MERCEDES
Valtteri Bottas, 1. místo
Pro mě je to velmi důležitá výhra po těžkém startu druhé poloviny sezóny. Pracoval jsem tvrdě na vyřešení problémů a zlepšoval se snad ve všem. Tento víkend jsem získal pole position a výhra, nemohl bych být spokojenější s takovým zakončením roku.
Gratuluji ještě jednou Lewisovi k titulu a Sebastianovi ke druhému místu. Jsem třetí a snad to příští rok bude lepší. Hlídal jsem si rychlost a závod a byl to pěkný pocit. Jednou se mi zablokovala kola při předjíždění auta o kolo za mnou, ale jinak vše bez problému. Posledních kol jsem si to jen hlídal a zvyšoval náskok. Auto bylo dobré a děkuji týmu!
Lewis Hamilton, 2. místo
Dal jsem do toho všechno. Gratuluji Valtterimu, odvedl dnes skvělou práci a udržel mě za sebou. Těžko se tu předjíždí, takže jakmile jsme se dostali do posledního sektoru, trápil jsem se. Rád bych poděkoval týmu, to, co předvedli, je prostě neuvěřitelné. Je mi ctí pro ně závodit.
Toto Wolff, šéf týmu
Tohle je skvělý způsob uzavření skvělé sezóny. Dominantní double je povzbuzením do zimní pauzy. Auto bylo fantastické, nejrychlejší v kvalifikaci a také v závodě a to na obou typech pneumatik. Jsem moc rád, že Valtteri se po náročných závodech vypracoval a získal dvě pole position a výhru v posledním závodě. Byl to lehký závod. Lewis měl nejlepší výkon za posledních pět let, co spolupracujeme a vypracoval se jak jako jezdec tak charakterově. Ale i přes silný výsledek nemůžeme polevit a jelikož začíná testování pneumatik, musíme dál pracovat. Užijeme si dnešní večer, ale pro další výzvy se začneme připravovat ještě usilovněji.
FERRARI
Sebastian Vettel, 3. místo
Na začátku jsem se hodně snažil. Dobře jsem odstartoval, ale pak jsem neměl kam jet a zablokoval jsem kola. Po třech, čtyřech či pěti kolech jsem už nedokázal jet rychleji a oni mi ujeli. Poté jsem už kroužil celkem osamocený.
Ve druhém stintu jsem se do auta fakt dostal, chytnul jsem rytmus a měl lepší tempo, přesto jsme se těmto dvěma klukům [Bottasovi a Hamiltonovi] nedokázali vyrovnat.
Gratuluji Valtterimu a hodně i Lewisovi k jeho sezóně. Letos si vítězství šampionátu zaslouží. Nerad to říkám, ale byl lepším mužem. Během zimy odvedeme svůj díl práce a snad se [příští rok] vrátíme silnější.
Kimi Räikkönen, 4. místo
Abych byl upřímný, celý závod byl o šetření paliva, udržet se před vozem za mnou a pálit benzín, aby to na konci bylo podle pravidel. Nemá to co dělat se závoděním, bohužel, taková jsou pravidla... Na některých okruzích je to takové a není to zábava. Měli jsme slušné auto, ale pokud musíte jet takhle, nemá to co dělat s autem. Pravidla jsou pravidla, ale prostě to není jako kdybyste závodili, jen využít palivo a snažit se přežít každé kolo.
Maurizio Arrivabene, šéf týmu
Dnešní výsledek není vůbec ideální, ale stojí za to poznamenat, že na takovémto okruhu se dá reálně předjet pouze na startu a během zastávek v boxech. Bohužel pravý potenciál vozu jsme mohli vidět až ke konci. Celý tým dal do toho, jako vždy, vše a nyní se těšíme a soustředíme na rok 2018.
RED BULL
Max Verstappen, 5. místo
Pro mě to byl pěkně nudný závod, kdybych měl v autě polštář, tak jsem snad usnul. Snažil jsem se od začátku sledovat Kimiho, ale na téhle trati je to velice těžké a nenašel jsem způsob, jak se před něj dostat. Jakmile se přiblížíte na 1,5 vteřiny, je pak opravdu složité se dostat dopředu. Byl jsem překvapen hodně dobrým tempem v závodě, zvlášť když jsem z auta po celý víkend neměl dobrý pocit.
Jakmile se objevily modré vlajky a já se trochu opozdil, byl jsem poté schopen poznat skutečnou rychlost auta, byla opravdu dobrá. Je škoda, že jsme ji nemohli dostatečně využít a ukázat, oč jsme schopni bojovat, což je na téhle trati tak trochu překvapení. Celkově to byl pozitivní konec roku. V posledních dvou závodech jsme náš výkon maximalizovali, ale pro nás to nebyly vhodné okruhy, takže jsme podobné výsledky očekávali. Budeme i nadále usilovně pracovat na zlepšení, jak jsme to dělali v posledních fázích této sezóny a pokud dojde k jistému zlepšení pohonné jednotky, měli bychom příští rok být opět v dosahu těch nejrychlejších.
Daniel Ricciardo, nedokončil
Bohužel to nebyl dobrý závod, v 19. kole se vůz choval poněkud divně, takže jsem si myslel, že mám defekt pneumatiky. Po výměně se situace nijak nezlepšila, řízení bylo hodně zvláštní a najednou šlo opravdu ztuha, takže jsem pochopil, že jsem asi ztratil tlak v hydraulice. Odešel posilovač řízení, pak nešlo přeřadit a bylo hotovo.
Jsem nadšený, že je konec sezóny a budu mít dovolenou, opravdu se na přestávku těším a doufám, že se příští rok předvedeme jako silnější tým. Pár posledních závodů pro mě nebylo dobrých, letos jsme měli silné momenty a dost pozitivních okamžiků, ale odstoupení není nejlepší způsob, jak ukončit sezónu.
Christian Horner, šéf týmu
Daniel po startu udržel pozici a zůstal v dosahu Sebastiana, stejně jako se Max držel Kimiho. Max se pokusil udělat undercut na Kimiho, ale i přes o něco rychlejší zastávku to nestačilo, aby se dostal před něj. Krátce poté, v 19. kole hlásil Daniel nějaké problémy s řízením, což byl pravděpodobně začátek jeho potíží. Ihned zajel do boxů a chlapci se pokusili o co nejlepší práci, aby se vrátil na trať bez ztráty pozice, ale pak podezření na potíže s hydraulikou zesílily, následovalo odstoupení.
Max pokračoval v pronásledování Kimiho po celou Grand Prix, ale bohužel nebyl na tomto okruhu schopen s ním reálně bojovat, skončil pátý. Byl to pro nás čas vrcholů a pádů, očividně bychom rádi skončili s lepšími výsledky, ale když se ohlédneme zpět, pozitivní jsou tři vítězství a 13 pódiových umístění pro náš vůz RB13. A samozřejmě velký počet lekcí s příliš častými odstoupeními ze závodů. Sezóna 2018 pro nás začíná už zítra a bude pokračovat testem v následujícím dni.
RENAULT
Nico Hülkenberg, 6. místo
Byl to trošku thriller! Zajímavé první kolo, potom zase po zastávkách v boxech, kdy jsem musel předjet Haas, a ti byli na rovinkách super rychlí. A samozřejmě jsem měl hned za sebou Checa. Zvládli jsme to a udrželi se na čele, byl to velmi slušný konec sezóny. Šesté místo v tabulce konstruktérů je pro nás dobré a je to povzbuzení pro všechny v týmu přes zimu. Měli jsme ve druhé polovině roku dobré auto a i přes potíže je skvělé ukončit rok pozitivně.
Carlos Sainz, nedonončil
Měli jsme dobrý závod, potom jsem se probojovával a těšil se na další fázi, rychlost byla dobrá a je to taková škoda, že se nám stal ten problém s kolem, ale to se stává. Myslím, že jsme si zasloužili mít obě auta na bodech, ale zůstaňme u toho pozitivního - Nico odvedl práci a získal body, které jsme potřebovali a celkově to byla dobrá sezóna a skvělý start pro mě a Renault.
Cyril Abiteboul, závodní ředitel
Mise splněna. Cíl tu byl jasný. Na začátku roku jsme si dali za cíl být pátí, což bylo ambiciozní, ale to je dobré. Musíte si dávat cíle. Během roku jsme si to neulehčili a poslední tři víkendy to bylo jako jízda na horské dráze. Občas jsme byli příliš agresivní, jindy konzervativní, ale víkend v Abú Zabí šel téměř podle plánu. Jsem pyšný na to, že jsme získali šesté místo díky Nicovi. Je to pro tým úspěch a motivace a odměna a to mnohem významnější než jen finanční.
FORCE INDIA
Sergio Pérez, 7. místo
Nebyl to pro mě určitě nejvíce vzrušující závod, ale měl jsem hodně složité první kolo s Nicem Hülkenbergem. Myslím, že jeho penalizace byla velmi podivná, protože jsem byl před ním a mířil do zatáčky, získal velkou výhodu a pozici. Měl větší tempo a s volnou tratí mohl jet rychleji a měl dost času na to, aby ten trest nebyl vlastně k ničemu.
S dnešním výsledkem jsem spokojen, bylo důležité tento závod dokončit co nejlépe. Je to můj první rok u Force Indie, aniž bych dosáhl pódia, ale myslím, že jsme udělali velký krok kupředu. Získal jsem jen o bod méně než loni, ale letos jsme jeli o závod méně. Celkový výsledek je skvělý, sedmý v šampionátu pilotů a čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Nemyslím, že bychom mohli udělat něco lépe a doufám, že stejným způsobem budeme pokračovat i v roce 2018.
Esteban Ocon, 8. místo
Byl to opravdu poklidný závod, ve kterém se nic moc zvláštního neudálo. Začátek byl trochu napínavý, když jsem se dostal před Hülkenberga, ale na trati byl schopen jít později na brzdy. Volil jsem potom jinou strategii než Checo a přesto jsem se k němu na konci hodně přiblížil, jen mi chybělo ještě nějaké to kolo, abych ho docela dostihl. Je příjemné ukončit rok dalším dobrým výsledkem a jsem opravdu hrdý na to, čeho jsme letos dosáhli jako tým. Zimní měsíce před námi budou vyžadovat hodně zkoušek, abychom se v roce 2018 mohli vrátit ještě silnější.
Robert Fernley, zástupce šéfa týmu
Rok jsme skončili stejně jako jsme ho začali, bezpečně na bodovaných místech. Sedmé a osmé místo nám vyneslo celkových 187 bodů, což je naše nejúspěšnější sezóna. Jak bylo řečeno, vděk musí být adresován každému z našeho 400členného týmu, kteří k tomuto úspěchu přispěli stejnou měrou jako podpora našich obchodních partnerů. Dnešní závod byl poměrně jednoduchý a lišil se jen různými strategiemi, ale moc na výběr nebylo. Je pěkné takto zakončit rok před náročným zimním programem, ve kterém budeme připravovat vůz pro rok 2018.
MCLAREN
Fernando Alonso, 9. místo
Tohle byl pro nás důležitý závod. Poslední s Hondou a chtěli jsme to ukončit pozitivně. Nebyl zvlášť vzrušující, ale měli jsme souboj s Felipem a Carlosem. Chtěli jsme dostat Felipeho v boxech a fungovalo to, ale potom jsme se s rychlostí trápili a jel jsem sám. Byl to však solidní závod, dobrý start, strategie a získali jsme dva body, takže jsem spokojen.
Byla to náročná sezóna a tři roky, ale jsem pyšný. Co se výsledků týče, jsme neuspěli, nešlo to podle předpokladů, ale i tak jsme všichni tvrdě bojovali. Nyní si půjdeme po svých cestách a přeji Hondě to nejlepší. A to samé projektu McLaren-Renault. Pro všechny to bude nová kapitola.
Stoffel Vandoorne, 12. místo
Byl to těžký start. Trošku jsem si poškodil vůz a trápil se. Bylo to jako řídit rally auto. Neměl jsem přilnavost a auto klouzalo, byl to problém a od začátku to bylo těžké. I po přezutí to nebylo ono a dál jsem se trápil. Nakonec se to zlepšilo a trošku jsem postoupil vpřed, ale i tak jsem se v autě necítil dobře. Neměli jsme rychlost, jakou bychom měli mít. Musíme se podívat, co se stalo. Byl jsem rád, když jsem uviděl šachovnicovou vlajku. Myslím, že jsme dosáhli maxima a nemohl jsem za daných podmínek udělat nic víc. Byl to rok jako na houpačce co se výsledků týče, nebylo to, v co jsme doufali. Měli jsme hodně technických potíží a penalizací, takže chyběla rychlost a najeté kilometry. Jsme rádi, že je rok u konce a těšíme se na nový start. Jsme motivování a těšíme se na novou výzvu.
Eric Boullier, sportovní ředitel
Dnes to byla těžce vybojovaná bitva pro všechny dostat oba vozy do cíle závodu i roku. Oba piloti odvedli výjimečnou práci na okruhu, kde se moc nedá předjíždět, takže získat body je skvělé a víc než zasloužené. Fernando svým stylem jel srdcem a získal body, dával do toho vše až do posledního kola. On a jeho tým mechaniků a inženýrů odvedl skvělou práci dostat se před Felipeho a potom ho předjet na trati. Stoffel měl těžký závod a je neuvěřitelné, že si dvanáctou pozici udržel. I když nevíme, co způsobilo problém s řízením, z dat bylo jasné, že mu chybí přítlak. Ale nejenže dojížděl auta před ním, ale dojel i do cíle s autem v celku.
Rád bych poděkoval všem za odhodlání a práci a musím říci, že jsem pyšný na to, že nehledě na obtížné podmínky, nikdy jsme se nevzdali. Také díky fanouškům za věrnost a podporu a také našim partnerům a jejich důvěru. Těšíme se na novou éru.
Jménem všech v McLarenu chci také upřímně poděkovat Hondě za spolupráci při snahách o učení, vývoj a zlepšení. Ačkoliv to byla náročná sezóna, končíme s respektem a silným vztahem. Nelitujeme a přejeme si navzájem to nejlepší.
WILLIAMS
Felipe Massa, 10. místo
Je to skvělý pocit. Jsem moc pyšný na vše, čeho jsem dosáhl, všechny ty roky, závody a skvělí lidé, které jsem v paddocku potkal, závodění proti těm nejlepším. Abych byl upřímný, mohu být šťastný, že se mi tohle všechno v životě podařilo a děkuji mé rodině za ty příležitosti. Závod byl dobrý, bojoval jsem od začátku až do konce. Bohužel jsme ztratili pozici po zastávkách v boxech, ale celkově jsem spokojen.
Lance Stroll, 18. místo
Rád bych poděkoval týmu za celý rok, protože to, co se podařilo, bylo úžasné. Zvlášť Baku a Monza. Měli jsme skvělé závody, bodovali sedmkrát, takže díky moc za odvedenou práci a jsem pyšný, že toho mohu být součástí. Každopádně dnes to nebyl dobrý závod, nesnáším být negativní, ale nic nevycházelo a nefungovaly pneumatiky. Byl jsem ztracen. Pořádně jsme nezávodili. Do boxů jsem jel třikrát a stejně to nepomohlo. Poslední závody budu chtít zapomenout, ale předtím to šlo dobře. Musíme se podívat na to, co se pokazilo. Vím, že se to týká pneumatik. Ale chybí nám rychlost a musí to mít původ, protože dřív jsem se v autě cítil dobře. Teď mě čeká pauza a potom tvrdá práce a ještě víc té práce před sezónou 2018, abychom byli co nejsilnější a pokusím se být na vrcholu jak nejvíc budu moci.
Paddy Lowe, technický ředitel
Chtěli jsme ukončit rok na výši. Hodně emocí probíhalo v táboře Felipeho, měl v F1 skvělou kariéru a byl to poslední závod. Byl to těžký závod. Měli jsme těsný souboj s Fernandem. Bohužel, neměli jsme rychlost na to zůstat před ním, ale získali jsme body a to se počítá. Jsem moc rád za Felipeho a tým, že jsme to ukončili takto. Pro Lance to bylo horší. Neměl rychlost. Měl dobrý start a dostal se na třinácté místo, ale v těsném boji ztratil pozici proti Grosjeanovi. Byl to těsný souboj, musel potom pro nové pneumatiky a kvůli dalším zastávkám to šlo z kopce. Ale dobrá práce týmu, udrželi jsme si pátou pozici v poháru konstruktérů.
HAAS
Romain Grosjean, 11. místo
Jel jsem opravdu co to dalo, snažil jsem se jak to nejvíc šlo. Myslím, že to byla dobrá jízda, ale prostě ne natolik, aby to stačilo na body. Dal jsem do toho všechno. S Lancem Strollem to byla výborná bitva - jeho rychlost na rovinkách byla značná. Bylo hodně těžké ho předjet, dobře se bránil. Každopádně když jsem ho zdolal, byla přede mnou mezera a mohl jsem za to vzít. Byl to ucházející závod, získali jsme podněty, na nichž můžeme pro příští rok pracovat. Celkově to byl příznivý ročník, je ostatně jen druhý v F1. Hodně jsme se poučili a víme, kde a jak se v budoucnu zlepšit.
Kevin Magnussen, 13. místo
Nebyl to špatný rok. Samozřejmě jsem dnes poněkud zklamaný. Je to frustrující, být tak blízko sedmé příčce v Poháru konstruktérů a nakonec ji nezískat. Letos jsme asi nebyli dost silní, ale příští rok se určitě vrátíme v lepší formě. Máme na to se posunout dopředu. Máme základnu, v níž můžeme pracovat celou zimu, známe slabiny vozu a chceme je s dostatečným předstihem vylepšit. Uvidíme, jak se nám bude dařit, ale myslím, že to dokážeme.
Günther Steiner, manažer týmu
Nedosáhli jsme cíle, ale přesto jsme skončili osmí, stejně jako loni. S trochou štěstí jsme mohli být i šestí, ale na "pokud" a "kdyby" se nehraje. V posledním závodě jsme předvedli dost dobrých akcí, myslím, že jsme tomuto sportu hodně prospěli, vždyť jsme poskytovali zábavu. Všem děkujeme a už se těšíme na novou sezónu.
SAUBER
Pascal Wehrlein, 14. místo
Dnes to byl hodně zábavný závod. Dobře jsem odstartoval, byl jsem schopen udržet stabilní rychlost v závodě a postupoval jsem do středu startovního pole. Dlouho a hezky jsem bojoval s Kevinem Magnussenem - bohužel jsem ho na rovinkách nedokázal předstihnout. Myslím, že bylo dobré se v samotném závěru sezóny dostat do akce.
Marcus Ericsson, 17. místo
Byl to těžký závod. Start byl dobrý, ale do první zatáčky jsem najel příliš široce a ztratil jsem nějaký čas. První stint nebyl dobrý, vůbec se mi nedařilo udržet tempo. Po zastávce v boxech jsem cítil, že se chování vozu zlepšilo, takže jsem se mohl vrátit do závodu. Podařilo se mi tak zlikvidovat náskok vozů přede mnou, ale na této trati se obecně velice špatně předjíždí.
Frédéric Vasseur, šéf týmu
Dnes to pro nás byl slušný závod - Pascal se postaral o zajímavý souboj s Magnussenem. Dokonce se mu podařilo ho předjet, ale na další rovince svou pozici ztratil a na přímých úsecích prostě nestačil. Marcus odjel dobrý závod, ale zdálo se, že měl potíže s nastavením vozu. Celkově lze konstatovat, že v posledních závodech jsme se postupně zlepšovali. Nyní se zaměříme na rok 2018 a chceme stavět na pokroku, kterého jsme prozatím dosáhli.
TORO ROSSO
Brendon Hartley, 15. místo
Bylo to pro nás hodně těžký úkol udržet šesté místo v šampionátu, a je opravdová škoda, že jsme ho ztratili... Jsem samozřejmě velmi zklamaný. Jako pozitivum beru, že jsem se za poslední týdny s týmem hodně naučil a už se tu cítím jako doma - to je velmi důležité pro práci v příštím roce. Když se vrátím k závodu, měl jsem vlastně jednoduchý závod. Jel jsem ve vláčku McLaren, Haas, Sauber, já a Pierre. Bylo to dost složité bojovat s těmi vozy, které měly větší přítlak. Byla to pro mě velká zkouška za poslední týdny, takže se těším na odpočinek. Za nějaký čas začne příprava na rok 2018, chci se vrátit mnohem silnější než při svých prvních krocích v F1
Pierre Gasly, 16. místo
Jsem opravdu zklamaný faktem, že jsme šesté místo v Poháru konstruktérů nedokázali udržet... Byl to náš cíl, věděli jsme, že to bude těžké, ale nakonec to nebylo v našich silách. Dnešní závod byl opravdu obtížný a nemohu být spokojený s tím, že jsem udělal příliš mnoho chyb, které mě stály spoustu času. Je to nepříjemné ukončení sezóny a je mi líto týmu, že nedosáhl svého cíle. Pozitivní je, že poslední závody v Toro Rosso byly užitečné pro nabytí zkušeností a to mi určitě pomůže začít sezónu 2018 tím správným způsobem.