PROHLÁŠENÍ po posledním závodě: "Musím odvádět lepší práci," uznává Vettel

Sebastian Vettel je po letošní sezóně zklamaný | foto: Scuderia Ferrari

ABÚ ZABÍ - PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ; Poslední závod letoší sezóny je minulostí a z vítězství se raduje stávající mistr světa, Lewis Hamilton. Jak hodnotí své výkony jednotliví piloti a představitelé týmů?

MERCEDES

Lewis Hamilton, 1. místo
Upřímně, jsem rozhodně hrdý, ale hlavně moc vděčný tomuto neuvěřitelnému týmu a všem lidem u Mercedesu, kteří na to tento rok neustále tlačili. Kdo by si pomyslel, že na konci roku budeme mít takovou sílu. Poučili jsme se a snažili se dostat z tohoto krásného vozu ještě více.

Děkuji mému týmu, který se mnou cestoval po celém světě. Potkal jsem spoustu lidí, kteří mě inspirovali a posílali mi povzbuzující zprávy. Děkují za to, že jste se dívali, děkuji za podporu. Dnes jsem tak šťastným člověkem. Tito kluci... přichází hodně mladíků - je to skvělé žít v období, kdy přichází hodně mladíků  a já mám tu čest přitom stát tady.

Valtteri Bottas, 4. místo
Je to pěkné takto ukončit sezónu. Byl to dobrý závod. Hodně jsem si to užil, předjížděl, nemyslím, že jsem z auta mohl dostat víc. Na konci to bylo těsné, ale ne dost na to, abych předjel Charlese a dostal se na pódium. Na začátku to byla smůla, protože se nemohlo používat DRS a tak to bylo náročné se probojovávat. Ale i tak jsem se posunul a zároveň prodloužil svůj stint na střední sadě. Byla to zatím má nejlepší sezóna a jsem v lepší pozici než loni, takže se hodně těším na útok v roce 2020.

Toto Wolff, šéf týmu
Tolik práce se děje v pozadí, že jsem moc rád za ukončení sezóny tímto stylem a výhrou pro Lewise a skvělým výkonem Valtteriho. Celkově to bylo dobré, dobrá práce v boxech, Valtteri jel skvěle a Lewis byl nedostižitelný. Možná to vypadá jednoduše, ale nikdy to není tak pohodové. Takovýto výsledek vyžaduje čas, úsilí a kus práce od všech, hodně na to tlačíme a jsem moc rád, že se podařilo ročník ukončit tímto stylem.


RED BULL

Max Verstappen, 2. místo
Bylo pár věcí, které by stejně nezpůsobily žádný rozdíl, musel jsem dělat některé věci jinak než Ferrari. Naše rychlost byla slušná, ale Lewis byl příliš rychlý. Skončit v šampionátu třetí je příjemné. Všichni pracujeme tvrdě, je to nicméně příjemné si chvíli odpočinout, být s rodinou a přáteli a vrátit se příští rok silnější.

Alexander Albon, 6. místo
Závod se nepovedl úplně podle představ, ale podíváme se na to. Snažili jsme se podseknout Seba, jeli jsme do boxů brzy, ale nepodařilo se to a zasekli jsme se v provozu bez DRS. Takže pneumatiky dostaly zabrat a nefungovaly ke konci moc dobře, protože to byl dlouhý stint a Seb se provozem dostal mnohem rychleji, než jsme čekali. To se prostě stává, ale když se ohlédnu se sezónou, tak jsem spokojen. Vím, že nás čeká kus práce, a vím, že se v určitých oblastech musím zlepšit, ale je to můj první rok, tak to prostě chodí. Myslím, že závody šly dobře, rychlost je třeba zlepšit, ale to přijde se zkušenostmi. Čeká nás testování, takže budeme makat, abychom byli příští rok silnější. Je dobré, že mám jasno ohledně budoucnosti, s týmem si to užívám a těším se na rok 2020.

Christian Horner, šéf týmu
Max jel skvěle a zajistil si třetí místo mezi jezdci. Jeho deváté pódium, naše sto sedmdesáté. Po startu jsme ztratili pozici proti Leclercovi, ale nakonec se podařilo jej předjet. Alex jel také skvěle a rychlostí se vyrovnával Sebastianovi. Snažili jsme se je dostat v boxech, ale nepodařilo se. Zkusili jsme udělat opak a věděli, že se bude rozhodovat v posledních kolech. Je to pro Alexe stále pozitivní výsledek a naučil se u nás za těch devět závodů hodně, osm z nich dojel mezi prvními šesti. Jsem si jistý, že o něm příští rok uslyšíme ještě víc. Je vždycky dobré si na závěr roku v posledním závodě vystřihnout "donut" a naši jezdci jsou v tom dobří. Byla to dobrá druhá polovina roku pro F1. My jsme byli v přechodovém roce s novým motorem Honda, ale jako tým můžeme být pyšní a do zimní pauzy jdeme plni sebejistoty.


FERRARI

Charles Leclerc, 3. místo
Z letošního ročníku mám obrovskou radost - byl pozitivní, hodně jsem se toho naučil. Jako dítě jsem snil o tom, že budu závodit za Ferrari, což se mi splnilo. Je to neuvěřitelné. Chci na sobě dále pracovat, zlepšovat se, a postarat se o úspěchy, které si zaslouží.

Sebastian Vettel, 5. místo
Nejraději bych se šel do šatny převléct, ale musím vám nejprve odpovídat na dotazy. Letos jsme neprožili takový rok, v jaký jsme doufali. Tečka. Důvody jsou jasné, lekce jsou jasné. Teď je na nás, abychom si je vzali k srdci. Jako tým musíme fungovat lépe, a jako jednotlivec můžu odvádět lepší práci - z mé strany to nebyl skvělý rok.

Nemyslím si, že by byl tak špatný, jak to vypadá, protože tam byla spousta drobností. Ale vím, že můžu být lepší, a to je rozhodně cílem pro příští roční. Snad se nám povede dát dohromady silnější balík a bojovat na čele s Mercedesem a Red Bullem.

Mattia Binotto, šéf týmu
Věděli jsme, že nám tu něco chybí k tomu, abychom měli jeden z našich lepších závodů. Museli jsme zkusit něco jiného, abychom zvládli náročný úkol a dostali Charlese na třetí místo mezi jezdci. Jeho výkon odrážel potenciál auta a bylo tedy uspokojivé vidět ho na pódiu. Jel skvěle a měl výbornou sezónu. Sebastian se trošku trápil a nemohl použít DRS v úvodu, kdy mu měkké pneumatiky dávaly výhodu. Potom udělal, co mohl, aby dojel na bodech. Máme před sebou v zimě spoustu práce a budeme tvrdě makat a soustředit se na priority, abychom vše poskládali dohromady. Poslední myšlenku bych rád věnoval fanouškům. Děkujeme jim, že za námi stojí a to v dobrých i zlých časech. Zaslouží si hodně a nemůžeme se dočkat, až se jim odměníme za jejich podporu.


RACING POINT

Sergio Pérez, 7. místo
První část nebyla dobrá, narazil do mě Gasly a ztratil pozici proti Magnussenovi, nebylo povoleno DRS a tak jsem za ním strávil dost času, ztratil jsem tam, ale nakonec jsem ho tak či tak předjel. Po dlouhém stintu jsem na to musel šlápnout, abych dojel střed pole. Měli jsme dobrý závěr, předjetí Norrise bylo jedno z mých nejlepších vůbec. Šest bodů znamená, že jsem v první desítce mezi jezdci a za to jsem rád. Nemohu se dočkat další sezóny.

Lance Stroll, nedokončil
Měl jsem kontakt s Gaslym a musel do boxů kvůli poškození křídla. Potom jsme se propadli a bylo těžké se dostat do boje. Zkusili jsme prozkoumat možnosti strategie, jel jsem na dvě zastávky, ale když tolik ztratíte kvůli výměně křídla hned ze začátku, je těžké to dohnat. Bohužel jsem měl problém s brzdami, takže se na to musíme podívat, protože jsem se trápil, abych auto zastavil. Proto jsem odstoupil. Celkově to bylo zklamání.

Otmar Szafnauer, šéf týmu
Jsem rád, že jsme rok ukončili dobrým výkonem a sedmým místem pro Checa. Jako nejlepší ze zbytku. Zasloužený výsledek pro celý tým. Zkoumali jsme strategii a nakonec z toho byla jedna zastávka spolu s pár skvělými předjetími. Předjetí Landa v posledním kole bylo excelentní. Bohužel Lance musel odstoupit kvůli problému s brzdami v posledních kolech. Předtím to měl náročné kvůli poškození auta po kolizi a brzké výměně křídla, která znamenala konec šancí na body.


MCLAREN

Lando Norris, 8. místo
Moc dobrý závod, dobrý start. Trošku jsem se trápil na konci stintu, udělal jsem tam chybu, probrzdil jsem a musel jsem do boxů dřív, než jsme chtěl. Ale celkově mám pocit, že jsem s pneumatikami odvedl dobrou práci. Pár dobrých soubojů a předjetí, když jsem to potřeboval. Jediná další chyba bylo, že jsem se nechal předjet na konci Pérezem. Abych pravdu řekl, tak to udělal čistě a férově, ale jsem smutný, protože to bylo důležité. Byla to dlouhá sezóna a jsem spokojen. Udělali jsme pokrok a užil jsem si to. Jako tým jsme odvedli skvělou práci a těším se na příští rok. Díky moc týmu, kvůli kterému byla moje nováčkovská sezóna bezva.

Carlos Sainz, 10. místo
Jsem moc šťastný. Cílem bylo získat šesté místo v tabulce jezdců a to se podařilo! Nebylo to lehké, hodně jsem se dostával do provozu a museli jsme jet na dvě zastávky, věděli jsme, že to bude těžké se dostat do první desítky, ale byla to jediná šance. Dojel jsem Hülkenberga a na konci jsem ho předjel, to poslední kolo nikdy nezapomenu! Jsem moc spokojen s celým rokem a vděčný celému týmu. Díky.

Andreas Seidl, šéf týmu
Jsme čtvrtí v konstruktérech a šestí a jedenáctí mezi jezdci. Je to skvělé! Chci poděkovat každému členovi týmu a kolegům z Renaultu za jejich vynikající práci. A také gratuluji Carlosovi a Landovi za jejich výkony. Bylo to klíčové k zisku těch bodů i pro náladu v týmu. Nebylo to dnes lehké, rozdělili jsme strategii a Carlos zajel skvěle a předjížděl, aby nakonec získal bod. A zajistil si tak ono šesté místo mezi jezdci. Lando skvěle zvládl pneumatiky, ale nakonec  za sebou nedokázal udržet Péreze, ale dojel osmý. Díky všem za podporu a i soupeřům a FIA za show. A především úžasným fanouškům, díky kterým to stojí za to. Je to skvělá motivace. Už ať je tu rok 2020!


TORO ROSSO

Daniil Kvjat, 9. místo
Pěkný závěr sezóny. První stint byl jeden z mých vůbec nejlepších, šlapal jsem na to, jako bych se neměl dočkat zítřka. Každé kolo jsem byl rychlejší než auta kolem a cítil jsem se dobře. Vyšlo to, jak jsem plánoval, strategie byla fantastická a měli jsme dobré nastavení. Možná jsme trošku obětovali kvalifikaci, ale dnes to všechno vyšlo. V posledních závodech jsem měl pocit, že to mohlo být lepší, takže jsem rád, že jsem rok ukončil tímto způsobem a dobrým závodem.

Pierre Gasly, 18. místo
Těšil jsem se na souboje a jak ukázal Daniil, auto mělo dobrou rychlost a mohl to být skvělý závěr roku. Bohužel pro mě to skončilo v prvním kole, kdy do mě vrazili zezadu a já najel do auta přede mnou a rozbilo se mi přední křídlo. Po výměně jsem byl o kolo pozadu a to je frustrující, když nemůžete bojovat s nikým a jen doufáte v safety car. Je to škoda ukončit sezónu takto.

Jody Egginton, technický ředitel
Pro Pierra to byla dnes smůla, Dani bojoval a zajel skvěle. Při ohlédnutí za sezónou můžeme být myslím spokojeni s pokrokem, který jsme udělali v bitvě velmi těsného středu pole. Byli jsme konkurenceschopní téměř celý rok a i vývoj šel dobře. I když je sále co zlepšovat, můžeme být spokojeni. Výsledek je odrazem tvrdé práce a šesté místo mezi konstruktéry je zasloužené. A budeme se snažit na to navázat i příští rok.


RENAULT

Daniel Ricciardo, 11. místo
Byl to celkem běžný závod. Trápil jsem se na tvrdé sadě, což je škoda, ale na rychlejší pneumatice jsem trošku našel rychlost, ale už nezbyl čas. I tak je to pozitivní, že jsme získali páté místo v poháru konstruktérů a to byl náš cíl. Jsme pro příští rok optimističtí.

Nico Hülkenberg, 12. místo
Dali jsme do toho vše a je škoda, že jsme nezískali body. Jedozastávková strategie byla náročná a na konci mi odešly pneumatiky. I tak byla rychlost pozitivní a bojovali jsme až do konce. Byl to můj pěkný poslední závod s týmem a dojel jsem s pozitivními pocity. Byly to tři pěkné roky a jsou pro mě skoro rodina. Jsem jim vděčný za to dobré i zlé a přeji jim úspěchy do budoucna.

Cyril Abiteboul, šéf týmu
Dnes to byl závod jako jiný, ale na druhou stranu jsme splnili cíl co se umístění mezi konstruktéry týče. Opět se ukázalo, že start na pneumatikách z kvalifikace týmy od sedmého do desátého místa poškozuje a navíc nás blokoval McLaren a nefungovalo DRS kvůli technice. Ale i tak tam bylo pár dobrý momentů, předjíždění, i když z toho nakonec nebyly body. To je zklamání, obzvlášť pro Nica. Byl pro tým důležitý a děkuji mu, ale i Danielovi a všem v továrně za jejich práci a snad to bude příští rok ještě lepší.


ALFA ROMEO

Kimi Räikkönen, 13. místo
Udělali jsme dnes maximum, takže můžeme mít hlavu vztyčenou. Rychlost byla lepší, než během zbytku víkendu a měli jsme pár dobrý soubojů. Bojovali jsme o body a mysleli, že je zvládneme získat, ale nakonec to nevyšlo. Nyní máme pauzu a čeká nás tetování, a potom je konec sezóny. Hodně jsme se naučili a můžeme to využít pro příští rok. Není možné odhadnout, jak na tom budeme, ale chceme být silnější. Udělali jsme pokrok, ale chceme víc.

Antonio Giovinazzi, 16. místo
Bojovali jsme o dobrý výsledek, ale body jsme nakonec nezískali. Zkusili jsme odlišnou strategii, museli jsme zariskovat, ale nevyšlo to. Hodně jsem se toho letos naučil a pomůžeme mi to v příštím roce počínaje startem v Melbourne. Jsem rád za mé zlepšení v závodě i kvalifikaci a těším se na příští rok, kdy udělám další krok. Budeme tvrdě pracovat, abychom zjistili, kde se můžeme zlepšit a uděláme maximum, abychom byli ještě lepší.

Frédéric Vasseur, šéf týmu
Byl to náročný závod, ale nenecháme ho zastínit dobrou práci, kterou jsme během roku ukázali. Po včerejšku jsme rozdělili strategie, abychom si pojistili dobrý výsledek, ale okolnosti nám nehrály do karet. Ale i tak se můžeme ohlédnout za sezónou, kdy jsme získali více bodů než v roce 2018 a zlepšili se. Střed pole je velmi konkurenceschopný a vyrovnaný, ale bojovali jsme statečně. Hodně jsme se toho naučili a příští rok tak budeme ještě silnější.


HAAS

Kevin Magnussen, 14. místo
Měl jsem opět velmi dobrý start a první kolo. Bohužel jsme potom neměli dostatečnou rychlost jako ostatní a postupně jsem ztratil pozice. Bojovali jsme, jak jsme mohli. Jsem spokojen s prací týmu, v závodech jako je tento, kdy je to velmi náročné, zůstat psychicky silný a dostávat z auta maximum, i když se věci nedaří. Všichni ale naplno pracujeme a čekáme na příležitost, kdyby se stalo něco šíleného, třeba safety car nebo něco podobného. Snažíme se. Takový byl náš rok, makali jsme, i když to bylo těžké. Myslím, že jsme rádi, že je po všem a zcela přesunout pozornost na rok 2020. Snad to bude o dost lepší rok.

Romain Grosjean, 15. místo
Bylo to náročné. Myslím, že po páteční nehodě s Bottasem, byl náš závod ovlivněn. Měli jsme jen jednu podlahu tohoto balíku a s tou jsme testovali. Museli jsme změnit specifikaci a tak jsme věděli, že to bude obtížné. Z mé strany musím zapracovat na startech, to je má velká slabina letošního roku. Pokud příští rok půjdou dobře kvalifikace, chci se ujistit, že mám dobrý start. Pracovali jsme, jak nejlépe jsme mohli, kvůli opět odvedli dobrou práci, ale prostě chybí rychlost. Snad to příští rok bude lepší příběh.

Güenther Steiner, šéf týmu
Ročník skončil podle očekávání. Dostali jsme z auta dnes maximum. Jsme rádi, že je po všem a že se můžeme soustředit na novou sezónu. Letos to dřelo, ale nezlomilo nás to, vrátíme se. Cílem je zapomenout rok 2019 a začít jako bychom ukončili sezónu 2018. Soustředíme se na příští rok a na tu práci se opravdu velmi těšíme.


WILLIAMS

George Russell, 17. místo
Byla to celkem zábava, rychlost byla relativně slušná. Neměl jsem dobrý start a pár aut mě předjelo. Po zastávce v boxech se rychlost ještě zlepšila a jsem velmi spokojen s druhou polovinou závodu.

Robert Kubica, 19. místo
Byl to náročný rok a ani dnes to nebylo lehké. Ale alespoň jsme bojovali. V prvním kole jsme se dotkli s Georgem v páté zatáčce a potom ještě s Giovinazzim, tam to bylo tvrdší. Poškodil jsem si pravou stranu podlahy a tak bylo posledních 35 kol hodně složitých. Nebyla to lehké sezóna, ale alespoň jsme zkusili dát do toho vše a nevzdali jsme to.

Dave Robson, šéf inženýr
Užili jsme poslední závod a až do konce na to tlačili.  George byl ambiciozní v prvním kole a poškodil trošku Robertův vůz a ten tak neměl rychlost. Byl problém s DRS a tak jel George ze začátku za Robertem a jel před Gaslym, který musel pro nové křídlo. S Robertem jsme do boxů  zajeli dřív než jsme plánovali. Chtěli jsme pokrýt Strolla, Robert si najel náskok na George, ale ten byl zároveň schopen dobře pracovat s pneumatikami a po zastávkách jsme jim dovolili závodit spolu. Teď už s DRS.

George Roberta předjel a odjel mu. Měl potom velmi dobrý stint, stíhal Strolla a předjel by ho, kdyby neodstoupili. Robertova rychlost byla ještě více omezená kolizí s Giovinazzim kvůli poškození podlahy a tak ztrácel. I přes těžkou sezónu tým předváděl dobrou práci a užili jsme si i zábavu. Děkujeme Robertovi za jeho úsilí za volantem a v továrně, jeho odhodlání i zkušenosti byly pro nás po dva roky velmi cenné. Přejeme mu do budoucna jen to nejlepší.

Georgův první rok proběhl v náročných okolnostech, ale jeho talent a odhodlání je zřejmý. Je jasné, že má vše, aby byl opravdu výjimečným jezdcem F1. I když si to plně neuvědomujeme, tento rok pro něj znamenal cenné zkušenosti, které se mu mohou do budoucna hodit. Nyní už se zaměřujeme na rok 2020 a testování pneumatik. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 22 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy