PROHLÁŠENÍ po závodě: Gasly tomu nemůže věřit, Sainz je zklamán z 2. místa

Pierre Gasly v rámci pátečního tréninku na Monze | foto: Red Bull Content Pool

Jak Velkou cenu Itálie s překvapivým průběhem a restartem v její polovině hodnotí piloti a hlavní zástupci týmů?

ALPHATAURI

Pierre Gasly, 1. místo
Je to úžasné, nemám slov. Neuvěřitelné! Za posledních 18 měsíců se toho událo tolik a tohle je něco, co jsem absolutně nečekal. Když jsem se znovu vrátil k Scuderii AlphaTauri, maximálně jsem se soustředil. Den za dnem, závod za závodem, zlepšoval jsem se stával se silnějším a silnějším - tento tým mi minulý rok v Brazílii přinesl první pódium a dnes jsem díky nim získal první vítězství ve Formuli 1 - v Itálii, na Monze s italským týmem! Nejsem ten, kdo se v životě vzdává, vždy jsem maximálně usiloval, abych se dostal do F1. Dnes to byl skvělý den. Když jsem posledních pár kol bojoval, abych udržel vedení, věděl jsem, jak bych se cítil prázdný, kdybych ho ztratil, druhé místo by mě neuspokojilo. Dal jsem do toho vše!

Bylo to těžké, zpočátku jsem na to šlápl, abych nedal šanci nikomu za sebou, posledních pět kol bylo tak intenzivních, že jsem snad desetkrát měnil směr... Pneumatiky byly na hranici životnosti, ale tolik jsem toužil po vítězství. Pořád mi to zní divně, vítěz závodu Formule 1. Obrovský dík posílám všem klukům tady na trati i do továren v Faenze a Bicesteru, také pro ně to je skvělý den. Většina z nich jsou Italové, vedení sídlí v italské Faenze, takže vyhrát Grand Prix Itálie je fantastické. Všem vám děkuji!



Daniil Kvyat, 9. místo
Byl to hodně rušný závod. Těší mě Pierrovo vítězství, gratuluji jemu i týmu, je to pro nás skvělý den. Když zhodnotím svůj závod, bylo deváté místo maximem, které jsem dnes mohl čekat s ohledem na výjezd safety caru a výběr pneumatik na samotném začátku. Všechno, co mohlo být ve strategii špatně, se stalo, naštěstí u Pierra tomu bylo naopak. Je úžasné, že této příležitosti využil a jsem i za něj šťastný. Já jsem zklamaný, že jsem neměl podobnou příležitost, ale se závodem jsem spokojený. Upřímně si myslím, že jsem odjel dobrý závod.

Clausio Balestri, hlavní inženýr
Poprvé se na nás štěstí usmálo, když Pierre stavěl před výjezdem safety caru poté, co Magnussen zastavil u vjezdu do pit-lane a ten byl vzápětí uzavřen, podruhé po Leclercově havárii a červené vlajce zvládl dobře restart a 27 kol za sebou udržel všechna auta, což ukazuje skvělé tempo. Daniilův závod byl odlišný, držel se v prvním stintu Pierra a měl slušnou rychlost, třebaže jel na tvrdých pneumatikách. Safety car a uzavření boxů však jeho strategii ublížily. Po restartu se vrátil na svou pozici a pronikl do první desítky, což je skvělý ten pro Scuderii Alpha Tauri. Teď zamíříme do Mugella a pokusíme se nadále vylepšovat vůz s jasným cílem - získat ještě více bodů. 

Franz Tost, šéf týmu
Dvanáct let po famózním vítězství na Monze se Sebastianem Vettelem se Scuderia AlphaTauri, opět na Monze a s Pierrem Gaslym dočkala vavřínů. Tým po strategické stránce odvedl vynikající práci a vyšla mu zastávka kolo před vyjetím safety caru. V té době jsme to nemohli tušit, ale nakonec to bylo ono správné rozhodnutí, protože k restartu nastoupil ze třetí pozice a ještě v první zatáčce dokázal předjet Strolla. Hamilton musel kvůli penalizaci zastavit a Pierre převzal vedení - pak dokázal tuto pozici bránit až do konce a udržel Sainze pod kontrolou. Musím říci, že odjel fantastický závod. Velmi dobře si vedl i Daniil a bodoval, jen měl dost smůlu s výměnou pneumatik. Normálně bychom ho rádi povolali do boxů později, ale nakonec stejně skončil v TOP10. Je to nejlepší možný výsledek a jsme nesmírně šťastní. V neposlední řadě patří velké poděkování Hondě za silný motor a fantastickou spolupráci. Teď už myslíme na Mugello a pokusíme se o další úspěšný závod.


MCLAREN

Carlos Sainz, 2. místo
Je to neuvěřitelné, jsme zklamaný z druhého místa. Byli jsme tak blízko. To je to, co si zasloužíme. S červenou vlajkou jsme měli trochu smůlu, po celý víkend jsme však byli super rychlí, takže jsem spokojený. Obzvlášť s návratem na druhou pozici z 6. místa. Musíme na to být hrdí a hrdí na rychlost auta!

Lando Norris, 4. místo
Byl to opravdu dobrý závod. Pro mě i pro celý tým. Měl jsem výborný start, dokázal jsem se dostat až na třetí místo a následně dobře kontroloval tempo. Jakmile se na tomto okruhu ustálí pořadí, tak je dost těžké předjíždět. Pak vše probíhalo bez problémů až do červených vlajek. Pravidlo o možnosti vyměnit pneumatiky při zastavení závodu zahrálo proti nám. Jinak bychom mohli mít dvojité pódium. Snad se na to pravidlo podíváme a snad jej bude možné upravit. Ale bereme to, nestěžujeme si. Celkově to byl dobrý závod. 

Andreas Seidl, šéf týmu
Gratuluji celému týmu! Všem jeho členům tady na okruhu i v továrně. Druhé a čtvrté místo je v Chrámu rychlosti skvělý výsledek. Byli jsme konkurenceschopní od začátku až do konce. Děkuji rovněž Renaultu a obzvlášť gratuluji našim pilotům k parádním výkonům. Byl to divoký závod s bezpečnostním vozem a červenými vlajkami, ale zvládli jsme ho. Odměnou je nejlepší týmové umístění od roku 2014. Teď to oslavíme, ale zítra se znovu nastartujeme, abychom se dobře připravili na Mugello, kde musíme podat další kvalitní výkon. Závěrem gratuluji Pierre Gaslymu a Alpha Tauri k vítězství.


RACING POINT

Lance Stroll, 3. místo
Už je to dlouho, co jsem stál na stupních vítězů, ale stálo za to si na takovou slávu počkat. Je to skvělé se sem vrátit, pořád si to užívám. Nejdřív chci poblahopřát Pierrovi, byl to tak šílený závod, ale vítězství si plně zasloužil. Při restartu to zvládl skvěle a poté jel naprosto konzistentně. Pořád to je pro mě tak trochu trapas, protože si myslím, že jsem mohl vyhrát. Přerušení závodu bylo naším štěstím, ale i to je součástí Formule 1, je třeba to brát, jak to přijde. Bez ohledu na to jsem šťastný za třetí místo, ale i za tým - díky za tak vynikající auto.

Sergio Pérez, 10. místo
Skvělý výsledek Lance na třetím místě a stupni vítězů, je to výborné, ale z mé strany se jedná o velké zklamání. Zdálo se, že cokoli se může pokazit, postihne právě mě. Hlavním pozitivem je, že jsem se vždy dokázal vzchopit a dostat se do první desítky a získal bod - tým tak má za sebou skvělý den.

Otmar Szafnauer, šéf týmu
Velká gratulace Lanceovi a celému týmu k dnešním stupňům vítězů - prvním v historii Racing Point. Byl to den využitých příležitostí a jsem na celý tým velmi hrdý. Lance tvrdě bojoval - vyšlo mu několik vynikajících předjetí - výsledek si rozhodně zaslouží. Na druhou stranu dnes nepřálo štěstí Sergiovi, jeho šance na zisk většího počtu bodů ukončil výjezd safety caru. Celkově vzato ale Racing Point může tento den oslavit.


RENAULT

Daniel Ricciardo, 6. místo
Byl to šílený závod. Trochu mi to připomnělo Baku 2017. Hodně nepředvídatelné. Jsem rád za šesté místo. Gratuluji Pierrovi k jeho prvnímu vítězství. Je to vždy hodně speciální. Dnes jsme měli smůlu s bezpečnostním vozem, ale tak to chodí. Připravíme se na další závod.

Esteban Ocon, 8. místo
Trochu smíšené pocity. Vidím pódium a říkám si, jestli jsme mohli něco udělat jinak. Zvláštní pocit, když jsem na startu předjel Gaslyho a on závod nakonec vyhrál. Neměli jsme štěstí s červenými vlajkami. I tak je to ale zisk několika bodů, byť jsme neměli úplně tempo, které jsme po Spa předpovídali. 

Cyril Abiteboul, šéf týmu
O tomto víkendu tu byly dvě neznámé. Nevěděli jsme, jak se bude naše auto chovat na této trati. Evidentně to nebylo  dobré jako ve Spa. Pak se těžko předvídal vliv zákazu kvalifikačních režimů motorů. Po oznámení přejmenování týmu na Alpine F1 se navíc zvýšil tlak. Je třeba říct, že McLaren byl tentokrát silnější než my. Každopádně jsem rád za to, že mezi osmi prvními jsou hned čtyři motory Renault. Na trati jako je Monza jde o povzbudivé znamení. Získali jsme slušné body, teď se připravíme na další závod. 


MERCEDES

Valtteri Bottas, 5. místo
Byl to těžký závod. Měl jsem špatný start a ztratil spoustu pozic. V prvním kole tam byla spousta kontaktů, myslel jsem, že mám defekt, auto bylo hodně nedotáčivé. To se naštěstí nepotvrdilo. Pak přišlo trápení s přehříváním. Jakmile jsem se dostal za jiný vůz, bylo třeba zvolnit. S takovou toho moc dělat nemůžete. Ke konci závodu už to bylo lepší, ale moc to nepomohlo. Musíme vyřešit spoustu věcí. Teď se těšíme do Mugella, kde bychom měli mít dobré auto. Těžko se tam předjíždí, takže kvalifikace bude klíčová. 

Lewis Hamilton, 7. místo
Musím pogratulovat Pierrovi k fantastickému výsledku. Hodně si toho prožil a teď porazil špičkové týmy, fantasticky se dostal zpět, takže mám za něj opravdu radost.

Můj závod byl smolný, ale co tě nezabije, to tě posílí. Neviděl jsem značku, takže za to přijímám zodpovědnost. Musel jsem stáhnout 26 sekund, nemyslel jsem si, že to bude možné. Tu bitvu jsem si užil. Škody jsou ale minimální, protože mí hlavní soupeři nezískali moc bodů, Max závod nedokončil.

Toto Wolff, šéf týmu
Pro Mercedes a další velké týmy to je ztráta, ale vítězství pro motoristický sport. Dnes to bylo velké představení a je fantastické vidět, jak mladíci spolu bojují na špici. Gratuluji Pierrovi a AlphaTauri, vítězství si zasloužili. Pro nás to byl zjevně závod plný rozčarování. Před Lewisovou penalizací to byl podivný sled událostí. Měli jsme si všimnout dříve, že boxová ulička je uzavřena, než jsme ho povolali k výměně. Je to špatný výsledek, ale musíme se k němu postavit čelem.

Lewis se do závodu vrátil skvěle, na Monze se obtížně předjíždí, zvláště po úpravách pravidel ohledně mapování motoru, takže v tomto směru bylo jeho sedmé místo skvělé. U Valtteriho musíme zjistit, co se stalo s jeho vozem, protože se v pravých zatáčkách chovalo špatně a tím jeho jízda trpěla. Měli jsme také problémy s chlazením, což jeho situaci ještě zhoršilo. Poučíme se z tohoto víkendu a v Mugellu se vrátíme v plné síle. 


WILLIAMS

Nicholas Latifi, 11. místo
Bylo to značně rušný a choulostivý závod. Měl jsem štěstí, že jsem absolvoval zastávku před červenou vlajkou. Bylo také hezké, že jsem restartoval z první desítky. V úvodních kolech stále bojujeme se studenými pneumatikami a jízdou ve špinavém vzduchu. Přijde mi, že ostatní vozy dokáží mnohem víc, zatímco já se jen snažím udržet si pozici. Jsem zklamaný, že jsem vypadl z bodů. Jakmile se auto usadilo, myslím, že rychlost byla v pořádku a podařilo se mi dostihnout Kimiho, bylo fajn s ním vybojovat bitvu.

S celkovým výsledkem jsem spokojen, jen by bylo hezké odměnit tým a Claire nějakými body. Pro ní a Franka bylo vždy ctí závodit. Od chvíle, kdy jsem se k nim připojil, jsem se v týmu cítil jako doma a bylo jasné, že zdejší atmosféra a kultura, kterou týmu vštípili, je oceňována. Pak lze pochopit, proč tolik zaměstnanců miluje práci pro tým a je samotné. Budou mi chybět, stejně jako Formuli 1. Chci jim popřát do budoucna vše nejlepší, ať už je život zavede kamkoli.

George Russell, 14. místo
Byl to nešťastný závod, já měl smůlu, že jsem nestavěl ještě před jeho přerušením. Auto se zdálo být opravdu dobré, jen na rovinkách jsme byli pomalí. Pokaždé, když jsem někoho předjel, tak mi to na rovince vrátil. Je to škoda, myslím, že jsme dnes mohli bodovat. Vůz se zdál být rychlý, ale takové je závodění. 

Končí také jedna éra a bylo mi ctí být její součástí. Je mimořádné, co Frank a Claire udělali pro tým. Všichni je měli pevně ve svých srdcích a tam také zůstávají.

Dave Robson, vedoucí výkonu vozů
Závod byl po sérii incidentů docela zamotaný, což nám spolu s odstoupením některých pilotů umožnilo dosáhnout dobrého výsledku. Je ale zklamání, že i když Nicholas porazil všechny naše přímé soupeře, stejně skončil těsně za body. Ačkoliv oba piloti jeli dobře a stejně tak dobře fungovalo i auto, chyběla nám jen trocha rychlosti, abychom se dostali do první desítky.

Po včerejším zklamání bylo příjemné si takhle zazávodit - zkušenosti dnes získané nám pomohou zlepšit se v závodní oblasti. Pozornost už obracíme k Mugellu a Grand Prix Toskánska. Okruh bude klást nároky na vůz, které jsou zcela rozdílné od Monzy, těšíme se, až před námi bude stát výzva v podobě nového místa ve Formuli 1.

Claire Williams, zástupce vedoucího týmu
Bylo moje největší privilegium a čest pracovat se všemi v našem neuvěřitelném týmu. Ale co je pro Franka, mě a všechny členy rodiny Williams důležité, poděkovat všem, těm z minulosti i současnosti za vše, co pro nás po léta dělali. Jsou skutečnými bojovníky a přejeme jim do budoucna co nejvíc úspěchů kdekoli na světě. Chceme také poděkovat všem našim fanouškům na světě, kteří nás léta podporovali. Náš čas v tomto sportu byl výsadou, odcházíme s mnoha vzpomínkami, prošli jsme vzestupy i pády, triumfy i nepřízní osudu - Formuli 1 budeme navždy milovat.


HAAS

Romain Grosjean, 12. místo
Bohužel máme tempo jaké máme - proto jsme skončili tam, kde jsme. Byl to pro nás těžký závod, jel jsem ho jako vždy srdcem. Bojovali jsme s Georgem Russellem, posouvali jsme své limity. Všechno bylo skvělé - pneumatiky, brzdy i výkon a tak dále. Myslím, že pro Pierra Gaslyho to byl podstatně důležitější den, fantastické vítězství pro Francii a pro něj osobně po těžkém loňském roce. Je tomu 24 let, kdy naposledy nějaký Francouz vyhrál - Olivier Panis v Monaku 1996. Je to krásné a jsem za něj šťastný.

Kevin Magnussen, nedokončil
V prvním kole jsem byl ve Variante del Rettifilio uprostřed dvou dalších vozů a skončilo to poškozením předního křídla. Musel jsem do boxů pro nové a pak jsem opravdu jel hodně rychle. Takové tempo jsem nečekal. Proto bylo hodně těžké vypadnout tak brzy. Není to příjemné, zvláště když jsme viděli, že rychlostí bychom mohli konkurovat McLarenům. Docela by mě zajímalo, kam bychom to až dotáhli. Byl to pěkně napínavé, to byl přesně takový závod, jehož součástí bych rád byl.

Günther Steiner, vedoucí týmu
Obecně vzato jsme dnes viděli vzrušující závod. Pro nás - no, dělali jsme to nejlepší, co jsme mohli. Bohužel u Kevina se vyskytl problém s pohonnou jednotkou, takže mu nebylo přáno dojet do cíle. V prvním kole si navíc poškodil přední křídlo, takže byl stejně hodně vzadu. Bojovali jsme, jak se dalo a opouštíme Monzu v pozici, jakou si zasloužíme.


ALFA ROMEO

Kimi Räikkönen, 13. místo
Je to hodně nakonec hodně nepříjemný výsledek, ale nešlo opravdu víc udělat. Zbyly nám jen měkké pneumatiky, protože středně tvrdé jsme použili po startu, což nás dostalo do hodně těžké pozice. Měkké gumy byly dobré pro souboje a obranu v několika prvních kolech po restartu, ale pak ztrácely účinnost a já se propadal dozadu. Do přerušení jsme měli dobrou pozici, auto se chovalo dobře a věci se pro nás obracely k lepšímu, ale potom už se nedalo bojovat. 

Antonio Giovinazzi, 16. místo
Po bláznivém závodě nakonec končíme bez bodů, což je škoda, protože zpočátku vypadalo všechno dobře. I když ze zpětného pohledu lze usoudit, že bychom do první desítky nedosáhli, pořád cítím zklamání, když mě penalizace srazila až na samý konec startovního pole, zvlášť když se pohybuji hodně nahoře. Bude třeba tu situaci pořádně prozkoumat, co se vlastně odehrálo: ve chvílích, kdy je povolán safety car se vše odehrává opravdu rychle a většinou reagujete na ostatní okolo. Já se soustředil na zajetí do boxů. Potom už jsem byl hodně vzadu, abych něco změnil, ale i to je závodění. Musím to hodit za hlavu a soustředit se na příští týden, pro mě další domácí Grand Prix, abych se pokusil odvést lepší práci.

Frédéric Vasseur, šéf týmu
Byl to hodně bizarní závod, které nám poskytlo širokou škálu emocí. Začali jsme dobře a v prvním stintu bylo naše tempo slibné. Safety car zamíchal polem a my se ocitli na samé špici, ale bohužel zastávka Antonia v boxech mu přinesla i penalizaci. Po přerušení jsme neměli z čeho vybrat, buď ojeté tvrdé, nebo čerstvé měkké - žádné středně tvrdé už nám nezbyly. Zvolili jsme měkké, pomohly nám při restartu a Kimi byl dokonce druhý, ale z dlouhodobého hlediska měli výhodu naši soupeři, takže s přibývajícími koly jsme ztráceli půdu pod nohama. Byli jsme blízko dobrého výsledku, ale je třeba si vzít to dobré: udělali jsme pokrok jak v kvalifikaci, tak v závodní rychlosti, musíme chtít se neustále zlepšovat.


RED BULL

Alex Albon, 15. místo
Nebyl to dobrý závod a patnácté místo neodráží naše skutečné schopnosti. Po kontaktu v první zatáčce jsem měl hodně poškozený vůz a na levé straně mi chyběl značný kus podlahy, pak ještě časová penalizace a tím byl závod vlastně u konce. Chyběla nám přilnavost i přítlak, takže to byl dlouhý závod, kde jsme jen pokulhávali na chvostu. Pro tým to byl náročný víkend, což jsme tak nějak tušili, ale dnešní okolnosti to ještě ztížily. Je zřejmé, že pro AlphaTauri to byl mnohem lepší den, takže jim to upřímně přejeme, my musíme sklonit hlavu a soustředit se na příští týden v Mugellu.

Max Verstappen, nedokončil
Všechno co mohlo být špatně také tak dopadlo! Hned jak jsem uvolnil spojku, protočila se mi kola a přišel jsem o spoustu pozic. Pak jsem se dostal do vláčku, kde měli snad všichni DRS, takže bylo prakticky nemožné někoho předjet. Po červené vlajce pak přišel na řadu problém s motorem. Snažili jsme se to poladit, jenomže to nevyšlo, kvůli čemuž bylo nutné, abychom ze závodu odstoupili. Nyní musíme na tenhle závod zapomenout a zaměřit se na příští týden na novém okruhu, kam se všichni těšíme. Možná to nebyl náš víkend, ale všichni přejeme úspěch Pierrovi, protože AlphaTauri byly celý víkend rychlé a vyhrát zde v Itálii je pro ně hodně emotivní - skvělý výsledek. Jsou vynikající skupinou lidí a doufám, že si dnes večer užijí oslav, protože si to všichni zaslouží.

Christian Horner, vedoucí týmu
Nejdřív chci poblahopřát jak týmu AlphaTauri, tak Franzovi, Pierremu a Hondě, kteří dnes dosáhli něčeho hodně velkého, vyhrát na Monze. Náš náročný víkend zakončil závod, kdy Maxovi nevyšel start a ocitl se ve vláčku jezdců, kdy bylo téměř nemožné se dostat vpřed. Alex měl po kolizi v první zatáčce poškozený vůz, navíc dostal pravděpodobně tvrdý trest pěti vteřin, čímž se před opakovaným výjezdem safety caru dostal na konec startovního pole. Max měl potíže s motorem, které jsme nedokázali vyřešit, takže nakonec musel odstoupit. Poškození Alexova podvozku bylo velké a během celého závodu ztrácel přibližně vteřinu na kolo, což bylo příčinou jeho patnáctého místa.


FERRARI

Sebastian Vettel, nedokončil
Pro tým je to hodně těžký moment a já jsem pořád jeho součástí, trpím spolu s ostatními. Ale taková je realita a právě teď musíme udělat maximum, abychom se pozvedli v poslední části sezóny, pořád ještě zbývá dost závodů. Pokud jde o můj závod, byl hodně krátký. Už pár kol před odstoupením jsem věděl, že brzdy nejsou v pořádku. Brzdil jsem před první šikanou, ale auto nezpomalilo, musel jsem projet zpomalovací zónou. Vlastně to bylo nejlepší místo kde opustit trať.

Musíme se na to podívat. Je to těžké, nemůžete s tím nic udělat. Frustrující. Složité pro celý tým, všichni se snažili. Ale těžká období jsou prostě součástí života osobního i sportovního. V Mugellu to pro nás snad bude o něco lepší, ale nemáme přehnaná očekávání. Na pódium to nebude. Chceme hlavně bezproblémový víkend.

Charles Leclerc, nedokončil
Byla to moje chyba. Prostě jsem ztratil zadek. Celkově to pro nás však byl těžký závod. Bojovali jsme s vyvážením, auto se špatně řídilo, byť to není omluva pro mou chybu. Nejprve jsem si myslel, že máme smůlu, když vyjel safety car, ale pak zůstaly boxy uzavřené, což bylo vlastně velké štěstí, byli jsme na správném místě. Na měkkých pneumatikách jsem se trápil, na těch tvrdých to ale bylo přímo hrozné. Tam jsem se trápil masivně. Takový je každopádně život v těchto dnech. Jsem hlavně rád za to, že jsem z vozu odešel po svých, i když mám nějaké bolesti. Máme za sebou dva těžké víkendy, taková je skutečnost, ale doufám, že se odrazíme ode dna, takže se těším do Mugella.

Mattia Binotto, vedoucí týmu
Vypadnutí obou našich vozů je tím nejhorším zakončením velmi náročného víkendu. Po Belgii jsme věděli, že i tady budeme hodně bojovat, a to se potvrdilo. To bylo jasné už po včerejší kvalifikaci, ale že se ani jedno auto nedostalo k šachovnicové vlajce, to opravdu bolí. Ještě větší zklamání působí fakt, že Sebastian vypadl kvůli nespolehlivosti vozu. Takové problémy, v tomto případě brzdný systém, to by se nemělo stávat.

Prožíváme hodně těžké období, ale tím, že budeme čelit potížím, jaké nás sužují, budeme silnější. Je třeba hledět kupředu, pro všechny existuje určité ponaučení, kterého se musíme chopit, abychom mohli budovat budoucnost. Absolutně nic nevzdáváme a plně se zaměříme na příští víkend v Mugellu - pro nás to je speciální událost, neboť absolvujeme tisící start ve Formuli 1. 


Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 27 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy