podali podmínečné přihlášky?
John Howett: Podali jsme jednu, za všech devět současných členů FOTA.
Stojí na předpokladu podpisu Concordské dohody do 12. června a úpravě pravidel. Udělali jste nějaký pokrok v dohodě o těchto věcech?
JH: Nejsem si jistý tím, že to tak je. Je to zkrátka jasné stanovisko týmů.
Jakou odezvu jste dostali od FIA?
JH: Momentálně si nejsem jistý. Proběhly nějaké neformální debaty o obsahu technických pravidel, ale zatím jsme neobdrželi oficiální vyjádření.
Které změny v pravidlech pro rok 2010 vyžadujete? Snižování nákladů bez rozpočtových stropů?
JH: Ano, je tu celá řada konstruktivních návrhů. Je to poměrně komplexní dokument, prošel TRWG (technická pracovní skupina FOTA) a je navrženo, aby byl konzultován s technickou pracovní skupinou FIA s Charliem Whitingem a aby byl zvážen. Ale je to hodně obsáhlý balíček.
Takže je postaven okolo předchozích návrhů FOTA včetně povolení určitých regulovaných součástí, které nemají vliv na výkonnost?
JH: Určitě, je to okolo těchto řádků. Také jsou tam určitá omezení materiálů pro určité aktivity, což skutečně snižuje náklady a odstraňuje jakýsi odpad z celého procesu. Já i členové FOTA věříme, že budeme mít skvělou závodní sérii.
Mluví se ještě o rozpočtových stropech pro rok 2011? Jaký je postoj FOTA v této věci?
JH: FOTA dosáhla velmi konkrétní dohody na konstruktivním způsobu snižování nákladů. Ale nemyslím si, že se mluví o rozpočtovém stropu.
Takže o pravidlech pro rok 2011 chcete diskutovat až později?
JH: Mělo by to být spravováno pod Concordskou dohodou, takže bychom chtěli správný rozhodovací proces, který zajistí, že změny pravidel proběhnou konstruktivní a pozitivní cestou a že budou stabilní a budou sport rozvíjet správným směrem.
Budou mít nově příchozí týmy nějaké výhody?
JH: Z pohledu FOTA jsou tu dva problémy. První je ten, že věříme, že všichni by měli mít stejná pravidla. Druhý je, že nevěřím, že někdo má námitky proti příchodu nových týmů. Vyvinuli jsme velkou snahu pro snížení nákladů na koupi motorů a převodovek, o více než 50 % během osmnácti měsíců. Existuje mnoho způsobů podpory týmů a snižování nákladů pro vstup do Formule 1.
Věříte, že všichni podepíší novou Concordskou dohodu během dvou týdnů?
JH: Na dohodě s držitelem komerčních práv jsme pracovali více než šest měsíců, takže to není tak, že by dokument nebyl v pokročilé fázi se sníženým počtem sporných bodů. Nevidíme důvod, proč by to tak nemohlo být, je to profesionální a vyvážený dokument. Možná se váhá s jeho podpisem, ale osobně nevidím důvod nepodepsat dohodu v zájmu všech stran.
Nacházíme se v bodě, kdy je reálná šance o ukončení sporů o roce 2010?
JH: To opravdu nevím. Záleží na přístupu všech. Když se podíváte na návrh, je velmi konstruktivní a konkrétní.
Je v něm něco o roce 2011?
JH: Ne. Členové FOTA mají jasnou vizi pro budoucnost, ale momentálně je situace taková, že jsme navrhli změny existujících sportovních i technických pravidel pro rok 2010 a je tu jasný záměr podepsat Concordskou dohodu, která celý sport stabilizuje. Až toho dosáhneme, můžeme se okamžitě začít bavit o tom, jak přijmout nové účastníky a jakou úroveň podpory budou mít. Čím méně změn, tím menší vliv na náklady.
Mění se tím nějak vyloučení Williamsu z FOTA?
JH: Nemyslím, že se tím situace mění. Naše přihláška je podmínečná, za předpokladu splnění našich podmínek. Pokud vím, Williams vstoupil do šampionátu pod zveřejněnými pravidly jako tým s rozpočtovým stropem.
Co bude následovat? Je na programu nějaká schůze FOTA?
JH: Ne, čekáme na reakci.
Co se stane, když to FIA zamítne?
JH: Samozřejmě nemohu mluvit za ostatní týmy. Bylo by nezbytné další jednání, ale část týmů se domnívá, že by v takovém případě bylo nutné zvážit jiné alternativy.
Dokážete si představit, že se vše domluví do 12. června?
JH: To je datum, kdy FIA zveřejní přijaté účastníky.
Věříte, že to bude řešení?
JH: Když se podíváte na tiskové prohlášení, všichni chceme aktivně a společně pracovat s FIA, skoncovat s politikou a zaměřit se na vylepšování tohoto sportu. To už se prokázalo tento rok, zlepšila se přístupnost k jezdcům, televizní přenosy a data z telemetrie.
Chceme jen soutěžit na stejném hřišti, všichni jsme schopni starat se o své záležitosti, mluvit o integrování nových účastníků profesionálně a správně. Vždy se přehlíží, že potřebujeme zvyšovat příjmy a potřebujeme vědět, kolik ze zisku je investováno zpět do sportu.
Jaké jsou jednání s držitelem komerčních práv?
JH: Pokud vím, jsou tu tři nebo čtyři menší problémy, které chtěli vyřešit, a upřímně si myslím, že většina z nich se vyřešila v Monaku. Vyřešit komerční stránku věci by nemělo trvat více než tři nebo čtyři dny.
Je v návrhu FOTA opatření, které povoluje třetí vozy pro mladé jezdce?
JH: Nemyslím, že je to v návrhu, ale vždy jsme FIA a držiteli komerčních práv navrhovali, že pokud existuje obava a chtějí závazek pro větší počet vozů, velké množství týmů je ochotno to udělat.
Chcete povzbudit nové týmy k příchodu v roce 2011?
JH: Nemyslím, že FOTA je proti příchodu nových týmů. Je třeba to konstruktivně probrat. Jsou týmy jako Williams, které dávají velký důraz na Pohár konstruktérů a vždy byly proti zákaznickým šasi. Jsou zde oblasti, kde musíme najít řešení, které uspokojí všechny.
John Howett o návrhu FOTA
Šéf týmu Toyota a víceprezident asociace týmů FOTA hovoří o návrhu, který devět týmů zaslalo FIA společně s podmínečnou přihláškou do příští sezóny.
Doporučit článek
Další zprávy
-
Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez
-
PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu
-
Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala
-
Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball