Verstappen má pro déšť "šestý smysl". Proč tedy v Číně nevyhrál?

Christian Horner označuje Maxe Verstappena za jeden z největších talentů v F1 | foto: Red Bull Content Pool

V minulosti se objevilo několik pilotů, kteří byli nazývání "rainmasters". Ale i sebevětší expert na mokré počasí se někdy "seknul", takže z tušené výhody se stala hořká porážka. Nejnovějším expertem na závody je nyní označován Max Verstappen.

Vždy se říkalo, že na mokru by měli - s ohledem na typické počasí - závodit nejlépe Angličané. V minulosti se titulu expertů na deštivé podmínky dostalo třeba Michaelu Schumacherovi, Ayrtonu Sennovi, vynikající závody v dešti zajeli třeba Jean-Pierre Beltoise, Clay Regazzoni či Jacky Ickx, i když ten vždy tvrdil, že závody na vodě vůbec nemá rád.

Ayrton Senna předvedl na mokru několik skvělých závodů | foto: Williams F1 Team

Nyní je novým "mistrem dešťů" Max Verstappen. Jeho šéf Christian Horner o něm říká, že má pro tyto podmínky vysloveně "šestý smysl" a podpírá své tvrzení nejen výkonem z loňské Grand Prix Brazílie, ale především z letošního závodu v Číně. Max se během prvního kola dokázal posunout ze šestnáctého místa na průběžné sedmé a nakonec se mu podařilo dokončit závod na stupních vítězů. Podle Hornera je to další důkaz nezměrného Verstappenova talentu - dokonce prý jednoho z největších v F1.

"Vypadá to, jako by měl šestý smysl pro jízdu na mokru. V žádném směru ho nic nedokáže zastrašit, je schopen atakovat všechny dostupné možnosti na okruhu a zjistil hraniční stav přilnavosti. V jednom okamžiku šel v zatáčce 6 na vnější stranu a zdolal dvě nebo tři auta - to bylo opravdu velmi, velmi působivé," rozplývá se nadšením Horner.

Max Verstappen v kvalifikaci v Číně | foto: Red Bull Content Pool

Na otázku srovnání Verstappena s nejlepšími jezdci F1 vůbec neváhal Horner svého svěřence posadit hodně vysoko: "Má právo být mezi nimi. Není to náhoda. Teď jsme se mohli přesvědčit, že Grand Prix Brazílie nebyla jen jednorázovou záležitostí. Napadá mě, že někdejší Bernieho myšlenka na traťové sprinklery by pro nás byla hodně zajímavá. Max vyrostl na motokárách, které jezdily na hladkých pneumatikách i za mokra, takže se u něj vyvinul patřičný instinkt a cit. Vzpomínám si, že Sebastian Vettel byl ve svém prvním závodě na mokru vynikající a vyhrál ho (Grand Prix Itálie 2008), ale všichni velcí piloti vždy ukázali své skutečné kvality na mokru, což byl i případ Lewise v Silverstone 2008. Velcí řidiči si tak posílili svou vlastní značku," pokračuje Horner.

Proč v Číně nevyhrál

Verstappen možná měl slušnou šanci dostat se ještě výš, ale jeho úděl připomínal tak trochu závod v Rakousku 1976, kdy v době deště překvapivě obhajoval vedoucí pozici Ronnie Peterson na Marchu, ale jakmile začala trať osychat, propadal se dozadu. A to samé se odehrálo i letos v Číně. Verstappen v závěru závodu dokonce musel čelit silnému tlaku kolegy Daniela Ricciarda.

Oba piloti dostali pro boj v Číně zelenou | foto: Red Bull Content Pool

"Max z toho byl krajně rozladěný, protože nebyl až tak spokojen s nastavením vozu, ten začal být stále více nedotáčivý. Jakmile se dostal do jakékoliv turbulentní oblasti, ještě se to zhoršilo. Bylo to tak v případě Renaultu a později i Romaina Grosjeana. Všechno navyšovalo jeho problémy, potřeboval mít před sebou volno," popisoval závěr šanghajského závodu Horner.

Většinu lidí pochopitelně napadlo, jestli z boxové zídky Red Bullu nepřijde pokyn, aby Verstappen pustil Ricciardo dopředu. To Horner rozhodně zamítl. "Daniel měl o něco větší přítlak než Max, takže nebyl tak rychlý na rovinkách, ale získával hodně v prostředním sektorů. V úvodních fázích závodu spolu svedli zajímavý duel, tak jsme se rozhodli je nechat těch posledních deset kol mezi sebou bojovat. Jediný příkaz, který jsme jim dali, byl respektovat jeden druhého, což dodrželi. Pokud to tak bude i nadále, budeme rádi, když si to zase na trati rozdají," uzavírá Horner.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 6 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy