Mercedes byl bez větších potíží nejrychlejší v obou trénincích, rozsáhlý balík vylepšení připomínající téměř B-specifikaci auta W09 funguje. "Auto je v určitých oblastech trati lepší, což je samo o sobě pokrok proti minulému týdnu. Hned po výjezdu v 1. tréninku se chovalo lépe, také na začátku druhého. Odpoledne se trochu zhoršilo, budeme muset přijít na to proč. Celkově je ale dobré, proto věřím, že to dokážeme napravit," komentoval Hamilton.
Jeho týmový kolega Bottas si pochvaloval zejména stabilní zadní část. Podle inženýrů nový aerodynamický balík funguje tak, jak očekávali, v 2. tréninku ale nenašli dobré vyvážení, proto nedostali maximum z ultra-měkké směsi - Lewis zajel své nejrychlejší kolo dokonce na té měkké. Tempo při dlouhých jízdách bylo dobré. Andrew Shovlin k tomu říká: "Obvykle Ferrari udělá z pátku na sobotu velký pokrok, proto dnešním časům nevěnujeme moc pozornosti."
McLaren díky Vandoorneovi skončil odpoledne desátý, i když neměl správně vyvážený monopost, což jej povzbudilo. Tým testoval mnoho nových dílů a nápadů, zaměřoval se na konzistentní kola a čistá data. Jak si stojí v porovnání s ostatními ve vyrovnané bitvě ve středu pole, o tom zatím hovořit nechtěli.
"Byl to hodně intenzivní den, protože jsme měli spoustu položek k otestování na autě, obzvlášť aerodynamické díly. Program jsme dokončili, teď musíme zanalyzovat data a ujistit se, že na auto nasadíme zítra ty nejlepší díly, abychom našli trochu více výkonu," uvedl Alonso.
Piloti si stěžovali na agresivní obrubníky, kvůli nimž docházelo k poškození předních křídel. Verstappen si o ně poškodil podlahu, do druhého tréninku musel nastoupit s dírou v ní. Max nad tím jen mávl rukou, stejně šlo podle něj o starou podlahu.
Pierre Gasly se mi pochlubil, že dnes rozbil dokonce tři. Toro Rosso nasadilo nový aerodynamický balík pouze Hartleymu, ten byl ale na rozpacích - neměl dobré vyvážení a zajel o 7 desetin horší kolo. Dnes jezdil se starým motorem Honda, zítra dostane ten nový z Kanady. S výkonem je Francouz spokojený, jen se obává dalších penalizací v průběhu sezóny (již jsou na 4. komponentech).
Jde o velký balík vylepšení - nové přední křídlo, nos, deflektory, podlahu a brzdové kanálky. F1news.cz potvrdil, že se zítra zřejmě objeví na obou vozech, protože data hovoří v jeho prospěch. Proč jej dostal pouze Hartley? U týmu se pravidelně střídají, kdo v pátky bude jezdit s upgrady, tentokrát byla řada na Brendonovi.
Mezi pneumatikami podle jezdců není moc velký rozdíl a v neděli to vypadá jasně na jednozastávkové strategie. Půl hodiny jsem se o nich bavil s manažerem Pirelli Mariem Isolou, který se zdál trochu bezradný, když jsem se ptal na to, co by se dalo udělat pro donucení týmů k využívání dvou zastávek. Navrhoval jsem mu zvětšit časové rozdíly mezi směsmi, což podle něj není tak jednoduché, protože by to mohlo ohrozit jiné parametry pneumatik.
Když jsem se ptal, proč nepřivezli hyper-měkkou, kterou by například Ricciardo chtěl vidět na všech závodech, tak uvedl, že před sezónou to vypadalo na velké riziko. Nyní by ji po zkušenostech z dosavadního průběhu spíše v Rakousku nasadil.
Pokud podle Isoly nezaprší, dráha dále zrychlí a díky vyšším problémům nebudou problémy s drolením, které se dnes u některých týmů objevovalo. Měkká pneumatika je dobrá, ale nedá se na ní zajet ostrý čas hned v prvním kole - potřebuje zahřát.
Při vývoji pneumatik pro rok 2019 čekají na data od týmů - jak moc se zhorší časy na kolo. Opět budou upravovat směsi a konstrukce. S testováním to příští rok možná bude náročnější, týmy paradoxně usilují o redukci - pouze jeden předsezónní test o pěti dnes, jeden sezónní test pro mladíky a test na konci sezóny v Abú Zabí. Obzvlášť se jim nezamlouvá testování v Maďarsku v létě.
S Andrew Greenem a Otmarem Szafnauerem z Force Indie jsme si povídali vývoji v aerodynamickém tunelu. McLaren je v Kolíně n. Rýnem nebrzdí, protože Toyota tam má dva identické tunely. Potíže, které jejich soupeř řeší, měli také.
Ukázal jsem jim maximální rychlosti ze sektorů a zeptal se, proč nejezdí s vyšším přítlakem - na rovince byli nejrychlejší, před 7. zatáčkou nejpomalejší. "Doporučil bys nám to, jo?" zeptal se mě Szafnauer. Když jsem se svými tabulkami neváhal zamávat, tak uznal, že mám pravdu a že na to myslí - to je přesně to, co chtějí v mechanickém nastavení před zítřkem změnit, dnes úrovně odporu nezvolili optimálně.
Pérez i Ocon byli s autem spokojeni a mysleli si, že zajeli rychlé časy, byli však v boxech nepříjemně překvapeni. Podle Greena letos už není šance, že by mohli bojovat o čtvrtou příčku s Renaultem - zatím to vypadá na to, že kvůli nedostatku financí nedosáhnou možná ani na tu pátou.
U Ferrari dnes panuje také spokojenost a Vettel věří, že by měli být na víkend dobře připraveni: "Auto bylo hodně dobré, takže zítra uvidíme." Scuderia neměla problémy s agresivními obrubníky a zvládla hodně kol.
Kimi stručně dodal: "Byl to normální pátek. Samozřejmě před sebou máme práci s nalezením toho správného nastavení pro zítřek, jako v každém závodě. Výkonnost vůči ostatním týmům se špatně posuzuje, protože nevíme, co dělaly. Obecně to ale nebylo špatné, uvidíme zítra."
Paddy Lowe si u Williamsu pochvaloval "neocenitelnou zpětnou vazbu" Roberta Kubicy, který odjel první trénink místo Sirotkina: "Hned jsem našel solidní tempo. Zaměřovali jsme se hlavně na určitá extrémní řešení, abychom zkrátka získali více dat a dostali auto do extrémního rámce, jenž by zvýraznil oblasti, v níž se můžeme trápit. Řídilo se zvláštně, ale stálo to za to a celkově šlo o dobrý trénink.
Sirotkin je se svými výkony jinak spokojený. "Ve Francii jsem zajel velmi dobrý závod, málokdo zvenčí to ale může vidět," vysvětloval mi.
Mezi tréninky jsem narazil na Bernieho Ecclestonea, který zrovna přiletěl. Nechal si narůst bradku, ale k nepoznání se 87letý stařec nezměnil. Cestou jsem jej mohl krátce vyzpovídat - postěžoval si na kluky s Liberty, kteří vedou F1 špatným směrem a nechtějí si od něj nechat poradit.
Padok žije nejrychlejším časem, který dnes Porsche zajelo na Nürburgringu, a šéfové týmu jsou přesvědčeni o tom, že by rekord hybridní 919 (dnes proháněná verze neodpovídá žádným regulím) dokázali překonat. Ani Mercedes se k tomu však kvůli finančním nákladům nechystá.
Cestou z padoku jsem teď večer potkal ještě technického ředitele Renaultu Boba Bella, se kterým jsem probíral nové MGU-K a kvalifikační mód. Přínos nového hardwaru v čase na kolo jde podle něj těžko vyjádřit, spíše řeší spolehlivost a je lehčí, proto umožňuje lepší vyvážení. Nový party mod přidá sotva desetinu, mnou navženým 2 desetinám se vysmál. Spíše půjde u pohonné jednotky o to, že umožní se přiblížit svému maximálnímu potenciálu.
V naší exkluzivní fotogalerii z Rakouska najdete již přes 180 detailních technických snímků: zde.