Ti, kterým tak astronomický nárůst výkonu přišel podivný až podezřelý, se nemýlil. Stanice Sky Sports uvedla oficiální prohlášení Hondy, ze kterého citujeme: "Nedávné zvěsti v médiích předpokládaly či odhadovaly obrovské navýšení výkonu pro vůz McLaren Honda v roce 2016. Tyto zprávy jsou nepodložené a ryze spekulativní, žádáme fanoušky a média, aby s nimi i takto nakládali."
Už jenom s vědomím, že McLareny ztrácely během roku 2015 na Mercedes od 70 do 150 koňských sil, by šlo o neuvěřitelný skok vpřed - a to vědí ti, kterých se to týká, nejlépe. Tým hodnotí své cíle daleko střízlivěji, podle vyjádření je jejich cílem v zahajovacím závodě sezóny v Melbourne při Grand Prix Austrálie páté místo na startovním roštu.
Kolik tedy McLaren s motorem Honda ztrácel?
Podle detailní analýzy měřených rychlostí v úvodních deseti Grand Prix sezóny 2015 ztrácely mclareny průměrně 13,3 km/h. Na rychlostně pojatém Silverstone to bylo 19,7 km/h, zatímco pomalé a tedy příznivější Monako znamenalo jen devět kilometrů za hodinu.
Ovšem malá maximální rychlost na rovinkách zůstávala hlavním problémem, což nakonec dokládá i výsledek z posledního závodu v sezóně v Abú Zabí - za Bottasovým williamsem zaostaly mclareny přibližně o 28 km/h.
"Spousta našich problémů pochází z rozložení jednotek. Nejsme vždy o 28 km/h pomalejší, příčinou problému je právě rozložení, což nás na rovinkách, a zejména v kvalifikaci, následně staví do mnohem horšího světla. A samozřejmě nás to stojí v jednom kole mnoho času," vysvětluje Button s tím, že by problém měl být vyřešen přemístěním chladiče energie z rekuperačního systému v rámci pohonné jednotky.
Je problémem "nulová velikost" (size zero)?
Kolem tohoto řešení se vznáší také několik otazníků. Design prý vykazuje aerodynamická zlepšení, ale také jej provázejí problémy s chlazením, což ostatně zakusil už Red Bull při zkouškách hybridního motoru před sezónou 2014. V paddocku se rovněž tvrdilo, že Honda musela některé části motoru zmenšit, aby do designu pohonné jednotky zapadly. Jsou prý nyní poddimenzované, takže se naskýtá otázka, zda budou moci v adekvátní míře pracovat na plný výkon.
Přepracování těchto komponentů bude vyžadovat zásadní změny motoru, které by Honda mohla provést s využitím rozhojových žetonů. Hodně nám může naznačit už 22. února test v Barceloně, kde podle vzhledu zadní části McLarenu MP4-31 Honda bude možné usoudit o japonské pohonné jednotce více.
Pro osvěžení paměti, loni s typem McLaren MP4-30 Honda dosáhl tým výsledku 1:25,225, což znamenalo ztrátu na Mercedes 2,5 vteřiny. Zkrátka, kdyby byly naplněny bulvární zprávy, Honda by tím vystřelila McLaren mezi absolutní špičku Formule 1.