Zandvoort vyhlíží rok 2020, mohl by to být datum návratu holandské GP

Éra holandské Grand Prix skončila v roce 1985 | foto: Williams F1 Team

Ti, které nezajímají vždy jen poslední dva tři roky F1 a rádi se vydávají do historie, je trať Zandvoort dobře známá. Okruh, kde se odehrál nejeden strhující závod, kde ale také mimo jiné přišli o život Chris Lambert, Piers Courage či Roger Williamson možná zažije zmrtvýchvstání.

Grand Prix Holandska vypadla z kalendáře F1 v roce 1985, kdy se jel její jubilejní 30. ročník (tehdy vyhrál Niki Lauda těsně před Alainem Prostem). Zandvoortu se vždy říkalo "závod v písečných dunách" a dost možná to byl jeden z požadavků, který vystavil tomuto okruhu stopku. Dnes už okruh vypadá docela jinak, podobně jako Silverstone nebo Interlagos prošel úpravami a patřičnou modernizací.

Právě z tohoto důvodu se Holanďané hlásí o slovo - chtějí se do světa Grand Prix vrátit. I když se v minulosti objevily eventuality, že by comeback nemusel proběhnout v Zandvoortu, jeden ze spoluvlastníků okruhu je přesvědčen, že už v roce 2020 by se na této trati, vzdálené asi 25 km od Amsterdamu, opět mohlo jezdit. Už byla dokončena studie adaptability okruhu a jakási simulace závodního víkendu. Poté byly vyhodnoceny organizační a logistické požadavky na pořádání závodu, samozřejmě včetně finančních nákladů.

Trojice G. Hill, Clark a Ginther na startu ročníku 1965. Dočkají se Holanďané comebacku? | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

"Věřím, že Liberty Media hledá způsob, jak přitáhnout lidi k tomuto sportu a vědí, co je potřeba. Podle mého názoru takováto »old-school« závodní trať patří do kalendáře, když tady vyjedete z trati, skončíte ve štěrku. Proto není divu, že Zandvoort má největší oblibu mezi piloty DTM. Je to náročný okruh, je proto výzvou tady jezdit a fanoušci se při sledování závodů dobře baví. To jsou důvody, proč si myslím, že náš okruh do scénáře strategie vlastníků F1 zapadá. Nečekáme, že by se tak stalo před rokem 2020, ale od tohoto data už by se jednalo o realistický scénář," objasnil plány do budoucna spolumajitel okruhu Bernhard van Oranje.

Momentálně má Zandvoort licenci 2. stupně a pokud by chtěl povýšit na první stupeň, nezbytný pro pořádání Grand Prix F1, bylo by potřeba investovat nejméně 10 milionů €. V létě se na trati "neoficiálně" objevil Charlie Whiting a podle van Oranjeova vyjádření předložil své návrhy na určité úpravy, ať mělo jít o delší pit-lane nebo větší boxy.

Rotterdam si chvíli dělal iluze, že by se v jeho ulicích mohla jet Grand Prix | foto: Scuderia Ferrari

"Abychom závod opět dostali do Holandska, musíme mít k dispozici větší konsorcium. Jestli se to podaří, musíme zjistit, jaké jsou možnosti a vzít v úvahu návratnost investic. Dále je třeba zjistit existující požadavky a také mít konkrétní místo v kalendáři, aby se přizpůsobily veškeré práce," avizuje van Oranje projednání celé akce s vládou a případnými investory.

Pokud se v minulosti objevily i náznaky možností, že by s ohledem na boom městských okruhů mohla být pořádána v Amsterdamu nebo Rotterdamu, odpovědní úředníci navzdory zájmu některých politických stran tuto eventualitu vyloučili.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy