ANALÝZA SEKTORŮ: Bottas předčil Hamiltona pouze v jednom místě, Ferrari na rovinkách nejrychlejší +VIDEO

Pohled na trať v Monaku, část kolem bazénu | foto: Pirelli

MONTE CARLO - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých částech městského okruhu a co z toho můžeme vyvodit o jejich formě? Jak se chovaly pneumatiky a jaké strategie můžeme zítra očekávat?

První sektor začíná velice záludnou a úzkou zatáčkou Ste. Devote, do níž se obtížně brzdí a která je náročná na správný průjezd. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.

Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill. Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikanou 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí.

Končí zatáčkou Tabac, která byla před 3 roky přesunuta o 2,5 m blíže k moři, proto je o něco pomalejší (což je ale kompenzováno rovnějším místem dále).

Třetí sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.

Nejrychlejší kolo a rekord okruhu vylepšil Hamilton, jeho týmový kolega jej předčil o 7 setin pouze v prostřední části. Brit si tak připsal již 85. pole-position kariéry a rázně vykročil za dalším vítězstvím. Bottas chce ale zítra tvrdě bojovat, meteorologové očekávají 60% šanci na déšť. Na této trati se ale moc velké změny v pozicích nedají očekávat.

Nejblíže Mercedesům byl Verstappen s Red Bullem, jeho ztráta ale dosahovala již půl sekundy, což je na tak krátkém okruhu téměř bez rovinek hodně. Podle Maxe je jejich deficit ale poloviční, jeho čas zkreslují studené pneumatiky, které se mu nepodařilo pro rychlé kolo v Q3 připravit.

Potvrdilo se tak, že Ferrari bude v Monaku až 3. nejrychlejším týmem - Vettel za časem Hamiltona zaostal o 8 desetin sekundy. Tým udělal obrovskou chybu, když Leclerca v Q1 nevyslal znovu na trať a Charles tak doma ostudně vypadl. Času i paliva přitom bylo dost, jde o další velké selhání stáje z Maranella.

Solidní rychlost prokazoval Haas, jenž dnes byl nejrychlejším ze zbytku pole. Grosjean kvůli provozu (zbrzdil ho Gasly, což komisaři ještě řeší) vypadl ale už v prostřední části, Magnussen to nicméně dotáhl až do třetí řady.

Výborně si vedlo také Toro Rosso, které předčilo Renaulty i McLareny. Kvjat byl v součtu sektorů rychlejší než Ricciardem, nováček Albon mohl být před Sainzem.

Alfy Romeo dnes překvapivě vypadly trochu z role, pomalejší už byl jen Racing Point připravující velký balík vylepšení a Williams, jenž je stále v zoufalé situaci - jeho relativní ztráta na Mercedes byla ještě větší než v Barceloně, dosahovala téměř 5 %.

Na rovinkách dosahovalo nejvyšších rychlostí Ferrari, které zatím nehodlá měnit svůj koncept předního křídla i přesto, že by mu zřejmě více přítlaku na přední nápravě na úkor aerodynamické efektivity prospělo.

Vettelovi bylo za tunelem naměřeno 291,6 km/h, Stroll poháněný Mercedesem ztrácel 2,3 km/h, Norris s motorem Renault 2,5 km/h a nejlepší zástupce Hondy, která letos dostala všechna svá 4 auta do Q3 - již zmíněný Albon: 5,2 km/h.

Pirelli sice přivezlo to nejměkčí, co má (C3 - C5 směsi), přesto se však očekává jízda pouze na jednu zastávku. Středně-tvrdá je o 0,7 sekundy pomalejší, ta tvrdá přidává v časech na kolo ještě o 0,9 s více. Nejměkčí směs degraduje rychlostí 0,07 s/kolo a středně-tvrdá 0,03 s/kolo.

Ideální strategie vypadá takto: první stint na měkkých pneumatikách s přezutím na tvrdé po 10 - 22 kolech, poté jízda až do cíle. O něco pomaleji vychází alternativní jednozastávková strategie, tj. přezutí na středně-tvrdou po 18 - 25 kolech.

Ta dvouzastávková už je rozhodně pomalejší a týmy se jí budou vyhýbat: přechod z měkké směsi opět na měkkou po 10 - 12 kolech a po druhém stintu o 10 - 12 kolech přezutí na tvrdou směs.

Ztráta při průjezdu boxovou uličkou oproti normálnímu kolo činí 20 sekund, v případě safety-caru či virtuálního safety-caru jen 12 sekund. V letech 2007 - 2018 safety-car vyjížděl v 86 % závodů.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy