Räikkönen i Giovinazzi dodatečně penalizováni, první bod získává Kubica s Williamsem!

Kimi Räikkönen po skvělé kvalifikaci odjíždí domů bez bodů | foto: Alfa Romeo Racing

Po dnešním odmávnutí šachovnicovým praporkem se nejprve radovali u týmu Alfa Romeo. Pozitivní nálada se ale nakonec přesouvá od švýcarského týmu k Haasu, Mercedesu a zejména Williamsu, jenž po zásahu komisařů se může pochlubit prvním bodíkem na svém kontě.

Kimi Räikkönen a Antonio Giovinazzi v dnešním závodě na Hockenheimu se po protnutí cílové čáry mohli radovat zatím z nejlepšího výsledku týmu Alfa Romeo v letošní sezóně. Finský pilot navíc po včerejší senzační kvalifikaci startoval do dnešní VC Německa z pátého místa a v cíli mu patřila sedmá příčka, jeho kolega skončil hned za ním.

Avšak radost švýcarské stáje netrvala dlouho - komisaři si totiž po závodě předvolali zástupce týmu, aby s nimi probrali porušení pravidel (Článek 27.1), jenž se týká použití spojky během startu. Komisaři shledali, že krouticí moment ve spojce na startu neodpovídal požadavkům, jak jezdec uvolnil spojku během maximálně stanoveného časového intervalu 70 ms - bylo naměřeno přibližně 300 ms. Tímto měli mít potenciální výhodu na startu a tak se rozhodli udělit oběma jezdcům penalizaci 10 sekund, což po skončení závodu znamená přičtení celkem 30 sekund k jejich celkovým časům. Navíc ještě byly vozy Alfa Romeo vyšetřovány kvůli porušení článku 9.3 technických předpisů týkajícího se kontroly trakce.

"Žádný vůz nesmí být vybaven systémem nebo nařízením, které je schopné zabránit protáčení kol nebo kompenzovat nadměrné protočení způsobené pilotem. Jakékoli nařízení nebo systém, který pilota upozorní na počátek prokluzu, není povoleno. Spojka je ovládána elektronicky prostřednictvím ECU. Týmy ale mají možnost některé parametry vyladit. 

Aby týmy nemohly použít tuto okolnost k ovlivnění spouštění spojky na začátku závodu způsobem, který by mohl simulovat zabránění prokluzu nebo jiné výhody, vyžaduje FIA, aby se točivý moment ve spojce shodoval (ve specifikovaných mezích) požadavku na točivý moment, když pilot spojku uvolní. Musí k němu dojít do 70 milisekund.

V případě obou vozů Alfa Romeo Racing se doba pohybovala kolem 200 milisekund (Räikkönen) a 300 milisekund (Giovinazzi). Tím získali piloti lepší kontrolu prokluzu kol, což vzhledem k mokré trati znamenalo potenciální výhodu. Bez ohledu na to, zda tato výhoda byla skutečná, se sportovní komisaři rozhodli, že se jedná o jasné porušení nařízení týmům. 

Stewardi zkontrolovali dostupné údaje a vyslechli tři zástupce týmu včetně odpovědných inženýrů za asistence delegáta FIA a jeho asistenty odpovědnými za kontrolu této problematiky. Přijali vysvětlení týmu, který za příčinu uvedl neobvyklé povětrnostní podmínky a rovněž poukázal na skutečnost, že neučinil žádné vědomé nastavení parametrů tak, aby byly dané podmínky porušeny. Komisaři vzali na vědomí, že technický delegát FIA zkontroloval příslušný parametr u všech ostatních vozů a žádné další nesrovnalosti nezjistil. Dodává, že povinnost dodržet dané standardy je nutné bez ohledu na klimatické podmínky. Proto bylo rozhodnuto, že došlo k porušení článku 27.1 pravidel," praví se v oficiálním vysvětlení penalizace.

Jak se to všechno promítlo do konečných výsledků? Na sedmé místo se posouvá Romain Grosjean, zatímco jeho stájovému kolegovi Kevinu Magnussenovi spadlo do klína místo osmé. Po dnešním neúspěchu nakonec nemusí úplně smutnit ani Mercedes, Lewis Hamilton získává dva body a co je snad nejpozoruhodnější, zcela první bod se připisuje na konto Williamsu, jelikož Robert Kubica je takto klasifikován jako desátý v pořadí. Pro polského jezdce je to zároveň premiérový bod po jeho návratu do F1.

Pořád je však nutné považovat výsledky Grand Prix Německa za prozatímní. Šéf penalizované stáje Frédéric Vasseur oficiálně sdělil zástupcům periodika Motorsport.com, že tým oznámil svůj záměr se proti trestu odvolat. Od okamžiku doručení rozhodnutí komisařů o potrestání má Alfa Romeo Racing 96 hodin na to, aby odvolání příslušné komisi podala.

Aktualizované výsledky Grand Prix Německa:

GP Německa (Hockenheimring)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 261:44:31,275
2. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 18+ 7,333
3. 26 Daniil KVJAT rusRed Bull Toro Rosso Honda 15+ 8,305
4. 18 Lance STROLL canRacing Point F1 Team 12+ 8,966
5. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team 10+ 9,583
6. 23 Alexander ALBON thaRed Bull Toro Rosso Honda 8+ 10,052
7. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team 6+ 16,838
8. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team 4+ 18,765
9. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas Motorspo 2+ 19,667
10. 88 Robert KUBICA polRokit Williams Racing 1+ 24,987
 
 
11. 63 George RUSSELL gbrRokit Williams Racing  + 26,404
12. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing  + 42,214
13. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing  + 43,849
14. 10 Pierre GASLY fraAston Martin Red Bull Racing  nedokončil
 DNF  77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas Motorspo  nedokončil
 DNF  27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team  nedokončil
 DNF  16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari  nedokončil
 DNF  4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team  nedokončil
 DNF  3 Daniel RICCIARDO ausRenault Sport Formula One Team  nedokončil
 DNF  11 Sergio PÉREZ mexRacing Point F1 Team  nedokončil
 
 Nejrychlejší kolo:
  33 Max VERSTAPPEN Red Bull RB15
Honda RA619H
Pirelli   1:16,645
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy