Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak a dobré vyvážení. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.
V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahradila v roce 2013 středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.
Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA umístila druhou DRS zónu. Na ní se nepříliš reprezentativně nachází i tzv. "speed trap," maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v tabulce č. 2).
Hamilton ve svém prvním pokusu v Q3 zajel parádní kolo, na které už jeho soupeři nenašli odpověď, a připsal si 79. kvalifikační vítězství kariéry. Předvedl nejrychlejší třetí sektor a zajel nový rekord okruhu, který trestá sebemenší chybu - 1:36,015 min.
Jde zatím o největší rozdíl mezi letošním a loňským časem pole-position (3,476 s), čemuž napomohla také nová hyper-měkká směs pneumatik. Podle Lewise šlo o "jedno z nejlepších kol, jaké pamatuje." Jeho zrychlení o 1,3 sekundy oproti Q2 bylo pro Ferrari šokem.
Nejblíže mu byl překvapivě Verstappen s Red Bullem, jenž byl nejlepší v prostředním sektoru, v tom prvním ale ztrácel 0,15 s. Nepodařilo se mu dát dohromady ideální kolo, to se v Q3 povedlo jen jeho týmovému kolegovi Ricciardovi, Pérezovi a Hamiltonovi.
Ferrari bylo považováno za favorita na vítězství, Vettel ale ztrácel přes půl sekundy a u Räikkönen to bylo už skoro 0,8 s. Sebastian si stěžoval provoz a špatnou přípravu obou ostrých kol, ani to by mu asi na Lewise dnes nestačilo.
"Chtěli jsme kvalifikaci vyhrát, ale nevyšlo to. Ztráta je překvapením. Nemyslím si ale, že odráží skutečnou výkonnost. Pro nás to nebylo tak hladké, jak jsme chtěli. Jak jsem řekl, nebylo to ideální - můžete přijít na to, co tím myslím. Měli jsme si vést lépe," uvedl Vettel po návratu do boxů. Podle Kimiho byla "kvalifikace těžší, než čekali. Nepodařilo se nám přimět pneumatiky k fungování tak, jak jsme chtěli."
Ze zbytku pole byl třem top týmům nejblíže Pérez s Force Indií, která přivezla rozsáhlé vylepšení svého vozu. Jeho ztráta ale dosahovala už skoro 2 sekundy, což ukazuje, jak je velká propast mezi špičkou a středem pole.
Grosjean s Haasem byl o další 2 - 3 desetiny vteřiny pomalejší, Magnussen ale překvapivě vypadl už v Q1, kdy postrádal rychlost a vůbec nechápal proč.
Alonso s McLarenem do Q3 nepostoupil, scházela mu desetina sekundy. S 11. místem byl ale i tak spokojený, protože tento výsledek mu dává volnou ruku ve výběru pneumatik pro zítřejší závod. Očekáváme, že na rozdíl od deseti vozů před ním odstartuje na ultra-měkkých pneumatikách.
Zklamáním byl výkon Williamsu, jenž dnes ztrácel na špičku přes pět sekund, zatímco naposledy v Monze slavil postup do Q3. Za dva týdny se propadl nejvíce ze všech - o 2,35 %. Nejvíce zrychlil naopak Red Bull - o 1,35 %.
Na rovinkách kralovala obě Ferrari, Vettel dosáhl na konci 1. sektoru 322,2 km/h, Räikkönen zaostával jen o 0,7 km/h, Bottas s Mercedesem už 3,6 km/h. Scuderia měla o 2,5 km/h navrch i na speed trapu. Možná by ji k lepším časům na kolo pomohlo, kdyby zvolila o něco více přítlaku.
Ricciardo jakožto nejlepší zástupce Renaultu v prvním sektoru ztrácel citelných 10,7 km/h, na speed trapu 8,3 km/h. Honda na tom byla ještě hůře, Hartley byl o další 2-3 km/h zpět.
Pneumatiky a strategie
Hyper-měkká směs je o sekundu a půl rychlejší než ultra-měkká, není proto divu, že na ni všichni piloti v Q2 zajeli svá nejrychlejší kola. V Q1 s druhou jmenovanou zariskoval pouze Mercedes, což se mu málem nevyplatilo - Hamilton skončil 14. a málem vypadl.
Týmy startující na rychle degradujících (0,14 s/kolo) hyper-měkkých pneumatikách budou zvažovat dvouzastávkovou strategii, většina ale bude cílit na jedinou zastávku. Na měkké směsi naopak nebyla zaznamenána téměř žádná degradace (pouze 0,01 s/kolo), díky ní bude jednozastávková strategie možná. Ultra-měkká směs degraduje rychlostí 0,03 s/kolo.
Za zmínku stojí zmínit 100% pravděpodobnost výjezdu safety-caru v Singapuru, což nabízí příležitost k výměně pneumatik téměř zdarma - za velmi nízkou časovou ztrátou oproti normální závodní rychlostí, kterou jinak jezdí monoposty na volné trati.
Nejrychlejší jednozastávková strategie pro Velkou cenu Singapuru vypsanou na 61 kol: start na ultra-měkké směsi s přezutím na měkkou po 24 kolech. Alternativou může být začátek na hyper-měkké směsi s přechodem na měkkou již po 13 kolech.
Dvouzastávková strategie vychází dle simulací o něco pomaleji - start na hyper-měkkých pneumatikách, zastávka po jedenácti kolech a následně 2 stinty o 25 okruzích na ultra-měkkých.