Vedení F1 se snaží zvýšit sledovanost velkých cen, proto hledají cesty, jak zlepšit závodění. Nový sportovní ředitel F1 Ross Brawn proto do zvláštního týmu nabral bývalého technického ředitele Williamsu Pata Symondse, jenž by měl společně s dalšími odborníky vypracovat změny pravidel.
"Díváme se na technická a sportovní pravidla. Musíme se na to podívat touto optikou [veřejného výzkumu], abychom prošetřili každou změnu, kterou chceme udělat. Nyní můžeme rozhodnout o tom, co vytváří rozdíly ve výkonnosti," popisuje Symonds na konferenci o zábavním a energeticky efektivním motorsportu.
Aerodynamika, pohonné jednotky a zavěšení
"Technická pravidla F1 jsou rozdělena do 21 částí. Když jimi procházíme, tak si můžeme povšimnout, že některé nemají moc velký vliv na podívanou. Takže jsme se rozhodli, že se budeme chtít zaměřit na technické věci - chceme tři prvky, které vedou k rozdílům ve výkonnosti."
"Mezi ně patří aerodynamika. Zajímá spoustu lidí a nikdo nedokáže napsat pravidla, která by ji zabránila vést k výkonnostním rozdílům. Můžeme očekávat totéž a učinit z ní věc, která se počítá.
Totéž se týká pohonné jednotky. Pro výrobce působící v F1 je důležitá. Je zajímavá pro fanoušky, pojďme z ní tedy učinit odlišovač výkonnosti. A nakonec zavěšení, čímž myslím způsob, jakým zacházíme s pneumatikami - způsob, jakým týmy zacházejí s pneumatikami.
To jsou tedy tři technické diferenciátory, které pozorujeme. Budou tam i jiné - piloti, zastávky v boxech, týmy mechaniků, strategie. Ale tohle jsou technické věci, na které se opravdu zaměříme," vysvětluje Symonds.
Náklady, předvídatelnost a atraktivita závodů
Se zvláštním týmem se ale podívají i na další hlediska, která je třeba řešit - například náklady a předvídatelnost: "Musíme se podívat na náklady. Ztěžují to těm, kteří jsou více vzadu, aby vyvinuli nátlak na lídry."
"Chceme se zbavit předvídatelnosti. V posledních dvou dekádách bylo závodění nejhorší tehdy, když byly výsledky předvídatelné. Něco z toho jsme zažili během dominance Mercedesu. Přinejmenším pár let jsme měli situaci, kdy jsme netušili, který jezdec by mohl vyhrát.
Chceme se zaměřit na podívanou, na vizuální atraktivitu, chceme rozpoznat roli jezdce. Musíme se podívat na problém živé sledovanosti a televizní sledovanosti, jelikož mají odlišné požadavky. A musíme se podívat i na zážitek ze závodního týdne. Už nestačí myslet jen na to, co se přihodí v neděli," shrnuje Symonds.