Hamilton začíná zlobit velké sponzory svého týmu

Lewis Hamilton je oblíbenou osobou, musí být loajální vůči sponzorům? | foto: Daimler AG

Obhájce titulu mistra světa a trojnásobný šampion F1 neustále čeří hladinu názorového dění. Pro jedny je nespoutaným rebelem, který přináší do této motoristické oblasti oživení, jiní se na jeho jednání dívají s určitým despektem.

Co hlava, to názor. Jeho výstřelky, které jsou většinou obhajovány tím, že je také jenom člověk a nechce strávit život jen "kroužením dokolečka" je třeba vnímat v širších souvislostech. Pokud Hamilton tancuje na Barbadosu, těžko to může někomu vadit. Jeho poslední přešlap na Novém Zélandu už tak nevinný není, protože to v určitých souvislostech lze vnímat jako kaňku na image nejen jeho, ale i celého týmu.

Hamilton však zachází ještě dál, a to už se vůbec nelíbí vlivným sponzorům, jejichž jména můžeme číst na samotných vozech Mercedes nebo na overalech pilotů. Když se 7. března letošního roku objevily fotografie, na kterých Lewis předvádí konfekční kolekci podzim-zima 2016/2017, jejíž autorkou je dcera britské hudební legendy Paula McCartneyho Stella, už několik let známá návrhářka, ozvaly se hlasy, které nazvaly tento Hamiltonův krok jako gól do vlastní branky.

Lewise jako by občas nezajímalo, co je napsáno na jeho voze | foto: Daimler AG

Maří Hamilton vztahy týmu se sponzory?

Už při Wimbledonu rozpoutal Hamilton jistou kontroverzi, když na finále minulého ročníku přišel v květované košili, ignorujíc tak přísná pravidla dress code All England Clubu. Neměl sako, kravatu a společenskou obuv, tak se do hlediště nedostal.

To je však otázka etikety a nastavených pravidel. Horší je, když oděvní giganti Puma a Hugo Boss platí obří sumy Mercedesu, a tudíž očekávají, že i jeho piloti budou loajální a rozhodnout se pro jejich výroby. A tohle právě Lewis nějak zapomíná.

Caroline McGrory, ředitelka Mercedesu pro obchodní záležitosti, se o tomto problému zmínila na londýnském semináři Law in Sports. "Vše je pod neustálým dohledem. Musím zasílat do míst konání závodů hodně důrazné zprávy, aby Lewis přestal nosit jasně žluté sportovní boty Louis Vuitton, když má na nohou mít Pumy."

To samé platí o vztahu Hamiltona a oděvního magnáta Hugo Boss. Lewis se už několikrát objevil na módních přehlídkách konkurence - například při Alexander McQueen show v Londýně, na tweetu se objevil jeho obrázek z John Elliott show při akci New York Fashion Week a pro BBC napsal článek podporující již zmíněné značky Stella McCartney, Valentino a Chanel, ale ani slovíčko o či zmínka o sponzorovi Hugo Boss. A to ani nemluvíme o začátku tohoto měsíce, kdy byl Hamilton vidět na přehlídce Stelly McCartney a Johna Galliana.

Lewisi, řekni občas něco hezkého o Hugo Boss! | foto: Daimler AG

"Hamilton se o módu hodně zajímá a rád v současnosti experimentuje s různými styly, takže přehlídky často navštěvuje. Telefonoval nám Hugo Boss: »Proč je Lewis na Alexander McQueen show?« Mohu jen chabě argumentovat - byl tam ve svém volném čase a to může chodit, kam se mu zachce," podotýká Caroline McGrory a dodává, že v tomto směru jde o velice citlivou záležitost. Nikdo samozřejmě nemůže kromě dohodnutých akcí někomu nařizovat, co má či nemá dělat v době svého volna. Ale Lewis už není mužem z ulice a jeho osobu vnímají lidé daleko zásadněji.

"Musím pak vzít telefon, zavolat Lewisovi a říci: »Buď tak laskav a omez trochu tweetování o všech ostatních módních značkách, místo toho řekni sem tam něco hezkého o Hugo Boss," líčí další strategii McGrory.

Pilotům vadí, že nemají žádné podíly

"Existuje tendence bránit pilotům, aby mohli jít svou cestou a zvolit si své vlastní řešení. Často jim vadí, že když děláme týmovou smlouvu, nemusejí z ní dostat vůbec žádné peníze," vysvěltuje Caroline McGrory. Nediví se pak, že piloti mají k takovým smluvním vztahům mnohem méně odpovědný přístup. Nekolikrát kvůli tomu vstoupili do hry i psychologové, kteří potvrdili, že pilot nemá příliš vstřícný přístup k něčemu, co se přímo netýká jeho. Ale měl by si uvědomit, že peníze potřebuje i tým, protože jeho provozní náklady nezačínají a nekončí jen u platu za hlavní hvězdu. Spojení týmový sponzor a pilot prostě musí fungovat, protože když pošlete na promo akci mechanika, kterého nikdo nezná, vše se mine účinkem.

Lewis je svéráz, ale sponzoři platí velké peníze, proto chtějí povinná procenta | foto: Lewis Hamilton

Není to však jen na pilotech, aby dodržovali pravidla hry. Mercedes až do minulé sezóny vozil logo firmy Blackberry, takže členové týmu nesměli být za žádnou cenu viděni s přístroj Apple iPhone. "Dokonce i šéfové a ředitelé, kteří měli iPhone, ho schovávali v kapse, protože na veřejnosti se museli prezentoval výrobkem Blackberry," dodává Caroline McGrory.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 54 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy