Jaký je váš názor na nová technická pravidla, plánovaný rozpočtový strop a aféru kolem difuzorů?
Mike Gascoyne: Myslím, že základ nových pravidel je dobrý. Pracovní skupina (OWG) i lidé od Fondmetalu, kde výzkum probíhal, odvedli dobrou práci. Také myslím, že předjíždění je teď snadnější, zatím jsme viděli zajímavé závody. Je třeba říct, že je extrémně těžké sestavit nová pravidla najednou bez toho, aby se v nich nenašla mezera.
I tak to zvládli na 99,9 %, zůstala jen malá mezera, která byla zárodkem konfliktu o difuzorech. To se stává. V posledních deseti letech jsme měli promyšlená pravidla, a když je úplně předěláte, takové drobnosti se objeví. Můj "černobílý" názor na difuzory je, že jsou naprosto nelegální. Pravidla takto nebyla zamýšlena. Problém je, že jakmile se vydají, nedají se měnit.
Tedy můžete je měnit, pokud všechny týmy souhlasí. Ale to týmy neudělaly, i když to Brawn navrhoval v TWG (Technická pracovní skupina FOTA). BMW Sauber a Renault řekli, že v žádném případě nechtějí nic měnit. A když to nezměníte, něco se stane. Protože ve skutečnosti nic takového jako duch pravidel neexistuje. Odvolací soud FIA nakonec rozhodnul, tito lidé pravidla četli a udělali si na to vyhraněný názor. Takže to znamená, že difuzory jsou legální.
Jste si opravdu stoprocentně jistý, že Brawn už dávno s tímto problémem přišel a ostatní to chtěli nechat tak?
MG: Ano, také jsme tehdy probírali oblast pod předním křídlem. Potom Ross řekl, že podle něj existují další oblasti, které mohou vést k potenciálnímu extrémně drahému vývoji. Zmínil difuzor, který nemusí být navržen zcela podle základní myšlenky pravidel. Nevysvětlil konkrétní detaily těchto možností, ale řekl, že mohou přijít různé konstrukce difuzorů, které pravidla přímo nezakazují.
Chtěl o tom diskutovat, ale dva týmy to odmítly s tím, že už jsou v pokročilém stádiu aerodynamického vývoje. Za takové situace se o tom nemá cenu bavit, nemůžete nic změnit, když jsou dva členové od počátku proti. V tomto směru byl Ross fér a to, že teď těchto mezer využívá jen znamená, že odvádí dobrou práci.
Briatore teď tvrdí, že Brawn GP nemůže finančně nastoupit místo Hondy, protože to byl Ross, kdo stál v čele Technické pracovní skupiny...
MG: Jestli tomu dobře rozumím, je Brawn GP novým týmem. V tom případě nemají nárok na peníze na základě výsledků týmu v minulé sezóně. BAR koupil Tyrrell a pokračoval jako stejný tým, ale Brawn GP je nový tým. Na konci roku mají dostat to, co jim bude příslušet.
Ještě ke sporu o difuzory. Viděli jsme první dvoupatrové verze na autech Toyoty a Williamsu už před nějakými dvanácti týdny. Nedal se tento problém vyřešit dříve? Možná přes nějakou homologaci nebo tak?
MG: To je velice důležitá připomínka. Nikdo by se neměl účastnit závodů, když nejsou vysvětlena pravidla. Naneštěstí se v tomto ohledu musíte přísně držet pravidel. Proti jakémukoliv vozu můžete podat protest teprve když projde oficiální prohlídkou před závodním víkendem. Předtím protestovat nejde a nikde není psáno, že musíte testovat s legálním autem. Takže je těžké před závodem cokoliv udělat, není možné podat protest proti potenciálně nelegálnímu autu už v lednu. Možná je škoda, ale taková jsou pravidla.
Může FOTA prosadit nějakou interpretaci?
MG: Asi ano, ale to také není tak jednoduché. Nejdřívější termín by byl až týden před závodem, protože do té doby ještě probíhají na vozech různé změny. Je to složité. Ale mám říci také něco o plánovaných rozpočtových stropech. Vzniknou tím dvě paralelní kategorie, zatím na světě neexistovala formulová série, ve které něco takového fungovalo. Modlím se, aby od toho upustili.
Myslím, že Mosley jde s rozpočtovým stropem správnou cestou, protože není jiná alternativa. Ale podle mě je plánovaný rozpočet příliš nízký. Jako konstruktér i jako fanoušek Formule 1 doufám, že se vyhneme paralelním kategoriím, lidé by vůbec nerozuměli tomu, kdo vlastně vyhrál a proč. Podobnou situaci jsme měli v éře přeplňovaných motorů. Kdo si dnes pamatuje, že Johnatan Palmer vyhrál v podřadném Tyrrellu? Nikdo! Snad se takové situaci vyhneme.
Je možné, aby tým Formule 1 fungoval s rozpočtem 32 milionů eur?
MG: To by bylo velmi složité. Myslím, že by se dalo uvažovat o 50 milionech, ale cokoliv nižšího je málo. V takovém případě by se musel vývoj vozů příliš zpomalit. Formule 1 by měla vždy reprezentovat vrchol motorsportu, bavíme se o těch nejlepších autech. Před několika lety prováděla FIA průzkum a vyplynulo z něj, že fandové zbožňují technickou stránku F1 a chtějí vidět ty nejpokročilejší vozy. Musíme snížit náklady, ale stále se musíme dívat dopředu.
Jaké jsou vaše soukromé plány?
MG: Ještě nevím. Momentálně pracuji pro BBC, uvidíme. Nechtěl bych z F1 úplně odejít, je to můj život. Je tu vždy alespoň šest týmů v nesnázích, které potřebují pomoc. Takže jsem si jistý, že na mě v budoucnu něco čeká.
Chcete být opět technickým ředitelem, nebo raději něčím jiným?
MG: Zaměřit se jen na pozici technického ředitele by bylo špatné, ve Formuli 1 je jich jen deset. Mohl bych pracovat jako poradce, v určitém smyslu určovat směr, kterým se mají lidé ubírat. Mám s tím spoustu zkušeností. Jsem otevřený novým možnostem.
Gascoyne: Difuzory jsou naprosto nelegální
Bývalý technický ředitel týmu Force India hovoří o aféře s dvoupatrovými difuzory, návrhu Rosse Brawna na změnu pravidel a rozpočtových stropech.
Doporučit článek
Další zprávy
-
Jan Kraus a výročí talk show: 20 let na obrazovce! Bohdalová přiznala závist
-
Jan Kraus a výročí talk show: 20 let na obrazovce! Bohdalová přiznala závist
-
Bylo to UFO? Pentagon vyřešil jednu z největších novodobých záhad!
-
Netflix není jediný. Kde všude můžete sledovat filmy a seriály?
-
Zápal plic se nevyplatí podceňovat. Může vás i zabít
-
"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul
-
"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul
-
"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu
-
Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso