Tedy přesněji - u Lotusu se napjatě očekává, jak to vůbec dopadne s jeho existencí, o níž jsme popsali nemálo webového prostoru. Pokud se podíváme do startovního pole, jeho výrazným znakem je velmi malá fluktuace. Ve stejné sestavě (pokud nedojde k nějakému zásahu force majeure) se nám příští rok představí Mercedes, Ferrari, Williams, Force India, Sauber, Red Bull a Toro Rosso. Což reprezentuje nějakých sedmdesát procent současného stavu.
Trojí varianta v podání McLarenu
Klíčovou postavou měl být Kimi Räikkönen, jehož případný odchod od Ferrari by rozhýbal trh přestupů. Nestalo se tak, a proto se nyní upírá zrak k Jensonu Buttonovi, jak on ovlivní boj o poslední možné posty. Brit několikrát rozvířil hladinu mediálního klidu, když koketoval s účastí v motoshow Top Gear, minulý týden si vyzkoušel rallyecross, Mark Webber ho lanaří do kategorie WEC. Teď se stává součástí šarády, která může mít tři vyústění.
1. Button u McLarenu zůstane. Tým tak získá zkušeného a mediálně zdatného pilota, ale půjde také o nejdražší variantu, která by s ohledem na pokles týmu v Poháru konstruktérů nebyla zase až tak přehlédnutelná, protože evidentně dojde ke snížení prize money. A je otázka, jak by veterán F1 po své šestnácté sezóně v F1 přijal nutné snížení platu.
2. Button odejde a příležitost dostane nadějný Stoffel Vandoorne. Belgičan se může opřít o výborné výsledky z GP2, kde ho zdobí pět vítězství. V jeho případě není rozhodující čas, během nějž se Button rozhodne, v tomto směru může licitovat. Pro McLaren by příchod úřadujícího šampiona GP2 byl určitě marketingovým úspěchem (dá se jen těžko předpokládat, že v této kategorii dojde k nějakému zvratu).
3. Button odejde a na jeho místo bude angažován současný rezervní pilot Kevin Magnussen. V McLarenu absolvoval - a nikoli neúspěšně - minulý ročník. Vyrovnal se dokonce mnohem zvučenějšímu severskému kolegovi Räikkönenovi, ale Alonsovi musel udělat místo. Na rozdíl od Vandoorna ale Dán nemůže čekat, až u McLarenu vyloží karty na stůl, pokud mu tedy půjde o závodní sedačku.
Byla tu ještě spekulace, že by se Button mohl vrátit do Williamsu, tedy k týmu, u kterého začínal, ale nezdá se pravděpodobné, že by Bottas po zahrazené cestě k Ferrari vstoupil na nejisté pole a svůj kontrakt neprodloužil; ostatně toto spojení je vnímáno jako téměř jisté. Magnussen ještě může zkusit americkou ruletu u Haasu, kde se otevírá po Hülkenbergově rozhodnutí setrvat další dva roky u Force India širší prostor. Pro americký tým má Dán hned několik předností: zapsal se do povědomí F1 debutem na stupních vítězů, má zkušenosti s vývojem vozu a nepřehlédnutelný je i fakt, že mluví velice dobře anglicky.
Sám Kevin má ohledně svého osudu jasno: "Neviděl bych jako tragédii zůstat ještě jeden rok bez závodění. Můžu u týmu příští sezónu působit ve stejné pozici, ale to je maximum. Pak se musí něco stát, pokud ne, bude potřeba zaměřit svou pozornost jinam. Pozice testpilota mi sice umožní i jiné aktivity, ale já věřím, že příští rok budu zase závodit."
Řešme i zbylé "domácí úkoly"
Haas má pořád z čeho vybírat a jak prohlásilo spřežení Haas/Steiner, nechce nic uspěchat. Kandidáty jsme představovali už několikrát, tak jen pro osvěžení paměti připomeneme, že zmíněni byli Gutiérrez, Vergne, Rossi, Marco Andretti, Chilton. Je otázkou, zda se k nim nepřidá po vyřešení šarády jménem Lotus i Pastor Maldonado, jehož vztah s Lotusem také začíná balancovat na ostří nože. A peníze jeho sponzora rozhodně nelze přehlížet.
McLaren v minulých dnech důrazně popřel skutečnost, že by pro příští rok už byly podepsány kontrakty s Alonsem a Vandoornem, ale v případě španělského pilota je krajně nepravděpodobné, že by v sezóně 2016 chyběl.
Pokud se uskuteční námi avizované spojení Mercedes - Manor, má velkou šanci na působení v závodním kokpitu Pascal Wehrlein, což by mohla být ze strany dodavatele motorů podmínka; vedení týmu F1 totiž avizovalo, že má zájem na tom, aby se nadějný mladík "otrkal" a sbíral zkušenosti. V podstatě jde o podobný proces jakým na začátku své kariéry F1 prošel Alonso u Minardi. Wehrleinova přítomnost by s největší pravděpodobností znamenala ukončení závodních aktivit Roberta Merhiho, ale nikde není řečeno, že Španěl (v současné době úspěšnější než týmový kolega Stevens) je zcela bez šancí.