Pneumatiky jsou kritizovány, šéfové budou muset přemýšlet

Pirelli si je jisto v kramflecích, hovoří o dalším kontraktu jako o hotové věci | foto: Pirelli

Bez ohledu na to, jak se pochvalně vyjadřují různé subjekty o vzácně vstřícném přístupu Pirelli k otázce závodních strategií začínají prosakovat zprávy, že piloti současnou situací až tak nadšeni nejsou. A chtějí nápravu.

Pět let formule 1 ctila žádosti Bernie Ecclestonea, jehož filozofie zněla následovně: mějme choulostivějších pneumatiky, které budou vyžadovat větší počet zastávek v boxech. Tím bude naše závodní kategorie atraktivnější. Někteří si to překládají následovně: vykašlete se na snahu porazit svého soupeře na trati a spolehněte se na strategii. Pilot však nyní tlačí na své šéfy, aby se F1 neměla ubírat jiným směrem. Hodlají o tom debatovat v rámci navrhovaných změn, které by měly vejít v platnost pro sezónu 2017.

Co tedy piloti požadují?

Odpověď nám nabízí šéf stáje Red Bull Christian Horner: "Žádají konzistentní pneumatiku, která by jim umožňovala jet naplno v každém kole." Nespokojenost pilotů byla provázána i s obavami, narůstajícími po Grand Prix Belgie - čekalo se, jak se budou pneumatiky chovat na dalším rychlostním okruhu. S ohledem na dřívější připomínky nebo kritiku byli před samotným závodním víkendem pozvání Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Nico Rosberg a Fernando Alonso společně s Ecclestonem a zástupci Pirelli plus týmů Ferrari, Red Bull a Mercedes ke schůzce, mající za cíl lepší komunikaci s Pirelli. 

Paul Hembery (Pirelli) tuto záležitost komentoval: "Nemá smysl, aby piloti chtěli to, diváci ono a motoristický sport potřeboval něco docela jiného. Musí to být otevřená debata, abychom mohli vymezit podmínky pro rok 2017. Někomu se nebude líbit rozhodnutí, které učiníme, ale bude třeba, aby takový status přijali."

Není bez zajímavosti, že se ozvalo nemálo reakcí na Hemberyho výrok, zda už tedy dávno není rozhodnuto o dodavateli pneumatik, když šéf Pirelli hovoří v intencích co a jak bude za dva roky v F1 podnikat.

Zaměřme se na současnou filozofii F1

Ecclestone od vstupu Pirelli do formule 1 vyžadoval umělou "degradaci životnosti" pneumatik, aby bylo nutné absolvovat více zastávek v boxech. Podle bosse F1 to mělo podnítit divácký zájem o celou Grand Prix. Ale piloti si stále více stěžovali a stěžují, že místo shahy bojovat na trati o lepší pozice musejí hlídat životnost pneumatik a jejich opotřebení. Sami připouštějí, že jen málokdy jedou opravdu tak rychle, jak by mohli. 

Letos zaujalo Pirelli konzervativnější přístup, takže ve většině závodů dochází k menšímu počtu zastávek. I tak se ale nedá říci, že by se na současných pneumatikách mohli piloti oddávat delší jízdě na samotném limitu.

Horner žádá možnost vytváření variabilnějších strategií. | foto: Red Bull Content Pool

Christian Horner žádá, aby se stále existoval prostor pro vytváření nových scénářů: "Závody s jednou zastávkou nejsou divácky nijak atraktivní. Je třeba balancovat mezi dvěma až třemi pit-stopy a mít možnost pracovat na alternativní strategii. Ale je nutné takovou příležitost vůbec dostat - proto Pirelli nečeká snadný úkol.

Pojďme tedy zpátky k tomu, co by se mělo na trati odehrávat. Padl požadavek, aby se zástupci Pirelli probíhaly konzultace ohledně toho, jak by dodavatel zvládl změnit design a chování pneumatik. Nicméně panuje určitá skepse, zda bude italská firma vůbec schopna připravit takový typ pláště, který by umožňovali pilotům jet naplno v celém stintu bez ohledu na nutné "sledování" kondice pneu. 

Hembery k tomu podotýká: "Pokud se ohlédnete na to, jak vypadaly závody dříve, byly zastávky ovlivňovány zejména tankováním, což dovolovalo jet nějakých 15 kol naplno. Takže pokud řeknete: »Chceme jet 15 kol, zastávka, 15 kol, zastávka, tak vám takové pneumatiky připravíme. Uděláme to a budeme šťastní, že jsme vám mohli vyhovět, ale pak se mohou vrátit komentáře: »Byl to ten nejnudnější závod formule 1, jaký jsme kdy viděli, jen dvě předjetí za celou Grand Prix.« Je proto důležité dosáhnout toho, s čím budou všichni souhlasit."

Vše naznačuje, že tento emblém z F1 jen tak nezmizí. | foto: Pirelli

Źe by měl nakonec Michelin větší šanci?

Jak se dopracovat k odolným pneumatikám, na nichž piloti za všech okolností mohou absolvovat celý závod? Mnoho hlasů tvrdí, že by to pro Ecclestonea znamenalo zvolit místo Pirelli jako dodavatele Michelin. Patriarcha F1, čtyřiaosmdesátiletý Ecclestone nyní zvažuje obchodní aspekty plynoucí z nabídek obou soupeřů. Po Grand Prix Itálie a sebevědomých prohlášeních Paula Hemberyho se nemálo odborných pozorovatelů, ale i prostých fanoušků F1 domnívá, že opětovná volba Pirelli je prakticky jistá.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy