Boj o pravidla

Letošní rok je výjimečný z pohledu historie F1 především rozsáhlými změnami, kterým vdechla FIA život v úvodu roku. Změnou tradičního uspořádání víkendu počínaje a jedním motorem na závod od roku 2004 konče.

V lednu předložil Max Mosley, prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA), celou řadu návrhů, které měly za cíl zatraktivnění a zlevnění F1. Přes změnu harmonogramu víkendu, zákazu tankování a úprav nastavení vozů mezi 2. kvalifikací a závodem a používání náhradního vozu s okamžitou platností až po připravované zásahy na úseku elektroniky. Měla být zakázána kontrola trakce, startovní systém, automatické převodovky i přenos telemetrie mezi vozem a boxem. Dalším pravidlem mělo být použití pouze 1 motoru na závod, což vyvolalo obrovskou nevoli ze strany výrobců motorů, úzce angažovaných v současné F1.

Přestože FIA od té doby ustoupila z celé řady svých návrhů, došlo k souhlasu s pravidlem o použití jednoho jediného motoru po celý průběh závodního víkendu s tím, že pokud dojde k jeho poruše a výměně, bude vůz posunut na startu o 10 míst zpět. V platnost by mělo vstoupit od roku 2004. Je velmi pravděpodobné, že FIA prostřednictvím Maxe Mosleye použila v bitvě o pravidla své úspěšné taktiky z loňského roku. Při maximálním požadavku dojde k velké reakci ze strany týmů. FIA ustoupí a následně dojde ke kompromisu. Panuje nyní názor, že Mosleymu šlo od začátku především o pravidlo týkající se motorů, které jsou jednou z největších položek rozpočtů. V loni navrhl výměnu jezdců v různých vozech a přitížení vozu jezdci vedoucímu šampionát, nakonec byly přijaty právě změny kvalifikačního systému.

Zatím se FIA tato taktika osvědčila, takže se jistě dočkáme dalších pozměňovacích návrhů týkajících pravidel, ale pouze čas ukáže, zda tyto změny skutečně přinesou zvýšení zájmu o F1 a především zlevnění nákladů, což jsou faktory důležité pro rozšíření počtu startujících vozů.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy